دقت‌خوانی و نگاه نقادانه دو اثر مهم برنامه دوپنجره کانون پرورش فکری است

نویسنده عاشقانه‌های یونس در شکم ماهی پرسشگری در کودکان و نوجوانان را بیانگر نوعی آگاهی دانست و افزود: برنامه دوپنجره کودکان و نوجوانان را دعوت به دقت خوانی و نگاه نقادانه می کند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون  پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان، جمشید خانیان در نشست بررسی محتوایی و ظاهری کتاب عاشقانه ها ویژه مربیان فرهنگی و هنری باورپذیری را یکی از اهداف نوشتن کتاب عاشقانه های یونس در شکم ماهی عنوان کرد.

وی در ادامه تصریح کرد: آیا جامعه ما یک جامعه خواناست یا خیر و چگونه می توانیم یک جامعه خوانا داشته باشیم این پرسشی است که میان جامعه شناسان، زبان شناسان و مردم شناسان ایرانی به صورت جدی مطرح شده و در این رابطه نیز یک دلیل آورده می شود که جامعه ما در مرحله نیمه خوانا قرار دارد و هنوز جامعه خوانا نیست و از انقلاب مشروطه به سمت یک جامعه خوانا شدن حرکت کرده است.

وی از رابطه کتاب و خواننده به مثابه رابطه درست کردن قورمه سبزی و خوردن آن اشاره کرد و افزود: غذا علاوه براینکه باید خوب جا بیفتد و در این جاافتادگی نیاز به صبوری آشپز دارد، و خوردن آن نیز  با صبوری همراه است تا غذا خوب جویده و به دل بنشیند، نوشتن و کتاب خواندن نیز یک رابطه دوسویه باهم دارند.

نویسنده عاشقانه‌های یونس در شکم ماهی در ادامه با بیان اینکه خواندن کتاب های داستانی امنیت را برای نوجوان ایجاد می کند، بیان کرد: عصبانیت و خشونت جزو احساس های انسانی است که باید خوب تربیت شود بنابراین احساس خطر از طریق ادبیات به دست می آید، زیرا وظیفه ادبیات ایجاد مصونیت است. 

خانیان با بیان اینکه خواندن سه مرحله دارد، شامل خواندن به مثابه تفسیر، مطبوعاتی خواندن و خواندن به مثابه واکنش های انتقادی، گفت: کتاب عاشقانه های یونس بعد با این مراحل خواندن موقعیت و بستر نقد را برای تمامی مخاطبانش فراهم کرده است.

وی با اشاره به این مطلب که در خواندن یک عمقی وجود دارد  به اهمیت مقوله آموزش به عنوان یک رابطه دوسویه در خواندن به نوجوانان از سوی مربیان کانون تاکید کرد.

نویسنده کتاب آریایی‌ها در این رابطه به حضور آثار پست مدرن در ادبیات ایرانی بیان کرد: یکی از ویژگی های داستان نویسی پست مدرن مقاومت کردن در مقابل فهمیده شدن است یعنی به گونه‌ای نوشته می شود که مخاطب نفهمد.

خانیان باورپذیری را یکی از اهداف نوشتن کتاب عاشقانه های یونس در شکم ماهی عنوان کرد و افزود: همچنانکه یک نوجوان تمام هوش خود برای حل معادلات ریاضی بکار می گیرد، داستان خوانی او نیز باید مانند حل معادلات ریاضی باشد و رفع این تنبلی بخش ادبیات ما توسط مربیان کانون شدنی است.

فاطمه غلام زاده، کارشناس ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان در خصوص اهمیت توجه به اعضای کتاب خوان در برنامه دوپنجره گفت: هدف این برنامه سوق دادن اعضا به سمت خواندن است.

وی افزود: اعضایی که در کانون رشد می کنند تا زمانی که از مرحله کانون خارج می شوند و در انجمن های ادبی وارد می شوند این افراد همچنان کتاب خوان هستند، بنابراین هدفی که در دو پنجره دنبال می شود ترغیب اعضا به سمت کتاب خوان شدن دقیق و عمیق است.

عفت تفضلی، مربی مسئول مرکز شماره دو کانون نیز با اشاره به اثرگذاری اسم کتاب عاشقانه های یونس در شکم ماهی برای اعضای کتاب خوان، گفت: این کتاب بنظر من یک اثری تقریبا پیچیده است که در وهله نخست نمی توان به سایر اعضا معرفی کرد.

وی بیان داشت: اینکه در عاشقانه های یونس تا این اندازه از پیانو نوشته شده نشان می دهد که تمام حرف هایی که راجع به پیانو زده شده با علم و تحقیق نوشته شده است.

تفضلی همچنین از تصویرگری کتاب قلب زیبای بابور به خوبی یاد کرد که به تمامی اعضای مرکز معرفی می کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =