شاهنامه اثری گویا برای نمایش است

نخستین نشست «ادبیات و هنر» با همکاری قطب علمی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و انجمن ترویج زبان و ادب فارسی خراسان با عنوان «شاهنامه و تئاتر» برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، این جلسه در هفته کتاب و کتاب‌خوانی و در بیستمین روز از آبان‌ماه با حضور اعضای شورای علمی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی، دانشجویان دکترای ادبیات حماسی برگزار شد و سهراب خواجه‌نژاد کارشناس مسوول هنری کانون استان از شاهنامه به عنوان منبع خوبی برای سوژه‌یابی و ایده‌پروری در حوزه تئاتر یاد کرد.

در این نشست سهراب خواجه‌نژاد که دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را در رشته تئاتر عروسکی گذرانده است و سخنرانی‌ها و مقالات متعددی در داخل و خارج از کشور در این‌باره ارائه داده است، به ویژگی‌های نمایشی شاهنامه اشاره کرد و گفت: شاهنامه اثری گویا است که برای نمایش سروده شده است. همه عناصر نمایشی در شاهنامه کاملاً درست استفاده شده است؛ چنان‌که نورپردازی، حرکت، تخیل، افکت‌های جذاب و ... که یک تئاتر خوب را می‌سازد، در شاهنامه به چشم می‌خورد.

کارشناس مسوول هنری کانون اظهار کرد: چنان‌چه بخواهیم در تئاتر شاهنامه‌ای موفق باشیم، باید ایده‌پروری‌های متناسب با ویژگی‌ها و خواسته‌های کودکان و نوجوانان داشته باشیم، آن‌ها صاحب ایده‌هایی بارور هستند که می‌تواند به این‌گونه نمایش‌ها کمک کند.

خواجه‌نژاد همچنین نداشتن نمایشنامه‌های خوب را که بر اساس شاهنامه نوشته شده باشد ، یکی دیگر از ضعف‌های این کار دانست و عنوان کرد: ما نیازمند نمایشنامه‌های ارزشمند و پژوهشگران عرصه شاهنامه‌پژوهی هستیم تا در این مسیر به ما یاری برسانند.

مهدخت پورخالقی چترودی، عضو شورای علمی انجمن ترویج زبان و ادبی فارسی شاخه خراسان نیز در این جلسه به ویژگی‌های قهرمان حماسی در نمایشنامه‌های برگرفته از شاهنامه اشاره کرد و گفت: بهتر است از بازنمایی نیکی‌ها در نمایش‌های مربوط به شاهنامه آغاز کنیم و آن را برای کودکان نشان دهیم؛ همان‌گونه که سراینده شاهنامه نیکی را بر بدی ترجیح داده است.

وی ادامه داد: تا گروه سنی«ج» بهتر است نیکی‌های قهرمانان ذکر شود و پس از آن، دو جنبه وجود قهرمان هر دو به نمایش گذاشته شود.

پایان این جلسه به پرسش‌های حاضرین درباره چگونگی جذب در گروه‌های تئاتر شاهنامه‌ای اختصاص داشت که توسط اعضای شورای علمی انجمن ترویج زبان و کارشناس مسوول هنری کانون به آن پاسخ داده شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =