قصه در تربیت کودکان و نوجوانان نقش اساسی دارد

دومین نشست تخصصی با موضوع « کارکردهای قصه‌گویی در تربیت مخاطب کنش‌گر » برای دانشجویان دانشگاه فرهنگیان، همزمان با بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی حوزه یک کشوری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان آذربایجان شرقی در محل دانشگاه فرهنگیان تبریز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان شرقی، دومین نشست تخصصی قصه‌گویی با حضور هادی یوسف‌زاده، مدیر کل کانون پرورش فکری استان، صدیقه حسن‌زاده، مدیر کل آفرینش‌های فرهنگی کانون کشور، رحیم بدری، مدیر امور پردیس‌های استان، اساتید و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان برگزار شد.

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان آذربایجان شرقی، در نشست تخصصی کارکردهای قصه‌گویی در تربیت مخاطب کنش‌گر به اهمیت و ترویج فرهنگ قصه‌گویی در بین اقشار مختلف جامعه اشاره کرد و افزود: این نشست تخصصی  برای دانشجویان دانشگاه فرهنگیان برگزار شد، چرا که این دسته از مخاطبین معلمان آینده جامعه بوده و تربیت‌کننده کودکان و نوجوانان آینده می‌باشند.

هادی یوسف‌زاده عنوان نمود: قصه‌گویی یکی از مهمترین شیوه‌ها و ابزارها برای انتقال غیر مستقیم مفاهیم اخلاقی، اجتماعی و تربیتی به کودکان می‌باشد.

وی ادامه داد: در همین راستا این ابزار اصیل، غنی و پربار فرهنگی می‌تواند در تربیت و عبرت‌آموزی کودکان و آشنایی هر چه بیشتر آنان با آداب و رسوم، عقاید و باورهای کودکان موثر واقع گردد.

دبیر حوزه یک بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کشور اضافه نمود: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با برگزاری چنین نشست‌هایی در جشنواره‌های استانی و بین‌المللی، می‌خواهد اقشار مختلف جامعه را گام به گام با فرهنگ قصه‌گویی درگیر کند.

یوسف‌زاده همچنین گفت: هدف از برگزاری این نشست‌های تخصصی، برانگیختن و تقویت احساسات و عواطف انسانی می‌باشد و از این طریق خانواده‌ها و تمامی اقشار جامعه با اهمیت و ارزش قصه‌گویی آشنا می‌شوند.

گفتنی است، نشست تخصصی فوق در سالن فرهنگیان علامه امینی با هدف سوق دادن مخاطبین به کنش و ظهور و بروز توانمندی خود در امر قصه‌گویی توسط دکتر محمد گودرزی دهریزی برگزار گردید.

رحیم بدری:

مهمترین مسئله‌ای که به آن باید توجه گردد محتوای قصه‌ها است

در ادامه این نشست، رحیم بدری، مدیر امور پردیس‌های استان آذربایجان شرقی، نیز گفت: یکی از مهمترین و موثرترین ابزار تربیتی برای کودکان و نوجوانان بخصوص در دوره پیش‌دبستانی استفاده از روش قصه‌گویی است.

بدری ادامه داد: قصه می‌تواند موجب شکوفایی مفاهیم اساسی زندگی کودکان شود و بدین‌وسیله می‌توانیم این مفاهیم را در آن‌ها درون‌سازی کنیم و با این امر موجب برانگیخته شدن عواطف‌شان می‌شویم.

وی خاطر نشان کرد: آموزش از طریق قصه بهترین راه برای تربیت کودکان است و اما مهمترین و تاثیرگذارترین مسئله‌ای که به آن باید توجه گردد محتوا و تم قصه‌ها می باشد که باید از نظر روانشناسی کارشناسی گردد و به جنبه‌های انسانی و عاطفی متمرکز شده تا بتوانیم به بچه‌ها ویژگی‌های خوب انسانی را منتقل کنیم.

محمد گودرزی دهریزی:

نقش کنش‌های قصه در تربیت کودک مهم است

همچنین در ادامه این نشست، محمد گودرزی دهریزی، نویسنده کتاب کودک و نوجوان و پژوهشگر و مدرس دانشگاه گفت: با همه رشدی که در تکنولوژی داریم باز قصه حرف اول را می‌زند و نظام تعلیم و تربیت دنیا به قصه‌گویی اهمیت می‌دهند و بر آن تاکید دارند.

گودرزی دهریزی ادامه داد: استخوان‌بندی عاطفی و احساسی کودک بواسطه قصه شکل می‌گیرد و در سنین پایین این اثرگذاری بیشتر می باشد، اگر کودکی در خردسالی قصه زیاد بشنود یا بخواند در آینده او تاثیر بسزایی دارد.

وی بزرگترین سرمایه آموزشی هر کودک در مدرسه و دانشگاه را میزان واژه‌هایی دانست که در دوران کودکی در مغزش لانه‌گزینی کرده و هر چه تعداد واژه‌های نادر در وی زیاد باشد در آینده رشدش بیشتر می‌شود.

وی تصریح کرد: قصه مهمترین ابزاری است که معنی واقعی زندگی را به کودک یاد می‌دهد و این قصه‌های اصیل و ناب هستند که این معنی را در کودکان نهادینه می‌کند.

گودرزی اضافه نمود: اولین کنشی که در قصه وجود دارد کنش روایی است و قصه‌گو از این طریق با کودک ارتباط بهتری برقرار می‌کند و با استفاده از روایت در کودک ایجاد علاقه می‌کند تا  کودک را درگیر قصه نماید.

وی کنش دوم را کنش نمایشی عنوان کرد و گفت: این کنش، ضمیر ناخودآگاه کودک را نشانه قرار می‌دهد و کودک در این کنش، رفتار را می بیند و آن را جذب و اسکن می‌کند و در زمان مشخص بروز می‌دهد.

وی تصریح کرد: کنش عادت‌زدایی یکی دیگر از کنش‌هاست چرا که چیزی که از روی عادت انجام می‌شود کیفیت خود را از دست می‌دهد و باید نهادینه و درونی گردد.

گودرزی دهریزی در ادامه گفت: در داستان و قصه عنصری وجود دارد که « آشنا زدایی» نام دارد و این آشنا زدایی عادت‌های ذهنی را بر هم می‌زند و تصویری نو و تازه در ذهن ما متبادر می‌سازد.

وی در خصوص کنش تمثیلی قصه نیز گفت: کنش تمثیلی قصه در ادبیات ناب وجود دارد چرا که قصه، مفاهیم انتزاعی را به تمثیل  عینی تبدیل می‌کند و بعد کودک آن را دریافت می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =