نشست تخصصی «یادداشت‌های ادبی، وجوه اشتراک و تمایز با سایر انواع ادبی»

۲۵ آبان ماه ۹۶ هم‌زمان با هفته‌ی بزرگداشت کتاب و کتاب‌خوانی، نشست تخصصی ادبی در کانون استان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون خراسان رضوی موضوع این نشست که با حضور زیتا ملکی نویسنده میهمان برنامه‌ی دوپنجره و تعدادی از مربیان و رابطین ادبی مراکز فرهنگی- هنری مشهد برگزار شد؛ به بررسی «یادداشت‌های ادبی، وجوه اشتراک و تمایز با سایر انواع ادبی» اختصاص یافت.

محبوبه بزم‌آرا کارشناس مسوول ادبی استان در توضیح این خبر گفت: با اشاره به این‌که «زیتا ملکی» نویسنده و شاعر حوزه نوجوان است و غالب آثار وی در کنار شعر، یادداشت و متن ادبی‌ست در این نشست به ویژگی‌ها و مولفه‌های یک یادداشت ادبی موفق پرداخته شد.

زیتا ملکی نویسنده «می‌ترسم یادت برود دوستم داشتی» در توضیح این قالب گفت: بسیاری از افراد را می‌شناسم که استعداد سرودن یا داستان‌نویسی ندارند اما استعداد زیادی در یادداشت‌نویسی دارند؛ خب چرا ننویسند؟ این در مورد کودکان و نوجوانان علاقمند به نوشتن نیز صادق است.

وی در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به ویژگی‌های یک اثر خوب گفت: یادداشت ادبی باید پایان تاثیرگذار و ضربه زننده داشته باشد. باید سرشار از کشف و غافلگیری باشد. گاهی از یادداشت‌ها می‌توان به عنوان ذخیره‌ای برای داستان استفاده کرد.

شاعر مجموعه «زندگی با دور تند» گفت: من شعر سپید و کوتاه کار کرده‌ام. گاهی شعری خوب از کار در نمی‌آید اما یادداشت خوبی می‌شود. در یادداشت نسبت به شعر، فرصت بیشتر و نسبت به داستان، فرصت کمتری برای ارتباط با مخاطب دارید.

کارشناسان و مربیان حاضر در جلسه نیز بر این موضوع که هنوز این سبک نوشتن به  عنوان یک قالب خاص، ‌ کمتر شناخته شده اتفاق‌نظر داشتند و به شناسنامه‌ کتاب «می‌ترسم یادت برود دوستم داشتی» اشاره کردند که عنوان «داستان» برای آن به کار رفته است و این سردرگمی در نقد اعضا بر کتاب هم مشاهده می‌شود که توقع ساختار و یک سیر داستانی از نویسنده داشته‌اند.

پایان بخش این نشست، خوانش آثار توسط شاعران و نویسندگان حاضر درجلسه بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =