کتاب «چهل روز عاشقانه» به قلم "محمدرضا سنگری" نقد شد

همزمان با هفته ملی کتاب و کتابخوانی کتاب «چهل روز عاشقانه» به قلم "محمدرضا سنگری" در مرکز مجتمع فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان زنجان نقد شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان زنجان، کتاب چهل روز درباره وقایع و رویدادهای پس از شهادت امام حسین (ع) و یارانش تا اربعین آن حضرت نگاشته است. نگارنده ضمن بیان شداید و مصایب وارده بر اهل بیت (ع) ـ طی این چهل روز ـ زبان حال هر یک از بازماندگان نهضت عاشورا را بیان کرده است.

این کتاب به قلم محمد رضا سنگری بوده و برای گروه سنی (د) به مناسبت اربعین حسینی نوشته شده است. این کتاب در چهل فصل و 143 صفحه نوشته شده و عاشقانه‌های واقعه کربلا و پس از آن را بیان می کند.

در این برنامه ادبی که بیش از ده نفر از اعضای کارگاه داستان حضور داشتند به بررسی این کتاب پرداختند و معتقد بودند نام کتاب، طرح روی جلد، تعیین گروه سنی، زبان و تناسب مطالب کتاب به خوبی انتخاب شده است.

اعضای شرکت کننده در این نقد کتاب معتقد بودند با توجه به سوابق ادبی درخشان این نویسنده انتظار می رفت کتابی مناسب تالیف شود و می توان با قطعیت بیان کرد که این کتاب را می توان جزو کتاب‌های برتر مذهبی قرار داد.

در بخشهایی از کتاب می خوانیم؛ کربلا بازگشته است. به شوق تماشای زیبایی، زیبایی دشتی که چهل روز پیش گل های پر پر خدا آن را آذین بسته بود. با هیمنه و شکیب آمده است به تماشای زیبایی. زیبایی حسین. زیبایی خیره کننده خنجری کوچک که سه شاخه تیر، سه چشمه سرخ از سپیدای آن گشود. بازگشته است. پس از چهل روز تازیانه، همراهی با سری بر نیزه، شماتت و شادی دشمن. پس از اربعین فراق، پس از هجران هستی سوز حسین. چهل روز پیش، زیباترین صحنه جهان هنرمندانه ترین نقاش خدا در مقابل نگاهش نشسته بود.

گفتنی است؛ دکتر سنگری اول آبان 1333 در شوش متولد شد. وی فارغ‌التحصیل دکترای زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران می‌باشد. رویکرد وی به شعر به زمان تحصیل در کلاس چهارم ابتدایی باز می‌گردد. شعرهای دکتر سنگری تاکنون به صورت پراکنده در برخی از نشریات چاپ شده است. او تا به امروز در بسیاری از همایشهای سراسری شعر دفاع مقدس و شبهای شعر دفاع و مقاومت حضور داشته و در جلسات متعدد آن به نقد و بررسی شعر دفاع مقدس و ادبیات پایداری پرداخته است.

کتاب «بررسی ادبیات منظوم دفاع مقدس» این نویسنده که در سه جلد نوشته شده به عنوان برترین کتاب سال دفاع مقدس شناخته شده است. گفتنی است دکتر سنگری در حال حاضر ساکن تهران است و ضمن تدریس در دانشگاهها، سردبیر مجله رشد زبان و ادبیات فارسی و مجله تربیت می‌باشد و با سازمان پژوهش و تألیف کتب درسی هم همکاری دارد.

دکترسنگری از شاعران و نویسندگان پرکار معاصر است ولی بیشتر در زمینه‌ی نثر ادبی کار می‌کند از ایشان تا کنون کتاب‌های متعددی چاپ و منتشر شده است که از آن جمله‌اند: «سوگ سرخ»، «پنجره معصوم»، «یادهای سبز»، «گلبرگ‌ها»، «یک جرعه تشنگی»، «سلام موعود»، «چهل روز عاشقانه»، «نقد و تحلیل ادبیات منظوم دفاع مقدس» در سه جلد و «پیوند دو فرهنگ ادبیات معاصر» که همگی جزو آثار منثور ایشان م‍ی‌باشد.

همچنین باید تألیف سی جلد از کتاب‌های درسی از سطح ابتدایی تا دبیرستان را به آن‌ها اضافه نمود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =