جستجو گری لازمه شعر نوجوان است

بیوک ملکی، شاعر کودک ونوجوان در برنامه ادبی دوپنجره مازندران گفت: جستجوگری لازمه نوجوان امروز در درک عمیق شعر است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان مازندران، برنامه ادبی دوپنجره یکم آذر با حضور" بیوک ملکی" و " حسین تولایی" دو شاعر حوزه کودک ونوجوان در کانون مازندران برگزار شد.

اعضای ادبی کانون مازندران پیش از این برنامه، کتاب شعر" بوق سگ" اثر " بیوک ملکی" را خواندند و در این برنامه در حضور شاعر اثر آن را نقد و بررسی کردند.

این برنامه در دو حوزه نقد کتاب شاعر و بحث و گفتگو در خصوص "شعر نوجوان" در دو نوبت صبح و عصر در اداره کل کانون مازندران و مرکز فرهنگی و هنری شماره دو ساری برگزار شد.

اما در نوبت صبح؛  بحث و گفتگو در خصوص:محتوای شعر، تصویرگری و ارتباط آن با محتوا وتناسب شعر با گروه سنی نوجوان  از جمله صحبت‌های منتقدین نوجوان کانون مازندران در گفتگوی با شاعر کتاب " بوق سگ" بود.

خود بیوک ملکی اما  با ابراز خرسندی از حضورش درجمع اعضای کانون و نقد اثرش؛ از تاثیر کانون در رشد شخصیت و توانایی افراد سخن گفت و تصریح کرد: بسیاری از افرادی که امروز جزو چهره‌های شاخص هستند، عضو کانون بودند.

وی به اهمیت و نقش مربیان کانون نیز اشاره داشت و افزود: «اگر مربیان را از کانون بگیریم، کانون چیزی نخواهد داشت».

به عقیده این شاعر نسل امروز، مربیان کانون دارای ظرفیت قابل توجهی در کار با کودک ونوجوان و تربیت فکری و پرورشی او هستند.

شاعر کتاب" بوق سگ" با استقبال و علاقه از بیان نقدها، پیشنهادها و پرسش‌های اعضای ادبی کانون مازندران؛  نقد را کشف لایه‌های پنهان شعر و داستان عنوان کرد و اظهار داشت: خواندن زیاد اشعار و تعمق و جستجو در مفاهیم آن و نیز درک درست از صنایعی که در شعر بکار رفته است؛ مهمترین لازمه نقد و فهم درست  شعر است.

وی برداشت‌های مختلف از شعر را یکی از ویژگی‌های شعری عنوان کرد و نقش آرایه‌ها، نمادها،تمثیل و سایر صنایع ادبی را در درک بهتر موضوع و مفهوم شعری مهم دانست و در عین حال خواستار توجه شاعران نوجوان کانون به این موضوع‌ها شد.

ملکی تاکید کرد: در نقد می بایست به درک درست از لایه‌های محتوایی و صنایع شعری دست یافت و بر هین اساس، اهمیت کشف اتفاقات موجود در شعر کاری است که نوجوان می بایست مورد توجه قرار دهد.

وی در جمع بندی سخنانش و پاسخ به پرسش‌های نوجوانان شاعر کانون مازندران بر جستجوگری در شعر تاکید کرد وگفت: انتظار از شاعرو منتقد  نوجوان امروز این است که جستجوگرانه با شعر بیأندیشد.

اما در نوبت عصر هم که با حضور اعضای ادبی مراکگز ساری و برخی از شاعران و دوستداران شعر کودک ونوجوان در کانون شماره دو ساری برگزار شد، " بیوک ملکی" و " حسین تولایی" دو شاعر حوزه کودک ونوجوان به بحث و بررسی ضرورت‌های شعر نوجوان با نگاهی به کتاب شعر بوق سگ پرداختند.

این جلسه هم با صحبت‌ها و تجربیات شاعران و منتقدان نوجوان و شاعران بزرگسال مهمان همراه بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =