قصه‌گویی با فطرت پاک کودکان رابطه دارد

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کشور در نشست خبری حوزه‌ی پنج بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در سمنان بر رابطه‌ی قصه‌گویی با فطرت پاک کودکان تأکید کرد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان، رضا قمرزاده معاون فرهنگی کانون پرورش فکری و دبیر بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در نشست خبری حوزه‌ی پنج کشوری در سمنان با تأکید بر رابطه‌ی قصه‌گویی با فطرت پاک کودکان، اظهار داشت: در فرآیند فعالیت‌های کانون پرورش فکری، یادگیری محصول تعامل یاد دهنده و یاد گیرنده است و در واقع یادگیرنده و متربی در این فرآیند، کنش‌گر و فعال است.

وی عنوان کرد: فعالیت‌های کانون پرورش فکری توأم با تفکرمحوری است و قصه‌گویی یکی از این فعالیت‌ها را شامل می‌شود که پس از کتاب‌خوانی از فعالیت‌های شاخص و برجسته‌ی مربیان در مراکز فرهنگی‌هنری سراسر کشور است.

قمرزاده در ادامه، قصه‌گویی را یک واسطه‌ی تربیتی دانست و گفت: این فعالیت به مربی به عنوان یاد دهنده، کمک می‌کند تا پیام‌های تربیتی را در قالب قصه به مخاطب کودک و نوجوان انتقال دهد.

وی همچنین با بیان اینکه کانون پرورش فکری یک دستگاه اوقات فراغتی و به‌عنوان یک نهاد مکمل نظام آموزشی است، مدل آموزشی آن را غیر رسمی عنوان و خاطرنشان کرد: کانون پرورش فکری، شلوغ‌ترین روزهایش را در فصل تابستان سپری می‌کند؛ یعنی زمانی که کودکان و نوجوانان برای حضور مستمر و فعال در مراکز فرهنگی‌هنری، وقت آزادتری دارند و این خود دو پیام مهم را در بر دارد، یکی اینکه فعالیت‌های کانون پرورش فکری توسط اعضای کودک و نوجوان، انتخابی و اختیاری و دیگر اینکه، آموزش مربیان همراه با مهربانی است.

قصه‌گویی در کوچک‌ترین نهاد جامعه، ریشه دارد

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری با اشاره به اهمیت و ارزش قصه‌گویی و پذیرش آن از سوی متربی گفت: قصه‌گویی در فرهنگ دینی، اجتماعی و ارزشی کوچک‌ترین نهاد جامعه یعنی خانواده، ریشه دارد و مهم‌ترین ابزار تربیتی برای خانواده‌ها، بوده و هست.

نوجوان، محصول عمر مربی است

قمرزاده در بخش دیگر این نشست، نوجوان را محصول عمر مربی برشمرد و تفاوت جشنواره‌ی امسال با سال‌های گذشته را در روند اجرای آن، حضور نوجوانان برای نخستین‌بار به‌صورت رسمی و همچنین حضور پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها و اضافه شدن دو بخش مقاله و داستان عنوان و تأکید کرد: قصه‌های قدیمی پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها با توجه به رشد فضای مجازی، هنوز تأثیر تربیتی خود را دارند و به فرآیند تربیتی مخاطبان برگشته و موجب تقویت و غنای آن می‌شوند و حضور آنها نقش مهمی در این فرهنگ دارد و فرصت مناسبی است تا با ورود به این میدان، توجه خاصی هم به آنها شود.

ترویج فرهنگ قصه‌گویی؛ مهم‌ترین هدف جشنواره‌ی بیستم

قمرزاده، ترویج فرهنگ قصه‌گویی را مهم‌ترین هدف برگزاری این جشنواره عنوان و تأکید کرد: به دنبال تأثیر تربیتی قصه بر نسل کودک و نوجوان هستیم؛ چراکه قصه‌گویی یکی از سنت‌های قدیمی خانواده‌های ایرانی است و در تربیت کودک و نوجوان نقش مهمی دارد.

وی ادامه داد: قصه‌گویی هم به مهارت‌های قصه‌گو و هم به ایجاد خلاقیت ذهنی در شنونده کمک می‌کند و در فرآیند یادگیری نقش مهمی دارد.

علت و چرایی انتخاب استان سمنان به‌عنوان میزبان

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری در پاسخ خبرنگاران درخصوص علت و چرایی انتخاب استان سمنان به‌عنوان میزبان حوزه‌ی پنج بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی گفت: ظرفیت مناسب موجود در مدیریت و کادر هماهنگ و همدلی بین نهادهای فرهنگی، اصلی‌ترین دلیل انتخاب این استان در میزبانی از استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی، مازندران، گلستان، تهران و البرز بوده است.

قمرزاده همچنین درخصوص مهم‌ترین اولویت حوزه‌ی معاونت فرهنگی کانون پرورش فکری کشور برای چشم‌انداز تربیتی کودکان و نوجوانان با توجه به تغییرات اجتماعی و توسعه فضای مجازی و آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی اظهار داشت: کانون پرورش فکری بیشترین ظرفیت بی‌مانندش را برای تحقق اهداف و تحول فکری کودکان و نوجوانان به‌کار گرفته است و در کنار نهاد خانواده و سایر مجموعه‌های آموزشی و تربیتی، فعالیت می‌کند.

وی با توجه به افزایش محسوس تعداد مراکز عرضه‌ی محصولات فرهنگی کانون پرورش فکری در سال‌های اخیر از ۵۰ به بیش از ۲۵۰ نمایشگاه و فروشگاه فعال در سراسر کشور تصریح کرد: جشنواره اسباب‌بازی‌های ایرانی نیز تابستان سال جاری با هدف حمایت از تولیدات داخلی برگزار شد و استقبال خانواده‌ها از غرفه محصولات و اسباب‌بازی‌های ایرانی قابل توجه و بی‌مانند بود.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری با اشاره به راه‌اندازی پورتال کودک۲۴ به‌منظور تولید محتوای سالم در فضای مجازی خاطرنشان کرد: تلاش شده است تمامی نیازهای کودکان و نوجوانان در این پورتال بارگذاری شود تا امکان بهره‌مندی آسان این قشر فراهم شود.

دبیر بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی از شرکت ۶ هزار و ۷۳۷ قصه‌گو از سراسر کشور در این جشنواره خبر داد و گفت: پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها از این جشنواره استقبال خوبی کردند و ۴۷۳ نفر از شرکت‌کنندگان را این گروه تشکیل می‌دهند.

قمرزاده با اشاره به شرکت ۳ هزار و ۱۷۴ نوجوان در این جشنواره اظهار کرد: ۳ هزار و ۹۰ نفر از شرکت کنندگان بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی را مربیان فعال مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری سراسر کشور تشکیل می‌دهند.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور افزود: این جشنواره در سه بخش آزاد با درون‌مایه آموزشی و تربیتی(ویژه قصه‌گویان ایرانی و خارجی)، بخش رضوی(ویژه قصه‌گویان ایرانی) و بخش قصه‌های کهن با داستان‌های شاهنامه و فولکلور(ویژه قصه‌گویان ایرانی) برگزار می‌شود.

قمرزاده تصریح کرد: در حوزه‌ی پنج، ۴۱ قصه‌گو با یکدیگر به رقابت می‌پردازند و پس از داوری نهایی، پنج قصه‌گو در بخش کانونی و یک قصه‌گو در بخش رضوی به مرحله‌ی کشوری دعوت می‌شوند و از مجموع پنج حوزه، ۵۲ قصه‌گو به بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی که یکم تا پنجم بهمن‌ماه سال جاری در تهران برگزار می‌شود، راه می‌یابند.

کتاب؛ مرجع اصلی روش نوین قصه‌گویی

مهدی جمال مدیرکل کانون پرورش فکری استان سمنان نیز در این نشست ضمن خیرمقدم به میهمانان و قدردانی از اصحاب رسانه، مرجع اصلی روش نوین قصه‌گویی را کتاب، عنوان و تأکید کرد: قصه‌گویی، حالت بیداری ذهن را دارد، تفکر را تلنگر زده و اندیشه را بیدار می‌کند.

جمال همچنین نیاز شدید اجتماع در حال حاضر را قصه‌گویی و آن را ابزار مناسبی برای تربیت دانست.

مدیرکل کانون پرورش فکری استان سمنان اظهار داشت: تعداد قصه‌ها برای اجرا در حوزه‌ی پنج، ۴۱ قصه است که از این تعداد ۲۸ قصه در بخش مربیان، ۷ قصه در بخش آزاد و ۶ قصه در بخش رضوی اجرا خواهد شد.

وی، اعزام ۷ گروه قصه‌گویی به مدارس، سمنان‌گردی با هدف آشنا کردن میهمانان با جاذبه‌های گردشگری استان، برگزاری یک نشست تخصصی ویژه قصه‌گویان برگزیده استان در روز پنج‌شنبه دوم آذرماه و یک نشست علمی‌تخصصی ویژه قصه‌گویان جشنواره، مربیان  و دانشجویان با عنوان «بهره‌گیری از زیبایی‌های شأن نزول آیات در قصه‌گویی» را از برنامه‌های جنبی حوزه‌ی پنج بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی عنوان کرد.

جمال در بخش دیگر سخنان خود در پاسخ به سؤال یک خبرنگار درباره‌ی تعداد قصه‌گویان شرکت‌کنندگان در بخش استانی این جشنواره، خاطرنشان کرد: ۱۲۲ قصه‌گو در مرحله‌ی شهرستانی شرکت داشتند که از این تعداد، ۳۷ قصه‌گو در بخش مربیان کانونی، ۵۰ قصه‌گو در بخش اعضای نوجوان،۳۰ قصه‌گو در بخش آزاد، سه قصه‌گو در بخش پدربزرگ و مادربزرگ و دو قصه‌گو نیز در بخش رضوی به روایت قصه‌های خود پرداختند و پس از داوری، ۴۰ قصه‌گو به‌عنوان نفرات برگزیده معرفی شدند.

مدیرکل در پایان تصریح کرد: هشت برگزیده استانی، شامل چهار قصه‌گوی کانونی، دو قصه‌گوی نوجوان، یک قصه‌گو از بخش پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها و یک قصه‌گو از بخش رضوی انتخاب شدند که از این تعداد، ۵  قصه‌گو در این جشنواره حضور دارند.

گفتنی است؛ حوزه‌ی پنج بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی با حضور قصه‌گویانی از استان‌های مازندران، خراسان رضوی، خراسان شمالی، گلستان، تهران، البرز و سمنان، ۱۲ تا ۱۴ آذرماه سال جاری به میزبانی سمنان برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =