بازخوانی مفاهیم عمیق عاشورا در ویژه برنامه آیینه سوم

هم زمان با اربعین حسینی مدیر کل کانون استان تهران و مدیر کل حراست کانون میهمان اعضای کودک و نوجوان مرکز شماره ۳۱ کانون تهران بودند و دقایقی با این اعضا در رابطه با راه و سیره ائمه اطهار سلام الله علیها سخنرانی کردند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران، ویژه‌برنامۀ آینۀ سوم به مناسبت اربعین سید و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین (ع) با رویکرد دینی و تربیتی روز چهارشنبه ۱۷ آبان ماه ۱۳۹۶در مرکز فرهنگی هنری ۳۱ برگزار شد. در این مراسم محمود سلیمانی مدیرکل استان تهران و محمد صالح مذنبی مدیرکل حراست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان وجمعی از اعضا و والدینشان حضور داشتند.

مدیرکل استان در ارتباط با قیام امام حسین و راه ایشان خطاب به کودکان و نوجوانان گفت: باید یادمان باشد که راه امام حسین (ع) یک ظاهر دارد و یک باطن. ظاهر آن شهادت و باطنش راهی است که انتخاب کرده‌اند. ادامه راه ایشان و عمل کردن به رهنمودهای آن بزرگوار بسیار مهم است و نیاز نیست کسی که درراه امام قدم برمی‌دارد حتماً شهید بشود. درک مفاهیم عاشورا به‌منزله ادامه راه امام حسین (ع) است.

سلیمانی در ادامه افزود؛ امام حسین (ع) رودرروی یزید و ظلم و ستم حاکمان زمانه‌اش ایستاد و حاضر به بیعت نشد اما به روی دشمنش شمشیر هم نکشید؛ زیرا او تربیت‌شدۀ پیامبر (ص) و فرزند علی (ع) است، حتی زمانی که لشکر یزید به فرماندهی حربن ریاحی جلوی سپاه امام را گرفت، ایشان فرمودند؛ من با شما جنگی ندارم و برای جنگیدن نیامده‌ام. ایشان در هیچ زمانی در واقعه کربلا آغازگر جنگ نبودند.

وی خاطرنشان کرد: ما باید به نفس مبارزه و شهادت امام حسین (ع) پی ببریم که ایشان برای چه اهدافی قیام کردند و به شهادت رسیدند، در ظهر عاشورا، اقامه نماز ایشان به ما متذکر می‌شود که اگر می‌خواهید راه حسین (ع) را بروید نماز را ترک نکنید.

سلیمانی با تأکید بر انجام امور واجب همچون نماز به کودکان و نوجوانان این مرکز فرهنگی هنری یادآورید؛ نگذارید که به‌واسطه عمل مستحب، عمل واجبی سبک شمرده شود. مستحب زمانی قابل‌قبول است که اول واجب را انجام دهیم. واجب یعنی اینکه ما دروغ نگوییم. اگر به زیارت مرقد مطهر امام حسین (ع) رفتیم، از آن به بعد رفتار و افکار امام حسین (ع) را الگوی خود قرار دهیم تا حسینی شویم.

مدیرکل استان در فرازی دیگر از سخنانش انجام امور مستحبی همچون سیاه پوشیدن در ماه محرم و یا حضوردرتکایا و دسته‌های عزاداری را ارزشمند عنوان کرد و بیان داشت؛ در این عرض ارادت‌ها تلاش کنیم راه و مرام و مسلک ایشان را فراموش نکنیم. باید همواره تلاش کنیم راه امام حسین (ع) را به‌عنوان هدف در زندگی‌مان قرار دهیم و در مسیری که پیامبر و ائمه اطهار برای ما ایجاد کرده‌اند حرکت کنیم.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود توجه به قرآن و عمل به دستورات الهی این کتاب آسمانی را برای رسیدن به کمال بسیار مهم دانست و در پایان به اعضا گفت: بچه‌ها، کتابخانه بهترین مکان است زیرا هر کس که مطالعه می‌کند در حال عبادت است و قصدش علم و دانش‌اندوزی است. تلاش کنید خدا، ائمه و والدینتان از شما راضی باشند.

همچنین مدیرکل حراست کانون پرورش فکری کودکان نوجوانان که دیگر میهمان کودکان و نوجوانان این کتابخانه بود، ضمن قدردانی از برنامه‌های خوب و مفید مراکز کانون استان، خطاب به اعضای کودک و نوجوان گفت: سربازان امام زمان (عج) هم آشکارند و هم پنهان. سربازان آشکار کسانی هستند که ما آن‌ها را می‌بینیم و می‌شناسیم، با دشمن می‌جنگند، از کشور دفاع می‌کنند و شهید می‌شوند اما بعضی از سربازان ولی‌عصر (عج) گمنام و پنهان‌اند. کسی آن‌ها را نمی‌شناسد، هوشیار و آگاه هستند، از امنیت و کیان کشور دفاع و حمایت می‌کنند اما هیچ‌وقت نامی و تصویری از آن‌ها نمی‌بینیم.

مذنبی در ادامه افزود: بچه‌ها، دل‌های شما پاک و موردتوجه پروردگار عالم است، زمانی که از طریق دعا به خدا نزدیک‌تر می‌شوید و با او راز و نیاز می‌کنید، برای سربازان آشکار و پنهان امام عصر (عج) دعا کنید.

محمدصالح مذنبی با اشاره به تلاش افراد برای رسیدن به درک مفاهیم عمیق عاشورا خاطرنشان کرد؛ ما باید بدانیم از زمان کودکی تا بزرگ‌سالی و مرگ بارها درصحنه انتخاب عاشورا قرار می‌گیریم، پس بهتر است تلاش کنیم عاشورا و مفاهیم عمیق آن را خوب درک کرده و به رهنمودهای انسان‌ساز و ارزشمند امام حسین (ع) درست و صحیح عمل کنیم.

ایشان خطاب به مربیان مراکز گفت: کاری که شما انجام می‌دهید یک تلاش معمولی نیست. وقتی در یک کتابخانه کانون که جای کارهای فرهنگی و هنری است، شما هنر را پیوند می‌زنید به زیباترین حقیقت، کامل‌ترین و پاک‌ترین موجود عالم، این باعث می‌شود که بچه‌های این سرزمین در آینده انسان‌هایی آگاه، دانا و موفق باشند، انشا الله.

از دیگر برنامه‌های اجراشده در این ویژه‌برنامه می‌توان به اجرای تعزیه رزم حضرت علی‌اکبر توسط صادق کیانی، نی نوازی روح‌الله قادری و نخل گردانی نمادین توسط اعضای نوجوان پسران مرکز کانون استان اشاره کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =