کد خبر: 274512
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۸
بازدید 615
رمان و داستان خوب تاریخ مصرف ندارد

هم زمان با هفته کتاب و کتابخوانی،عباس جهانگیریان، نویسنده کتاب «سایه هیولا» با حضور در اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان فارس در جمع دانش آموزان و اعضا کتابخانه سیار قرار گرفت و در مورد داستان و داستان نویسی گفتگو کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان فارس، عباس جهانگیریان صبح روز 24 آبان ماه سال جاری، باحضور در جمع دانش آموزان عضو کتابخانه سیار کانون فارس در مدرسه روستایی ظفرآباد، به پرسش های آن ها در زمینه داستان نویسی پاسخ داد. بر اساس این گزارش جهانگیریان خطاب به نوجوانان گفت: همه شما سرشار از خلاقیت هستید و باید این استعدادها را شناسایی و در جهت تقویت آن بکوشید.

نویسنده کتاب «شازده کدو» گفت: بچه های کتاب خوان با آنان که کتاب نمی خوانند بسیار تفاوت دارند و این تفاوت ها زمینه ساز پیشرفت کتابخوان ها خواهد شد. او از دانش آموزان خواست با دقت و نگاه متفاوت به پدیده ها، افراد، اجسام و هر آنچه در دنیاست توجه کنند چرا که توجه عنصر مهمی در آموزش امروز جهان است. توجه به رفتار آدم ها همچنین می تواند سوژه های خوبی را برای نوشتن و مهم تر از آن زندگی بهتر نصیب شما کند.

وی مطالعه بیشتر را باعث وسعت دامنه دید دانست که به هر کس زاویه دید مجزا می دهد و گفت: همین زاویه دید باعث می شود تا رفتار مناسب را شناخته و به افزایش قدرت تجزیه و تحلیل خواهد انجامید. همچنین فرصت گفتگو فراهم کنید تا با شناخت بیشتر به خلق بهتر اثر بپردازید.

خالق داستان «سایه هیولا» عقلانیت را حاصل تجربه های زندگی و مطاله دانست و در پاسخ به پرسش دانش آموزی که می خواست بداند جهانگیریان چطور سوژه هایش را انتخاب می کند گفت: رمان ها این طور شکل می گیرد که یا اتفاقی در جامعه افتاده که نویسنده شاهد آن بوده و به آن بال و پر داده و به داستان تبدیل کرده یا اینکه با استفاده از تخیل و آنچه در ذهنش اتفاق می افتد می نویسد. شما برای شروع از شخصیت پردازی شروع کنید چرا که ممکن است خیلی در موقعیت داستانی قرار نگیرید. بخش هایی را واقعیت و بخش هایی را با استفاده از تخیل خود بنویسید.

یکی از علاقه مندان داستان نویسی از جهانگیریان پرسید آیا نوشتن یادداشت روزانه و خاطره می تواند به نویسنده شدن کمک کند که جهانگیریان در پاسخ این کار را یکی از راه های خوب تمرین نوشتن دانست و اضافه کرد: می توان از دل همین اتفاقات روزمره سوژ های خوب داستانی پیدا کرد.

وی در پاسخ به این سئوال که چرا نویسنده شدید؟ آیا به دنبال علاقه خود رفتید یا استعدادتان را کشف کردید، گفت: یکی از معلم هایم در دوران نوجوانی مشوق اصلی من برای نوشتن بود که به خاطر علاقه ای که به رمان و تعریف کردن داستان داشتم از من خواست تا خودم بنویسم و با استفاده از اتفاقات روزمره و دقت در رفتار و چهره افرادی که در محیط زندگی من بودند دست به قلم شدم و سپس با کتابخانه کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان آشنا شدم و شروع به نوشتن کردم. یک جرقه، یک دوست، یک کتاب، یک فضا مثل کانون می تواند شما را به سمت نوشتن سوق دهد.

یکی از دانش آموزان با اشاره به کتاب «شازده کدو» گفت: به نظر نمی رسد که این کتاب بیست و چهار سال پیش نوشته شده باشد؛ که جهانگیریان پاسخ داد: رمان و داستانی خوب است که کهنه نشود و تاریخ مصرف نداشته باشد، یعنی زبانش مناسب همه ی اعصار باشد.

وی موضوعات غالب داستان هایش را صلح و دوستی، محیط زیست و عواطف بین انسان ها بیان کرد.

در پایان این دیدار جهانگیریان جلسه ای را با چند نفر از دانش آموزان علاقه مند و دست به قلم برگزار کرد و با انتخاب یک نماینده از بین آن ها از دانش آموزان خواست با برقراری ارتباط مستمر با وی و مرکز آفرینش های ادبی کانون فارس، انجمن داستان نویسی مدرسه را راه اندازی و به خواندن داستان و نوشتن بپردازند. در این برنامه از 7 عضو کتابخوان کتابخانه سیار شیراز نیز تقدیر شد.

عصر روز 24 آبان ماه نیز اعضای انجمن ادبی سروناز با حضور در مراسم جشن امضا پای صحبت های این نویسنده نشستند و پرسش های خود در حوزه داستان و داستان نویسی را مطرح کردند. این روز داستانی با امضای کتاب سایه هیولا توسط نویسنده پایان یافت.

در حاشیه این نشست، نوجوانان عضو مرکز آفرینش های ادبی کانون فارس از نمایشگاه کتابی که توسط بخش فروش کانون در مرکز فرهنگی هنری شماره 4 شیراز دایر شده بود دیدن و کتاب های جهانگیریان را تهیه کردند. تقدیر از کتابخوانان برتر مرکز فرهنگی هنری شماره 4 شیراز نیز به دست این نویسنده نامی صورت گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =