اولین نشست تخصصی قصه‌گویی برای مربیان کانون برگزار شد

همزمان با بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی حوزه یک کشوری، اولین نشست تخصصی با موضوع «تقویت هنر گوش دادن در فرایند قصه‌گویی و تاثیر آن در تربیت» برای مربیان در مجتمع کانون تبریز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل‌کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان آذربایجان‌شرقی، هادی یوسف‌زاده با اعلام این خبر گفت: با توجه به سیاست‌گذاری‌های کانون پرورش فکری که مربیان هر لحظه باید در معرض یادگیری قرار گیرند بر همین اساس نشست تخصصی فوق برای مربیان کانون برگزار شد.

مدیرکل کانون آذربایجان‌شرقی افزود: هدف از برپایی این نشست افزایش دانش شغلی و ارتقای سطح علمی مربیان در امر قصه گویی است.

دبیر حوزه یک بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی ادامه داد: در نشست فوق سعی گردید تا مربیان بتوانند با شیوه های قصه گویی آشنا شده و برای کودکان و نوجوانان قصه هایی بخوانند که در تربیت آنان موثر واقع شود.

یوسف زاده خاطر نشان کرد: یادگیری شگردهای قصه‌گویی به واسطه برگزاری چنین نشست هایی برای مربیان میسر می شود و مربیان کانون باید نسبت به اجرای این فعالیت ها در مراکز اهتمام بیشتری نمایند.

وی تصریح کرد: در امر قصه‌گویی باید در مسیری حرکت کنیم تا بتوانیم آن را به دغدغه و اولویت اصلی مربیان کانون تبدیل کنیم.

همچنین در این نشست محمد سیمزاری، پژوهش‌گر و نمایش نامه نویس در خصوص اینکه قصه به عنوان واسطه تربیتی می باشد، گفت: بُعد اصلی قصه که متاسفانه مورد غفلت واقع شده است هنر یاد دادن خوب گوش کردن است.

سیمزاری افزود: مربیان کانون پرورش فکری کارشان تربیت کودکان و نوجوانان است و در این راستا باید از فعالیت قصه‌گویی در جهت تربیت استفاده کنند.

وی ادامه داد: در تمدن اسلامی - ایرانی این نوع تربیت منجر به اصلاح چندین رابطه همچون اصلاح رابطه انسان با خدا، انسان با دیگران، انسان با خودش، انسان با تاریخ و در آخر اصلاح رابطه انسان با طبیعت می شود.

سیمزاری تصریح کرد: قصه‌گویی از مهمترین فعالیت کانون بوده و در کنار همه آموزش هایی که می بینیم هنر گوش دادن را به بچه ها یاد می دهد.

وی خاطر نشان کرد: قصه‌گویی ماسوای منافعی که دارد به مسئله هنر گوش کردن تاکید دارد و از سوی دیگر گوش دادن به قصه تفاوت‌های زیادی با شنیدن دارد. چرا که شنیدن اکتسابی بوده و باید آن را یاد بگیریم، تخصص ما را تقویت کرده و احساس خوب می آفریند و باعث ایجاد ارتباط موثر می شود.

سیمزاری اضافه نمود: با قصه گویی کودک هنر گوش کردن را تمرین می کند و بعد از شنیدن آن چالش فکری و طرح سوال در او برانگیخته می شود.

وی در پایان تاکید کرد: لازمه ارتباط قصه گو با کودکان صداقت در کلام بوده و قصه گو باید این مهارت را داشته باشد تا کودک را به درون قصه ببرد و با قهرمان قصه هم ذات پنداری نماید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =