"باورپذیری مخاطب" یکی از اهداف مهم نوشتن کتاب عاشقانه‌های یونس بود.

جمشید خانیان در ویژه برنامه دوپنجره کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان در جمع اعضای ادبی نوجوان مراکز بندرعباس با بیان اینکه این کتاب یکی از مهم‌ترین تجربه‌های زیستی من است، گفت: باورپذیری مخاطب یکی از اهداف مهم نوشتن من از عاشقانه‌های یونس بود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان هرمزگان، جمشید خانیان در آئین نقد و بررسی کتاب عاشقانه‌های یونس  در شکم ماهی " اظهار داشت: باورپذیری مخاطب یکی از اهداف مهم نوشتن من از عاشقانه‌های یونس بود.

وی افزود:امروز با حضور امکانات پیچیده مجازی ذهن بچه‌ها پیچیده شده؛ لذا به همین اندازه نیز وظیفه نویسندگان و مربیان کانون چندبرابر نویسندگان و مربیان زمان ماست که با یک فکر نو، نوجوانان را به سمت خواندن هدایت کنند.

خانیان  با اشاره به این‌که عشق به مطالعه یک لذت جاودان است، بیان کرد: شاید به جرات بتوانم بگویم این کتاب یکی از مهم‌ترین تجربه‌های زیستی من است چراکه نیمی از کار من برای نوشتن کتاب را کارهای تحقیقاتی از جمله کاراکتر موسیقی پیانو گرفت و فقط بخشی از کار پیدا کردن لحن‌ها و شخصیت‌ها بود.

نویسنده عاشقانه‌های یونس در شکم ماهی گفت: باور پذیری در مخاطب یکی از اهداف مهم من در نوشتن این کتاب بود، و نگاه ما به سوژه های ارزشی همانند جنگ و دفاع مقدس را از دریچه ای دیگر ببینم.

وی با اشاره به این جمله که در زمان نوشتن به مخاطب فکر نمی‌کنم و البته این روش را بی‌احترامی به مخاطب نیز نمی‌دانم، عنوان کرد: زمان قصه کتاب من مربوط به جنگ است اما قصه مربوط به یک رابطه پنهانی متأثر از جنگ است. 

نویسنده رمان عاشقانه‌های یونس در شکم ماهی در پاسخ به سوالی در خصوص  نقش سلما گفت: خارج از این کتاب دنبال سلمای دیگری نگردید چراکه شخصیت‌ها همین اندازه که معرفی شده‌اند شخصیت دارند و ما به ازای بیرونی ندارند.

وی نوع سوال‌های خوانندگان کتاب‌هایش در نقاط مختلف جغرافیایی کشور ، از جمله  قلب زیبای بابور، ناهی و عاشقانه‌های یونس در شکم ماهی حتی کتاب عاشقانه های یونس در شکم ماهی را متفاوت دانست و افزود: بنظرم تعلق خاطر خوانندگان در هر منطقه در خواندن کتاب موثر بوده است.  

نویسنده «عاشقانه‌های یونس در شکم ماهی» در پاسخ به سوالی یکی از اعضا در خصوص وجود رازآلودگی در فصول کتاب بیان داشت: هر کتاب یک ویژگی دارد و با این ویژگی ها به دنبال معرفی خود با اشکال مختلف است در واقع هر اثر هنری یک نوع قرارداد بستن است.

خانیان ضمن تاکید بر اهمیت خوانش در مسئله کتاب‌خوانی ابزار کرد: دیدن فیلم خوب، کتاب خوب و تئاتر خوب است که از یک فرد ذهن خوب می‌سازد چراکه اینها به زندگی ما غنا می‌دهند، لذا در خواندن ذائقه خوب داشتن بسیار مهم است. وقتی که با نگاهی عمیق‌تر به محتوا و مضامین کتاب توجه شود ریتم داستان بیشتر در ذهن جا می‌گیرد و معانی پنهان زیادی از درون آن آشکار می‌گردد.

گفتنی است در این نشست اعضای مراکز بندرعباس ، شهرستان بستک  و فین حضور داشتند و به نقد و بررسی این کتاب با حضور نویسنده پرداختند.

کتاب عاشقانه‌های یونس در شکم ماهی نوشته‌ جمشید خانیان یکی از رمان‌هایی است که انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در قالب طرح «رمان نوجوان امروز» منتشر کرده است؛ این رمان نمادگرا داستانی عاشقانه را در فضایی پاک برای خواننده بازگو می‌کند.

عاشقانه‌های یونس در شکم ماهی، قلب زیبای بابور، ناهی، شب گربه‌های چشم‌سفید، خشایارشا، کوسه‌ماهی، آریایی‌ها، شبی که جرواسک نخواند، لاک‌پشت فیلی و طبقه‌ هفتم غربی از جمله آثار جمشید خانیان است که از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =