نوجوانان مشهدی «من آدم آهنی شدم» را نقد کردند

مجموعه شعر «من آدم آهنی شدم» سروده‌ی کبری بابایی در چهل و چهارمین نشست انجمن ادبی آفتاب مشهد در حضور شاعر اثر نقد و بررسی شد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، کبری بابایی در این نشست خطاب به نوجوانان گفت: شما مخاطب اصلی آثار من هستید و نظرهایتان بسیار برایم مهم است و از شما می‌خواهم که با صراحت این کتاب را نقد کنید.

وی افزود: نویسندگان و شاعران نوجوان باید به دنبال ایجاد شرایطی باشند که نوجوانان را مجاب به خواندن کتاب کنند چرا که اگر نویسنده نتواند دغدغه و نیازهای نوجوان را درک کند مخاطبی برای کارهایش نخواهد داشت.

وی در پاسخ به نقد اعضا بر تصویرگری تیره و فونت انتخاب شده برای این اثر یادآور شد: گاهی کتاب‌ها به خاطر انتخاب نامناسب تصاویر و شکل ظاهری آسیب می‌بینند و من هم مانند شما فکر می‌کنم اگر قطع دیگر یا رنگ‌های شادتری برای کتاب انتخاب می‌شد، این اثر با مخاطب بهتر ارتباط می‌گرفت.

بابایی پس از شنیدن آثار برخی از اعضای انجمن ضمن تحسین تلاش آن‌ها برای سرودن شعر موزون تاکید کرد: سرودن در قالب‌های کهن اگرچه در ابتدا سخت است و مسیر رشد را کند می‌کند اما اصولی‌ترین کار است و به آشنایی صحیح‌تر با مقوله سرودن و به ویژه موسیقی شعر منجر می‌شود.

وی همچنین وجود ساختار در اثر اغلب اعضا را یک ویژگی مهم دانست و در ادامه افزود با تمرین و مطالعه بیشتر اعضای خوب انجمن آفتاب به زودی به زبانی امروزی‌تر و حتی زبان شعری خودشان دست خواهند یافت.

درابتدای این نشست تعدادی از اعضا در نقد شعرهای مجموعه‌ی «من آدم آهنی شدم» به غم و اندوه شعرها و این‌که اکثر نویسندگان و شاعرانی که برای نوجوانان می‌نویسند دنیای آنها را تیره و غمگین می‌بینند، اشاره کردند و بابایی در پاسخ به آنها گفت: برای من گاهی محرّک سرودن، غم است و گاهی شادی، اشعاری که در این مجموعه می‌بینید را زمانی که غمگین بوده‌ام سروده‌ام اما باید بگویم که در کارهای اخیرم حال و هوای شعرها خیلی تغییر کرده است.

این نشست که روز30 آذر 96 برگزار شد ابتدا در نوبت صبح، بابایی در میان اعضای مرکز سیار شهری شماره ۱ مشهد حضور یافت و در مورد ایده‌یابی و راه‌های تقویت مهارت‌های نوشتن با نوجوانان صحبت کرد و در ادامه این نشست‌ها عصر همان روز میهمان چهل و چهارمین انجمن ادبی آفتاب شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =