رمان خوب تاریخ مصرف ندارد

نویسنده کودک و نوجوان معتقد است رمان و داستانی خوب و ماندگار است که کهنه نشود، تاریخ مصرف نداشته و زبانش مناسب همه‌ی دوره‌ها باشد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، عباس جهانگیریان هم‌زمان با بیست و پنجمین دوره هفته کتاب و کتاب‌خوانی در جمع دانش‌آموزان و اعضای مراکز فرهنگی‌هنری کانون در شیراز با بیان این مطلب خطاب به نوجوانان گفت: همه شما سرشار از خلاقیت هستید و باید استعدادهای خود را شناسایی و برای تقویت آن بکوشید.

نویسنده کتاب «شازده کدو» افزود: ایجاد زمینه‌ی پیشرفت در بچه‌های کتاب‌خوان از جمله تفاوت‌های آن‌ها با کسانی است که کتاب نمی‌خوانند.

وی از دانش‌آموزان خواست با دقت و نگاه متفاوت به پدیده‌ها، افراد، اجسام و هر آنچه در دنیاست توجه کنند چرا که توجه عنصر مهمی در آموزش امروز جهان است و توجه به رفتار آدم‌ها گاهی می‌تواند موضوع‌های خوبی را برای نوشتن و مهم‌تر از آن زندگی بهتر نصیب شما کند.

جهانگیریان مطالعه زیاد را باعث گسترش دامنه دید دانست که به هر کس زاویه دید مجزا می‌دهد و گفت: همین زاویه دید باعث شناخت بهتر رفتارها، افزایش قدرت تجزیه، تحلیل و ایجاد فرصت گفت‌وگو برای خلق بهتر اثر می‌شود.

خالق داستان «سایه هیولا» عقلانیت را حاصل تجربه‌های زندگی و مطالعه دانست و در پاسخ به پرسش دانش‌آموزان در زمینه انتخاب موضوع‌ها یادآور شد: رمان‌ها یا از اتفاقی در جامعه نشات می‌گیرد و نویسنده به آن بال و پر می‌دهد و به داستان تبدیل می‌کند یا با استفاده از تخیل و آنچه در ذهنش اتفاق می‌افتد، می‌نویسد.

وی اضافه کرد تلاش کنید برای شروع از شخصیت‌پردازی نوشتن را آغاز کنید چرا که ممکن است خیلی در موقعیت داستانی قرار نگیرید بنابراین بخش‌هایی را واقعیت و بخش‌هایی را با استفاده از تخیل خود بنویسید.

در ادامه این نشست یکی از نوجوانان علاقه‌مند داستان‌نویسی از جهانگیریان پرسید آیا نوشتن یادداشت روزانه و خاطره می‌تواند به نویسنده شدن کمک کند؟ وی در پاسخ این مهم را یکی از راه‌های خوبِ تمرین نوشتن دانست و اضافه کرد: می‌توان از دل همین اتفاق‌های روزمره موضوع‌های خوب داستانی پیدا کرد.

هم‌چنین در پاسخ به این پرسش که چرا نویسنده شدید و آیا به دنبال علاقه خود رفتید یا استعدادتان را کشف کردید، گفت: یکی از معلم‌هایم در دوران نوجوانی مشوق اصلی من برای نوشتن بود که به خاطر علاقه‌ای که به رمان و تعریف کردن داستان داشتم از من خواست تا خودم بنویسم و با استفاده از اتفاق‌های روزمره و دقت در رفتار و چهره افرادی که در محیط زندگی من بودند دست به قلم شدم.

جهانگیریان ادامه داد سپس با کتاب‌خانه کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان آشنا شدم و شروع به نوشتن کردم، یک جرقه، یک دوست، یک کتاب، یک فضا مثل کانون می‌تواند شما را به سمت نوشتن سوق دهد.

یکی از دانش‌آموزان با اشاره به کتاب «شازده کدو» خاطرنشان کرد: به نظر نمی‌رسد که این کتاب بیست و چهار سال پیش نوشته شده باشد و جهانگیریان پاسخ داد: رمان و داستانی خوب است که کهنه نشود و تاریخ مصرف نداشته باشد، یعنی زبانش مناسب همه‌ی دوره‌ها باشد.

وی موضوع بیشتر داستان‌هایش را صلح و دوستی، محیط زیست و عواطف بین انسان‌ها بیان کرد.

در پایان این دیدار جهانگیریان نشستی را نیز با چند نفر از دانش‌آموزان علاقه‌مند و دست به قلم برگزار کرد و با انتخاب یک نماینده از میان آن‌ها از دانش‌آموزان خواست با برقراری ارتباط مستمر با وی و مرکز آفرینش‌های ادبی کانون فارس، انجمن داستان‌نویسی مدرسه را راه‌اندازی و به خواندن داستان و نوشتن بپردازند.

نشست عباس جهانگیریان با دانش‌آموزان عضو کتاب‌خانه سیار کانون شیراز صبح روز 24 آبان 96 در مدرسه روستایی ظفرآباد برگزار و در پایان از عضو کتاب‌خوان نیز تقدیر شد.

در همین حال عصر روز 24 آبان نیز اعضای انجمن ادبی سروناز با حضور در مراسم جشن امضا پای صحبت‌های این نویسنده نشستند و پرسش‌های خود در حوزه داستان و داستان‌نویسی را مطرح کردند، این روز داستانی با امضای کتاب «سایه هیولا» از سوی نویسنده پایان یافت.

در حاشیه این نشست، نوجوانان عضو مرکز آفرینش‌های ادبی کانون فارس از نمایشگاه کتابی که از سوی بخش فروش کانون در مرکز فرهنگی هنری شماره 4 شیراز دایر شده بود دیدن و کتاب‌های جهانگیریان را تهیه کردند. تقدیر از کتاب‌خوانان برتر مرکز فرهنگی هنری شماره 4 شیراز نیز به دست این نویسنده نامی صورت گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =