کد خبر: 274406
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۲
بازدید 862
جامعه سعادتمند، جامعه کتابخوان است

سعیدرضا کامرانی در جمع مربیان شرکت کننده در پودمان آموزشی «چگونگی کشف و پرورش استعداد اعضا در فعالیت های مراکز» گفت: هیچ جامعه ای به سعادت نمی رسد مگر با کتاب، دریچه ای به سوی جهان تازه بگشاید.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان فارس، سعیدرضا کامرانی گفت: وقتی سخن از میزان سرانه مطالعه در ایران به میان می آید با آمارهای مختلفی روبرو می شویم و آنچه از نتایج آن به دست می آید این است که وضع مطالعه در ایران مطلوب نیست و با متوسط جهانی مطالعه، خیلی فاصله داریم.

کامرانی افزود: طبق سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران، اعضای کتابخانه های عمومی در ایران تا سال 1404 باید به بیست میلیون برسد و با توجه به تجربه های اخیر و عدم توجه به فرهنگ کتابخوانی، رسیدن به چنین هدفی در هشت سال آینده اگر نگوییم غیرممکن است باید به یک معجزه امیدوار باشیم. هم اکنون اعضای کتابخانه های عمومی 3 درصد کل جمعیت است که از این تعداد هم فقط یک درصد عضوفعال هستند و این در حالی است که همه اقشار جامعه با هر گروه سنی به این کتابخانه ها مراجعه می کنند. در فارس فقط 6/2 درصد از جمعیت یک میلیونی کودکان و نوجوانان از کتابخانه های کانون  استفاده می کنند.

وی گفت: گرانی کتاب، ممیزی کتاب، انحصار تبلیغات، مشکلات کتاب فروشی ها و شرکت های پخش کتاب، عدم حکایت از مؤلفان، نویسندگان، ناشران و صنایع چاپ مشکلات حوزه کتاب است.

معاون فرهنگی کانون فارس در بخش دیگری از سخنانش ترویج کتاب و کتابخوانی را یکی از مأموریت های اصلی کانون برشمرد که با سیری فرایندی در مراکز فرهنگی هنری دنبال می شود و تأثیرات شگرف و جذابیت های آن در زندگی و دنیای کودکان و نوجوانان بر کسی پوشیده نیست و هفته کتاب و کتابخوانی هم فرصتی است که به صورت نمادین به این مسئله مهم پرداخته شود.  

سعیدرضا کامرانی هفته کتاب با «شعار آینده روشن با خانواده کتابخوان» را فرصت مغتنمی دانست تا دستاوردهای مربیان، اعضا و علاقه مندان به کتاب به جامعه مخاطب معرفی شود چرا که میزان گرایش به مطالعه یکی از شاخص های توسعه هر کشوری محسوب می شود.

وی یادآور شد: سرچشمه تغییر و دگرگونی جهان و زندگی بشر، هنگامی شکل می گیرد که خط اختراع و فرهنگ مکتوب پایه ریزی می شود و شاید گزافه نباشد که بگوییم ترقی انسان ها با کتاب، همراه بوده است. در مورد جایگاه برجسته و نقش سازنده کتاب در رشد جوامع بشری همین بس که تمامی ادیان، مکاتب بشری و دانشمندان هر روزگار از طریق کتاب، جاودانه شده اند و رشد و ترقی شگفت انگیز علم و توسعه انسانی همه مرهون کتاب و فرهنگ کتابخوانی است که باید از محتوای خوب همراه با آموزه های انسانی همراه باشد.

معاون فرهنگی کانون فارس تأکید کرد باید به میراث تعالی بخش کتاب با آموزه های اسلامی، ایرانی و انسانی ارج گذاشت و به الگو پذیری ماندگار کتابخوانی با اتخاذ روش های کارآمد و متناسب با در نظرگرفتن سن، جنسیت، طبقات و گروه های مختلف اقدامات مناسب را انجام داد تا کتابخوانی در خانواده ها نهادینه شود. در این مسیر خانواده، مربیان تربیتی و مسئولین رسانه ها نقشی تعیین کننده دارند و باید نقش اثرگذار خود در رشد فرهنگ کتاب و کتابخوانی را به عنوان یک هدف انسانی، ملی و تربیتی بر عهده بگیرند.

دومین گروه از مربیان شرکت کننده در پودمان آموزشی «چگونگی کشف و پرورش استعداد اعضا در فعالیت های مراکز» با تعریف مفهوم استعداد، تفاوت هوش، خلاقیت، مهارت و استعداد، بررسی انواع استعداد، مفهوم استعدادیابی، نقش سن و دوره های رشد در بروز استعداد، آشنایی با مراحل رشد کودک، بررسی نظریات صاحب نظران در خصوص استعداد و استعدادیابی، چگونگی کشف و پرورش استعداد و آشنایی با فرآیند کشف استعداد، نقش والدین در کشف و پرورش استعداد، تأثیر مربیان و معلمان در بروز و نمود استعداد و آشنایی با آزمون ها و ابزارهای استعدادیابی آشنا می شوند.

این پودمان آموزشی به مدت 16 ساعت، در روزهای 22 و 23 آبان ماه سال جاری در مرکز آموزش اداره کل کانون فارس برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =