"سفر به شهریور" در نشست ادبی دو پنجره تهران

هم‌زمان با هفته کتاب و کتاب‌خوانی انجمن ادبی پسران، با نقد و بررسی کتاب "سفر به شهریور" با حضور نویسنده اثر و سی عضو فعال ادبی مراکز کانون استان تهران در مرکز تخصصی ادبی شماره ۱۵ برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران، هادی خورشاهیان نویسنده داستان " پلاک ۶۱"  در جمع نوجوانان مراکز کانون استان، ضمن تأکید بر اهمیت مطالعه یادآور شد؛ مطالعه، فعالیتی تفکر محور است و هم‌زمان با خواندن کتاب باید فرصتی برای تأمل و تعمق درباره متن خوانده‌شده  فراهم کرد.

وی بر انتقال حس و برقراری ارتباط با مخاطب در اشعار نوجوان، تأکید و در رابطه با محور هم‌نشینی و جانشینی در شعر، چگونگی فضاسازی و ایجاد موقعیت در داستان و شخصیت‌پردازی بابیان ویژگی‌های ظاهری و ملموس با نوجوانان به گفتگو پرداخت.

در این نشست ادبی، رمان "سفر به شهریور" توسط اعضای شرکت‌کننده بررسی شد و نوجوانان نظرات خود را درباره  این رمان بیان کردند و خورشاهیان از نگاه دقیق مخاطبان نوجوان و توجه آن‌ها در خوانش و بررسی  دقیق این رمان قدردانی کرد.

اعضا نوجوان شرکت‌کننده در نقدهای مکتوب کتاب "سفر به شهریور" به مفهوم رمان نوجوان امروز، درک نیازهای نوجوانان توسط نویسنده اثر، طنزپردازی در حین روایت، سوژه داستان، غافل‌گیری و جذابیت این اثر ادبی اشاره کردند.

گفتنی است در این نشست محمدرضا برومند عضو نوجوان مرکز شماره ۱۰ کانون استان، در قرائت نقد مکتوب خود از کتاب "سفر به شهریور" نوشته بود: خوانندگان کتاب به‌طور ناخودآگاه وقتی با کاراکتری که مشکلات و شرایط مشابه او را دارد روبه‌رو می‌شوند از راهکارها و ترفندهای او برای حل مشکلات در زندگی الگوبرداری می‌کنند.

برومند اضافه کرد: در این رمان بارها شاهد بودیم که شخصیت اصلی با ترفندی از زیر بار حل مسائل خود شانه خالی می‌کند. اما زمانی که نویسنده می‌تواند راهکاری درست برای برون‌رفت از مشکلات به مخاطبانش ارائه و به‌طور کاملاً غیرمستقیم به مخاطبان آثارش آموزش دهد، این کار صورت نپذیرفته است.

محمدرضا عضو کتاب‌خوان این مرکز فرهنگی هنری افزود: در طول داستان بارها شخصیت‌ها و اتفاق‌ها، توپ را به آقای نویسنده پاس می‌دهند و شرایط را برایش فراهم می‌کنند تا گل بکارد و به ستاره موردعلاقه نوجوانان تبدیل شود اما فرصت‌ از دست می‌ رود و باز هم شخصیت‌های داستان از حل مشکلاتشان فرار می‌کنند.

او در ادامه با ارزیابی فضاسازی و توصیف صحنه‌ها گفت: در بعضی بخش‌ها اطلاعاتی که نویسنده درباره شخصیت و توصیف آن‌ها به خواننده کتاب می‌دهد با اطلاعاتی که از دیالوگ‌ها و رفتار شخصیت در روند داستان دریافت می‌شود هماهنگی ندارد.

محمدرضا فصل نه تا فصل سیزده را به بهترین بخش کتاب معرفی می‌کند و توصیف روابط میان اعضای خانواده و همسایه جدید را توصیفی موفق و خوب عنوان کرد. او همچنین فصل هفدهم را یکی از بخش‌های باورپذیر و نشان دادن نوجوان دیروز را درروند داستان دل‌نشین‌  دانست.

در بخش دیگری از این انجمن، آثار اعضا به تفکیک شعر و داستان قرائت شد و پس از نقد و بررسی توسط اعضای شرکت‌کننده، توضیحات جامعی توسط میهمان انجمن در مورد هر اثر بیان شد.

در پایان این انجمن صد و هفدهمین جزوه شعر و داستان به شرکت‌کنندگان اهدا شد که در این جزوه علاوه بر آثار اعضای کارگاه‌های ادبی، بخشی نیز به نقدهای مکتوب نوجوانان بر کتاب "سفر به شهریور"  اختصاص ‌یافته بود.

این نشست با مجری‌گری نگین صدری زاده، کارشناس ادبی و با حضور کارشناس مسئول واحد آفرینش‌های ادبی استان، اعضای فعال، مربیان و رابطین ادبی مراکز ۲, ۱۰, ۱۵, ۲۷, ۳۱ و ۳۵  در کتابخانه تخصصی ادبی شماره ۱۵ تهران در آخرین روزهای آبان ماه ۱۳۹۶ برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =