تلاش، خودباوری و نقدپذیری‌ رمز موفقیت است

نویسنده صاحب‌نام کودک و نوجوان خطاب به مخاطبان اصفهانی گفت: موفقیت مستلزم تلاش، خودباوری و نقدپذیری است.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، کلر ژوبرت در نشست تخصصی اعضا و مربیان مراکز کانون اصفهان که هم‌زمان با بیست و پنجمین دوره هفته‌ی کتاب جمهوری اسلامی برگزار شد با تاکید بر این موضوع گفت: نوشتن را از حدود 25 سال پیش آغاز کردم، ولی آن زمان به فکر چاپ نبودم و تنها بعد از مدتی تمرین و خواندن کتاب‌های نظری درباره‌ی اصول داستان‌نویسی بود که احساس کردم شاید به جایی رسیده باشم که بتوانم کارم را ارایه بدهم.

در این نشست که با محوریت نقد و بررسی دو کتاب این نویسنده به نام‌های «خداحافظ راکون پیر» و «داستان‌های پپوچی» انجام گرفت، کلر ژوبرت خطاب به کودکان و نوجوانان حاضر در این نشست گفت: موضوع مرگ امری گریزناپذیر در زندگی همه‌ی انسان‌هاست و همه بر این باور هستیم که پس از این دنیا، دنیای دیگری است، هر چند ممکن است پذیرش مرگ برای کودکان سخت و ناخوشایند باشد اما در این آثار تلاش کردم به کودکان بگوییم دنیای پس از مرگ دنیای زیبایی است.

وی افزود: بچه‌ها باید بدانند که مرگ هم مانند تولد بخشی از زندگی و رفتن از جایی به جای دیگر است.

این نویسنده ادامه داد: «خداحافظ راکون پیر» علاوه بر قصه‌گویی در رابطه با موضوع مرگ، جهان آخرت را برای کودک با یک مثال زیبا، جایی بسیار بهتر و زیباتر از این دنیا معرفی می‌کند و با بیانی کودکانه، معمای دیگر نبودن بعضی از اعضای خانواده مثل پدربزرگ یا مادربزرگ را برای کودک حل می‌کند تا کودک بفهمد که بعد از مردن و مرگ، فرد نابود نمی‌شود بلکه به سرایی زیباتر منتقل می‌شود.

وی انتخاب تکنیک نوشتن و تصویرگری را بستگی به سلیقه نویسنده و نوع داستان دانست و یادآور شد: همیشه تلاش کرده‌ام به سبک و شیوه‌ای بنویسم که بتوانم احساسات و پیام‌های اصلی را به سهولت در اختیار مخاطب قرار دهم.

این نویسنده هم‌چنین درباره مجموعه‌ی پنج جلدی «داستان‌های پپوچی» نیز گفت: «آش بلوط»، «غصه‌ی پپوچی»، «یک عالم مداد رنگی»، «آینه» و «درخت شکلات» عنوان‌ کتاب‌های این مجموعه است.

وی ادامه داد: برای هر یک از این کتاب‌های تصویری، یک شخصیت خاص طراحی شده که این شخصیت در تمام داستان‌های آن حضور دارد و مفاهیم ارزشمندی مثل ارتباط و دوستی را به مخاطب گروه سنی «الف و ب» (5 تا 10 سال) آموزش می‌دهد.

ژوبرت دلیل انتخاب شخصیت‌های حیوانی در بیش‌تر کتاب‌هایش را، عدم محدودیت‌های دنیای حیوانات برشمرد و گفت: وقتی شخصیت‌های یک داستان انسان باشند باید برخی محدودیت‌ها و قوانین نیز در پرداختن به آن شخصیت مد نظر قرار گیرد، اما دنیای حیوانات این ویژگی را ندارد و بر این اساس خلاقیت بیش‌تری می‌توان انجام داد.

در این نشست مربیان و اعضا سوال‌ها و نظرهای خود را با کلر ژوبرت در میان گذاشتند و از برگزیدگان فراخوان‌های شیوه‌نامه کتاب‌خوانی سال 1396 تقدیر شد.

گفتنی است کلر ژوبرت در سال 1961 میلادی در پاریس متولد شد. او در یک خانواده مسیحی بزرگ شد. در 19 سالگی مسلمان شد و بعد با یک دانشجوی ایرانی ازدواج کرد.

وی دارای لیسانس علوم تربیتی و فوق لیسانس ادبیات کودکان است و در حال حاضر در ایران زندگی می‌کند.

او مهارت خاصی در توصیف حقایق زندگی به زبان کودکان دارد و در کتاب‌هایش دنیا را به خوبی ترسیم می‌کند و اتفاق‌های تلخ و شیرین زندگی را به زبان ساده و روان برای کودکان بیان می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =