علوم خیال‌انگیز ۲ برگزیدگان خود را شناخت

پس از بررسی آثار شعر و داستان علمی- ادبی اعضای کودک و نوجوان مراکز کانون استان در این مسابقه، ۱۰ اثر شایستۀ تقدیر شناخته شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران، دومین دورۀ مسابقه علمی-‌ادبی علوم خیال‌انگیز با عنوان «ورود دنباله‌دارها ممنوع» با تلاش واحد آفرینش‌های ادبی کانون استان و همکاری مرکز دماوندکانون استان، باهدف تلفیق فعالیت‌های ادبی و علمی برگزار شد.

گفتنی است، پس از اعلام فراخوان این مسابقه، تعداد ۱۰۶ اثر در قالب شعر و داستان از مراکز شماره ۸ ، دماوند، پردیس، فیروزکوه، بومهن، نسیم‌شهر، پاکدشت، شهرقدس و اندیشه به واحد آفرینش‌های ادبی استان ارسال شد.

داوری این آثار طی دو مرحله مقدماتی و نهایی صورت پذیرفت که در مرحله مقدماتی مربیان و رابطان ادبی و مرحله نهایی که روز چهارشنبه ۸ آذر ماه برگزار شد،کارشناسان و مربیان ادبی به داوری این آثار پرداختند.

همچنین با توجه به اینکه این آثار به لحاظ علمی نیز می‌بایست مورد بررسی قرار می‌گرفت، معصومه آقایی و زهرا عرفانیان دو تن از مربیان مراکز تخصصی علمی استان نیز در بخش داوری مرحله نهایی حضور داشتند و سرانجام  ده اثر داستانی و یک اثر شعر به‌عنوان برگزیده شناخته شد.

مهرنوش قربانعلی، نگین صدری زاده، مریم عباسی و پگاه تکمه‌چین داوران بخش ادبی دومین دوره از این مسابقۀ استانی، ضمن تقدیر از مربیانی که با استقبال از این طرح، بستری نو برای پرورش فکر و ذوق کودکان و نوجوانان فراهم آورده و  به پیوند و تلفیق فعالیت ادبی و علمی اهتمام ورزیده‌اند، پیشنهادها و نظرات خود را به این شرح اعلام می‌دارند؛

  1. این مسابقه باهدف ایجاد بستری مناسب برای آشنایی اعضا با علم نجوم و همچنین ترغیب اعضای مراکز علمی به فعالیت ادبی برگزارشده است و با بررسی آثار ارسالی مشخص شد که این مسابقه توانسته است زمینه ‏ای جهت نزدیکی میان علم نجوم و ادبیات  فراهم آورد.
  2. روی‏ آوری به فضای تلفیقی میان‌رشته‌ای سبب  ایجاد فرصتی  برای پرورش مهارت تفکر خلاق و  برداشتن گامی در راستای پرورش مهارت‏های زندگی شد.
  3. پیشنهاد می‌شود که مربیان بر منابع علمی معرفی‌شده توجه بیشتری داشته تا ضمن تائید بر ساختار ادبی، پیرنگ علمی اثر نیز مؤکد گردد.
  4. به نظر می‌رسد در برخی از آثار، تخیل اعضا متأثر از فیلم‌های علمی تخیلی و دیگر رسانه‌هاست. بنابراین پیشنهاد می‌شود مربیان تلاش کنند تا اعضا در توصیف فضاهای علمی- تخیلی  بر تصویرسازی‌های برساخته و ذهنی خود اتکا کنند. 

هیئت‌داوران، برگزیدگان دومین مسابقه علوم خیال‌انگیز  سال ۱۳۹۶ را در دو بخش شعر و داستان معرفی می‌کند؛

برگزیده در بخش شعر:

زینب احمدیان «گروه سنی ب» از مرکز پاکدشت

برگزیدگان در بخش داستان:

گروه سنی «ب»:

کامیار محمدی و سید محمدمهدی خلیفه سلطان – از مرکز پردیس

گروه سنی «ج»:

فاطمه ایزدی- مرکز شهر قدس

نرگس بادپیما- مرکز بومهن

پریا زندی – مرکز پردیس

گروه سنی «د»:

کیمیا صادق زاده- مرکز ۸

فاطمه شمس‌الدینی – مرکز بومهن

هدیه رحیمی رئیسه- مرکز دماوند

گروه سنی «ه»:

الهام کاوی – مرکز بومهن

فاطمه زهرا زارعی- مرکز پردیس

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =