تغییر روحیه کودکان زلزله‌زده با فعالیت‌های فرهنگی ضروری است

مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با حضور در مناطق زلزله‌زده تلاش می‌کنند حال و هوای بچه‌هایی را که در آن شرایط بد پس از زلزله قرار دارند و در اطراف‌شان همه غمگین و گریانند، تغییر دهند.

این بخشی از صحبت‌های وحید خسروی مربی کتاب‌خانه‌ی سیار روستایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه است که از صبح همان روز اول زلزله به همراه سایر مسوولان و مربیان کانون این استان به مناطق زلزله زده رفته است.

خسروی در گفت‌وگوی کوتاهی با اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون در این باره گفت: پس از حضور اولیه در برخی مناطق زلزله‌زده و آگاهی از شرایط و اوضاع این مناطق،  روز بعد  همراه با محمد میرزایی دیگر مربی سیار کانون استان و مربیان مراکز کانون در شهرهای زلزله‌زده به محل کمپ‌های اسکان زلزله‌زدگان ‌رفتیم.

وی افزود: در این محلی که کشته‌ها و آسیب‌ها بسیار زیاد است و فاجعه برای مردم و بچه‌ها - به‌ویژه - بی‌نهایت تلخ است فعالیت‌های فرهنگی و هنری خود را آغاز کردیم چرا که اعتقاد دارم در چنین شرایطی کودکان حتی نمی‌دانند از چه ترسیده‌اند، زلزله چیست؟ و فضای حیرت‌ و غم‌انگیز شهرشان برایشان گنگ و مبهم است آن‌ها فقط ناراحتی‌ها، شیون‌ها، جیغ‌ها و... را در اطراف خود می‌بیند و همین که ما چند لحظه آنان را از آن فضا دور می‌کنیم و در یک کنج  و گوشه‌ای با او یک فعالیت فرهنگی و هنری انجام می‌دهیم، بسیار تاثیرگذار است.

مربی کتاب‌خانه سیار کانون کرمانشاه در ادامه با اشاره به بازخوردهای اجرای این فعالیت‌ها یادآور شد: اگرچه ممکن است با توجه به شرایط موجود همه‌ی بازخوردها مثبت نباشد اما ما تمام تلاش‌مان را می‌کنیم و بسیاری از خانواده‌های آسیب دیده نیز اظهار رضایت داشتند و می‌گفتند باورمان نمی‌شود که شما از همین روزهای نخست به فکر این هستید که روحیه و حال ما و بچه‌هایمان را تغییر دهید.

وی هم‌چنین در ادامه اظهار داشت به عنوان مثال یک خانم از ساکنان این مناطق به ما گفت که دخترش از اتفاقاتی که افتاده ترسیده بود و دو شب اول پایش را از چادر بیرون نمی‌گذاشت حتی برای دست‌شویی رفتن هم بیرون نمی‌آمد، ولی وقتی شما با با عروسک‌تان پیش او رفتید چهره‌اش خندان شد و به میان بچه‌ها رفت و فضا برایش کامل تغییر کرد.

خسروی اضافه کرد: در آن لحظه بچه دیگر یادش رفته بود که بدنش از سرما می‌لرزد و دیشب شام نخورده است چند شب است که در خانه‌اش نیست و راحت نخوابیده تنها عشق او این بود که عروسک من را لمس کند.

وی هم‌چنین در مورد این که برخی می‌گویند فعالیت‌های فرهنگی در این مناطق ضروری نیست یا اولویتی ندارد، خاطرنشان کرد: وقتی در آن مناطق حاضر می‌شویم اگر حتی به اندازه چند لحظه بتوانیم آن بچه‌ها را از فضای پر از غم و ناله و آه جدا می‌کنیم و فضای کاملا متفاوتی برای‌شان ایجاد کنیم - که البته انتظارش را هم ندارند - آن لحظه این قدر ارزش‌مند و تاثیرگذار است که بچه‌ها حتی بحث غذا و پوشاک و بسیاری از کمبودها را فراموش می‌کنند.

مربی کتاب‌خانه سیار کانون همچنین ابراز داشت در حال حاضر از سوی سایر ارگان‌ها و نهادهای مختلف و مردم کرمانشاه و ایران اقلامی مانند پتو، چادر، خوراکی و پوشاک ارسال شده است اما به اعتقاد من حضور ما برای رساندن این اقلام خوراکی و پوشاک نیست.  من به عنوان یک مربی کانون باید وظیفه اصلی خودم را انجام دهم و صبر نکنم تا بچه‌ها تحمل‌شان تمام شود افسردگی بگیرند و بعد بخواهیم برویم و برای آن‌ها کاری بکنیم.

وی که این روزها عکس‌ها و فیلم‌های فعالیت‌هایش در مناطق زلزله‌زده در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده  و بازتاب گسترده‌ای داشته است، تاکید کرد: اکنون حضور ما بسیار ضروری است چراکه نباید بگذاریم بچه‌ها افسرده شوند. باید تلاش کنیم حال‌شان خوب شود و دچار افسردگی ناشی از شرایط روحی بزرگ‌سالان نشوند. لباس، غذا و دیگر اقلامی که به‌دستشان می‌رسد، تامین‌کننده نیازهای جسمی آنان است اما باید روحشان را - که بی‌نهایت هم درگیر است - دریابیم.

خسروی در پایان درباره‌ی عروسک عمو بلفنجک گفت: چون این عروسک با لهجه و گویش کردی صحبت می‌کند برای بچه‌ها خیلی جذاب است در عکس‌ها چهره متعجب و خندان کودکان را می‌بینید و متوجه می‌شوید بچه‌ها چه ارتباطی با این عروسک گرفته‌اند ما واقعا خیلی تلاش کردیم با استفاده از این عروسک حال بچه‌ها را عوض کنیم و خدا را شکر این اتفاق افتاد و بچه‌ها  ارتباط خوبی با عمو بلفنجک گرفتند.

پایگاه‌های امداد فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در برخی مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه دایر شده و کانون در حال گسترش فعالیت‌هایش در این مناطق است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =