کد خبر: 274534
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۶
بازدید 2197
کتاب های خوب را خوب بخوانید

فرزانه رحمانی از نویسندگان کتاب  با حضور در نشست امضای کتاب در مراکز مجتمع و یک کانون کرج  ، ضمن تاکید به کتابخوانی و خوب خواندن کتاب های خوب،  کتاب «این نامه برای شماست ؟» را با امضا خودش به اعضا این مراکز هدیه داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان البرز، رحمانی در این مراسم در یک نگاه فانتزی، کتاب و کتابخوانی را با پیتزا و خوردن آن مقایسه کرد و از کودکان ونوجوانان خواست همان طور که برای غذای مورد علاقه شان و خوردن آن وقت و هزینه صرف می کنند، برای کسب دانش نیز وقت گذاشته و بدانند که با کسب دانش است که می توانند دنیای اطرافشان را شناخته وبرای آن مفید باشند و از مخاطبانش خواست به سه اصل در کتابخوانی توجه کنند.

اول این که کتاب بخوانند، دوم آن که کتاب خوب بخوانند ودر مرحله ی سوم، کتاب خوب را خوب بخوانند و در توضیح این موارد گفت حتما وقتی کتاب خوبی را مطالعه کردید آن را به شکل گروهی ، مطالعه کرده و با دیگران به اشتراک بگذارید و در رابطه با آن ها بحث و گفتگو کنید؛ چرا که این امر سبب تقویت تفکر در شما خواهد شد و افزود : کتاب ها را جوری بخوانید که بتوانید نکات مهم آن ها یا اشکالاتشان را بیابید و یادداشت برداری کنید  تا اگر خواستید نویسنده موفقی شوید، بعدها به این تجربه ها رجوع کنید .

این نویسنده که سابقه مربی ادبی و کارشناسی هنر و ادبیات را در کارنامه کاری خود دارد، پاسخ گوی سوالات اعضا در مورد یافتن سوژه ها و نحوه نوشتن نیز بود و در رابطه با کتابش به نام ((این نامه برای شماست ؟ ))گفت: جرقه ی نوشتن این کتاب، زمانی در ذهن من زده شد که بسته ی پستی بزرگی دریافت کردم و دختر کوچکم در حالی که با شتاب مرا از رسیدن بسته ی پستی خبر می کرد پرسید «چون شما بزرک هستید،  بسته ی بزرگ دریافت کرده اید ؟» و این باعث شد تا من به این فکر کنم که هر آدمی می تواند نامه ای متناسب با ویژگی هایش داشته باشد و بعد وقتی خواستم داستان را برای مخاطب کودک بنویسم، شخصیت ها را از میان حیوانات مختلف، انتخاب کردم.

وی  که کتاب های «یک چیزی زیر تختم است » و «لوووتا کجایی؟» را نیز نوشته است،  در خصوص تشخیص کتاب خوب هم  از اعضا خواست که از مربیان و کتابداران در این زمینه کمک گرفته و یا به لیست های معتبر نظیر کتاب های تایید شده شورای کتاب کودک ، کمیته کتاب ، لاک پشت پرنده و ... رجوع کنند .

ارتباط تصویر گر و نویسنده و نحوه چاپ کتاب از دیگر سوالات اعضا بود که توسط رحمانی، تشریح شد .  

این نویسنده همچنین از کودکان ونوجوانان خواست به خیال هایشان توجه کنند و افزود :

دنیا برای کتابخوانان است؛ چرا که هر عملی که امروز انجام می شود، زمانی در خیال کسی رشد کرده است ، درست مثل رویای پرواز که بعدها سبب اختراع هواپیما و پرواز واقعی شد .

گفتنی است کتاب «این نامه برای شماست » ، توانسته کاندید جایزه هفدهمین  جشنواره کتاب کانون و برگزیده فهرست لاک پشت پرنده با چهار لاک پشت باشد ، توسط تهمینه خواجوی، تصویر گری شده و انتشارات علمی و فرهنگی آن را منتشر کرده است .

مریم کوچکی، کارشناس ادبی کانون که مسوولیت اجرای این برنامه را بر عهده داشت در سخنانی در این مراسم ها ، به «هفته کتاب و کتابخوانی » و علل نام گذاری آن اشاره کرده و در رابطه با روز جهانی کتاب و نویسندگان مشهوری که باعث این نام گذاری شده اند اشاره کرد.

لازم به توضیح است که سلسله برنامه های "جشن امضا " با حضور نویسندگان کتاب های مختلف، توسط واحد آفرینش های ادبی و هنری کانون،  برنامه ریزی شده و  به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی، در تمام استان ها اجرا خواهد شد .

به همین مناسبت روز سه شنبه 30 آبان 96، طیبه شامانی ، دیگر نویسنده کتاب های کودک ونوجوان میهمان کودکان و نوجوانان البرز خواهد بود .

دیدار مربی با اعضا سابق ، مربیان امروز

یکی از بخش های جالب حضور فرزانه رحمانی، نویسنده کتاب کودک ، در مرکز شماره یک کرج، دیدار وی با اعضای قدیمش بود .

او که قریب ده سال پیش، به عنوان مربی ادبی ، در مراکز کانون کرج، حضور داشت با فاضله مسگری و آرمان فرج اللهی اعضا قدیم خود که اکنون به عنوان مربیان شهریه ای بخش ادبی و داستان نویسی با کانون همکاری می کنند، دیدار کرد و ابن بخش یکی از قسمت های جذاب این نشست بود .

لازم به توضیح است که این نشست ها  به طور جداگانه و با حضور اعضا ، والدین ، مربیان ، مسوولان ، کارشناسان و معاون فرهنگی کانون  از ساعت 10 الی 30/12 روز پنج شنبه 25 آبان 96، برگزار شد .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =