جست‌وجوگری لازمه شعر نوجوان است

شاعر کودک و نوجوان جست‌وجوگری را یکی از لازمه‌های شعر نوجوان امروز برای درک عمیق‌تر دانست.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون بیوک ملکی در نشست ادبی دوپنجره کانون در مازندران با تاکید بر این موضوع گفت: نقد، کشف لایه‌های پنهان شعر و داستان است که با خواندن زیاد، تعمق و جست‌وجو در مفاهیم و درک درست از صنایع به‌کار گرفته شده می‌توان به فهم درست رسید.

شاعر کودک و نوجوان برداشت‌های مختلف از شعر را یکی از ویژگی‌های شعری عنوان کرد و نقش آرایه‌ها، نمادها، تمثیل و سایر صنایع ادبی را در درک بهتر موضوع و مفهوم شعری مهم دانست و در عین حال خواستار توجه شاعران نوجوان کانون به این موضوع‌ها شد.

ملکی تاکید کرد: در نقد باید به درک درست از لایه‌های محتوایی و صنایع شعری دست یافت و بر همین اساس، اهمیت کشف اتفاقات موجود در شعر کاری است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی در این نشست که به منظور نقد و بررسی مجموعه شعر «بوق سگ» برپا شد با ابراز خرسندی از حضور در جمع اعضای کانون یادآور شد: کانون همواره در رشد شخصیت و توانایی افراد تاثیر گذار بوده و بسیاری از افرادی که امروز از چهره‌های شاخص هستند، زمانی عضو کانون بوده‌اند.

ملکی هم‌چنین به اهمیت و نقش مربیان کانون اشاره کرد و افزود: نسل امروز مربیان کانون دارای ظرفیت قابل توجهی در کار با کودک و نوجوان و تربیت فکری و پرورشی او هستند.

وی در جمع بندی سخنانش و پاسخ به پرسش‌های نوجوانان شاعر کانون مازندران بر جست‌وجوگری در شعر تاکید کرد و گفت: انتظار از شاعر و منتقد نوجوان امروز این است که جستجوگرانه بیاندیشد.

برنامه ادبی دوپنجره یکم آذر با حضور بیوک ملکی و حسین تولایی دو شاعر حوزه کودک و نوجوان در اداره‌کل کانون مازندران برگزار شد و پس از صحبت‌های ملکی تولایی به بیان دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرهای خود در این زمینه پرداخت.

تفکر قالبی کودک و نوجوان را از شعر دور می‌کند

تولایی دیگر مهمان نشست ادبی دوپنجره مازندران در این باره گفت: کودکان و نوجوانان نباید به شعر با همان نگاه خط‌کشی‌شده‌ی کتاب‌های درسی بنگرند، بلکه لازم است با خواندن شعرهای شاعران متفاوت، دنیای واقعی شعر را بشناسند و به آن روی آورند.

وی شعر را روایت اندیشمندانه‌ی خیال‌انگیز و با احساس از جهان بیان کرد و افزود: شاعر گزارش و روایت خود را از آنچه در جهان می‌بیند با مخاطب در میان می‌گذرد، روایتی که توصیف صِرف نیست و با خیال و اندیشه و عاطفه همراه است.

این شاعر کودک و نوجوان در ادامه خطاب به اعضای ادبی مراکز فرهنگی و هنری کانون مازندران گفت: هر رشته و هر شغلی که انتخاب می‌کنید، با ادبیات و شعر همراه باشید،‌ چرا که کسانی که از کوچه ادبیات گذر کرده باشند، در زندگی موفق‌ترند و با مسایل راحت‌تر کنار می‌آیند و توانایی حل مساله در آن‌ها بیشتر است.

کارشناس ادبی آفرینش‌های ادبی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هم‌چنین اظهار داشت: شعر نوجوان دو لایه دارد که لایه اول آن، بخشی است که می‌بینیم و می‌خوانیم و لایه‌ی دوم اندیشه و تفکری است که در شعر وجود دارد که از طرف مخاطب به دست می‌آید و درک می‌شود.»

تولایی نگاه مدارس به شعر را خط‌کشی‌شده دانست و گفت: دانش‌آموزان باید وارد دنیای واقعی شعر شوند و به شعرهای کلیشه‌ای و خط‌کشیده شده محدود نباشند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =