کد خبر: 274747
تاریخ انتشار: ۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۵
بازدید 868
سرزمین خودتان را وارد شعر کنید

اصالت ادبیات درگروِ نگاه ویژه به اطراف است و هنگامی حرفی برای گفتن خواهیم‌داشت که از زندگی خودمان حرف‌بزنیم.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان گیلان، اسدالله شعبانی، شاعر و نویسنده کودک و نوجوان با بیان این مطلب افزود: ادبیات زمانی می تواند اصالت پیداکند که برگرفته از پیرامون خالق اثرباشد و چنان‌چه بخواهیم حرفی برای مخاطب داشته‌باشیم، می بایست فرهنگ و زندگی بومی را وارد ادبیات کنیم.

شعبانی درادامه سخنان خود طی نشست با اعضای کودک و نوجوان کانون استان گیلان اظهارکرد: همه جای ایران سرای ماست و هر گوشه‌ای از این سرزمین، رنگ و آهنگی دلنشین دارد که می‌تواند انگیزه‌بخش سرایش شعر و نگارش داستان باشد.

برهمین اساس شاعر مجموعه‌ی شعر«پولک ماه»، بهره‌گیری از رنگ، آهنگ، حرکت و ایجاد فضای نشاط‌بخش را لازمه‌ی کاربرای کودک و نوجوان عنوان‌کرد و با بیان اینکه دوری از آموزش محوری و بسترسازی برای نگرش خلاقانه می تواند زمینه‌ی پیوند افزون‌تر مخاطب با کتاب را فراهم‌کند، برضرورت توجه به نیازهای این نسل تاکیدکرد.

نویسنده کتاب «نخستین پرواز» هم‌چنین فعالیت‌های گروهی و هم‌افزایی درسایه حضور درکارگاه‌های ادبی را زمینه‌ساز رشد و بالندگی کودکان و نوجوانان دانست و با اشاره به فعالیت‌های ارزش‌مند کانون در جهت توسعه کتاب‌خوانی و هم‌چنین پرورش ذوق هنری و ادبی اعضا گفت: کانون همواره خاستگاه هنرمندان و صاحبان اندیشه بوده و حضور دراین مجموعه‌ی فرهنگی می‌تواند امکانی برای پویایی و رشد همه‌جانبه مخاطبان را فراهم‌کند.

توصیه به تصمیم‌گیرندگان حوزه‌ی فرهنگ و خانواده‌ها دیگربخش سخنان این شاعر و نویسنده برجسته‌کشور بود و وی با تبیین این موضوع که کودکان نیازمند کنکاش و پرسش‌گری هستند گفت: لازم است فرصت بهره‌گیری از فرصت‌های شبکه‌های مجازی برای بچه‌ها فراهم‌شده و ضمن بسترسازی برای استفاده از فن‌آوری روز، در مقام هدایت‌گر برای آنان نقش‌آفرینی کنیم.

وی هم‌چنین باورمندی مربیان و خانواده‌ها به اهمیت مطالعه را لازمه‌ی علاقه‌مندسازی کودکان و نوجوانان به کتاب ارزیابی‌کرد و گفت: «برای گسترش فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی کافی نیست که فقط بخواهیم بچه‌ها کتاب‌خوان بار بیایند، اولیا، مربیان و خانواده‌ها باید کتاب‌خوان بوده و به این باور رسیده‌ باشند که خواندن، لازمه‌ی زندگی بهتر است».

بنابراین گزارش درادامه این نشست که در سالن سینمای کانون رشت صورت‌گرفت، اعضای مراکز فرهنگی هنری کانون به اجرای فعالیت ‌نمایشی کتاب محورپرداختند و با شاعر و نویسنده‌ی میهمان برای بازدید از نمایشگاه دست‌آوردهای اعضا و مربیان در مرکز فرهنگی هنری مجتمع رشت همراه‌شدند.

بازدید از نمایشگاه و فروشگاه عرضه‌ی محصولات فرهنگی کانون در رشت و برپایی جشن امضا با حضور اسدالله شعبانی، بخش پایانی برنامه‌های این روز به‌شمار می‌رفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =