کد خبر: 274815
تاریخ انتشار: ۱ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۴
نقد کتاب «من آدم آهنی شدم» در انجمن ادبی آفتاب مشهد

کبری بابایی شاعر مجموعه « من آدم آهنی شدم» میهمان چهل و چهارمین انجمن ادبی آفتاب مشهد بود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی در ادامه‌ی نشست‌های شاعران و نویسندگان کودک و نوجوان با اعضا در هفته بزرگداشت کتاب و کتاب‌خوانی، مشهد میزبان کبری بابایی بود.

محبوبه بزم‌آرا کارشناس مسئول ادبی استان در توضیح این برنامه گفت: سه‌شنبه ۳۰ آبان ماه ۹۶ مشهد میزبان «کبری بابایی» شاعر مجموعه‌های «من آدم آهنی شدم» بود.

این شاعر نوجوان صبح روز ۳۰ آذر ماه با حضور در جمع اعضای برتر و اهل قلم مرکز سیار شهری شماره ۱ مشهد در مورد ایده‌یابی و راه‌های تقویت مهارت‌های نوشتن با نوجوانان صحبت کرد و در ادامه این نشست‌ها عصر همان روز «کبری بابایی» میهمان چهل و چهارمین انجمن ادبی آفتاب شد.

در ابتدای جلسه اعضای انجمن در مورد شعرهای مجموعه «من آدم آهنی شدم» نظرات خود را ارائه دادند و پس از آن آثار و اشعار اعضای انجمن توسط شاعر میهمان، کارشناسان و اعضای حاضر در جلسه نقد و بررسی شد.

کبری بابایی خطاب به نوجوانان گفت: شما مخاطب اصلی آثار من هستید و نظراتتان برایم بسیار مهم است. به همین دلیل هم از شما می‌خواهم که با صراحت این کتاب را نقد کنید.

وی در ادامه گفت : نویسندگان و شاعران نوجوان باید به دنبال ایجاد شرایطی باشند که نوجوانان را مجاب به خواندن کتاب کنند. نویسنده اگر نتواند دغدغه و نیازهای نوجوان را درک کند مخاطبی برای کارهایش نخواهد داشت.

وی در پاسخ به نقد اعضا بر تصویرگری تیره و فونت انتخاب شده برای این کتاب گفت: گاهی کتاب‌ها به خاطر انتخاب نامناسب تصاویر و شکل ظاهری آسیب می‌بینند که برای کتاب من هم این اتفاق افتاد. من هم مانند شما فکر می‌کنم اگر قطع دیگر یا رنگ‌های شادتری برای کتاب انتخاب می‌شد این اثر با مخاطب بهتر ارتباط می‌گرفت.

تعدادی از اعضا در نقد شعرهای مجموعه‌ی «من آدم آهنی شدم» به غم و اندوه شعرها و اینکه اکثر نویسندگان و شاعرانی که برای نوجوانان می‌نویسند دنیای آنها را تیره و غمگین می‌بینند اشاره کردند. بابایی در پاسخ به آنها گفت: برای من گاهی محرّک سرودن غم است و گاهی شادی. اشعاری که در این مجموعه می‌بینید را زمانی که غمگین بوده‌ام سروده‌ام اما باید بگویم که در کارهای اخیرم حال و هوای شعرها خیلی تغییر کرده است.

اعضا در پاسخ به سوال شاعر میهمان که کدام شعر مجموعه را بیشتر پسندیده بودند از شعرهای «آدم آهنی» و «شهید» نام بردند.

بعد از نقد کتاب «من آدم آهنی شدم»، اعضای انجمن ادبی آثار خود را خواندند و کبری بابایی شاعر میهمان و سایر اعضا به نقد و بررسی آثار پرداختند.

بابایی ضمن تحسین تلاش اعضا برای سرودن شعر موزون تاکید کرد؛ سرودن در قالب‌های کهن اگرچه در ابتدا سخت است و مسیر رشد را کند می‌کند اما اصولی‌ترین کار است و به آشنایی صحیح اعضا با مقوله سرودن و به خصوص موسیقی شعر منجر می‌شود.

وی همچنین وجود ساختار در اثر اغلب اعضا را یک ویژگی مهم دانست و در ادامه افزود با تمرین و مطالعه بیشتر اعضای خوب انجمن آفتاب به زودی به زبانی امروزی‌تر و حتی زبان شعری خودشان دست خواهند یافت.

جشن امضای کتاب و گرفتن عکس یادگاری، پایان بخش چهل و چهارمین انجمن ادبی آفتاب بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =