سرزمین‌تان را وارد شعر کنید

شاعر و نویسنده کودک و نوجوان گفت: اصالت ادبیات در گروِ نگاه ویژه به اطراف است و هنگامی حرفی برای گفتن خواهیم ‌داشت که از زندگی‌مان را بیان کنیم.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، اسدالله شعبانی، با بیان این مطلب افزود: ادبیات زمانی می‌تواند اصالت پیدا کند که برگرفته از پیرامون خالق اثر باشد و چنان‌چه بخواهیم حرفی برای مخاطب داشته ‌باشیم، می‌بایست فرهنگ و زندگی بومی را وارد ادبیات کنیم.

شعبانی در ادامه سخنان خود در نشست با اعضای کودک و نوجوان کانون پرورش فکری گیلان اظهار کرد: همه جای ایران سرای ماست و هر گوشه‌ای از این سرزمین، رنگ و آهنگی دلنشین دارد که می‌تواند انگیزه‌بخش سرایش شعر و نگارش داستان باشد.

برهمین اساس شاعر مجموعه‌ی شعر «پولک ماه» بهره‌گیری از رنگ، آهنگ، حرکت و ایجاد فضای نشاط‌بخش را لازمه‌ی کار برای کودک و نوجوان عنوان ‌کرد و با بیان این‌که دوری از آموزش محوری و بسترسازی برای نگرش خلاقانه می‌تواند زمینه‌ی پیوند افزون‌تر مخاطب با کتاب را فراهم‌ کند، بر ضرورت توجه به نیازهای این نسل تاکید کرد.

نویسنده کتاب «نخستین پرواز» هم‌چنین فعالیت‌های گروهی و هم‌افزایی در کارگاه‌های ادبی را زمینه‌ساز رشد و بالندگی کودکان و نوجوانان دانست و با اشاره به فعالیت‌های ارزش‌مند کانون برای توسعه کتاب‌خوانی و هم‌چنین پرورش ذوق هنری و ادبی اعضا گفت: کانون همواره خاستگاه هنرمندان و صاحبان اندیشه بوده و حضور در این مجموعه‌ی فرهنگی می‌تواند امکانی برای پویایی و رشد همه‌جانبه مخاطبان را فراهم‌ کند.

توصیه به تصمیم‌گیرندگان حوزه‌ی فرهنگ و خانواده‌ها بخشی دیگر از سخنان این شاعر و نویسنده بود و وی با تبیین این موضوع که کودکان نیازمند کنکاش و پرسش‌گری هستند، گفت: لازم است فرصت بهره‌گیری از  شبکه‌های مجازی برای بچه‌ها فراهم‌ شده و ضمن بسترسازی برای استفاده از فن‌آوری روز، در مقام هدایت‌گر برای آنان نقش‌آفرینی کنیم.

وی هم‌چنین باورمندی مربیان و خانواده‌ها به اهمیت مطالعه را لازمه‌ی علاقه‌مندسازی کودکان و نوجوانان به کتاب ارزیابی‌کرد و گفت: «برای گسترش فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی کافی نیست که فقط بخواهیم بچه‌ها کتاب‌خوان بار بیایند، اولیا، مرببان و خانواده‌ها باید کتاب‌خوان بوده و به این باور رسیده‌ باشند که خواندن، لازمه‌ی زندگی بهتر است.»

بنابر این گزارش، در ادامه این نشست که در سالن سینمای کانون رشت صورت‌ گرفت، اعضای مراکز فرهنگی هنری کانون به اجرای فعالیت ‌نمایشی کتاب محور پرداختند و با شاعر و نویسنده‌ی میهمان برای بازدید از نمایشگاه دست‌آوردهای اعضا و مربیان در مرکز فرهنگی هنری مجتمع رشت همراه ‌شدند.

بازدید از نمایشگاه و فروشگاه عرضه‌ی محصولات فرهنگی کانون پرورش فکری در رشت و برپایی جشن امضا با حضور اسدالله شعبانی، بخش پایانی برنامه‌های این روز به‌شمار می‌رفت.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =