افزایش کیفیت و جذابیت، درخواست کودکان از دست‌اندرکاران

توجه به افزایش کیفیت، تنوع و جذابیت در تولید اسباب‌بازی مهم‌ترین خواسته‌های کودکان و نوجوانان از طراحان، تولیدکنندگان و دست‌اندرکاران این حوزه بود.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در این نشست کودکان و نوجوانان به بحث و گفت‌وگو در زمینه نیازها و خواسته‌های خود با تولیدکنندگان، طراحان، مسوولان و دست اندرکاران حوزه اسباب‌بازی پرداختند.

بر اساس این گزارش، سردار موسی‌زاد اولین نوجوانی بود که در این زمینه به بیان نقطه‌نظرها و درخواست‌های خود پرداخت و گفت به نظر من مهم‌ترین نکته برای مخاطب جذابیت و این‌که اسباب‌بازی در کنار سرگرم کنندگی آموزنده باشد و به رشد خلاقیت بچه‌ها کمک کند.

این نوجوان هم‌چنین تنوع اسباب‌بازی‌های ایرانی عرضه شده در سومین جشنواره ملی اسباب‌بازی را کم دانست و خواستار افزایش آن در دوره‌های بعدی شد.

صبا علیزاده دیگر نوجوان حاضر در این نشست نیز با اشاره به این‌که اسباب‌بازی‌های ایرانی موجود در بازار و فروشگاه‌ها جذابیت لازم برای کودکان را ندارد، خواستار تولید نمونه‌های متنوع‌تر و جذاب‌تر این محصولات شد که در کنار سرگرم کنندگی بچه‌ها را به تحرک بیشتر نیز وادارد.

وی که خود را عضو مرکز فرهنگی‌هنری شماره 33 کانون تهران معرفی کرد در ادامه صحبت‌هایش خواستار توجه بیشتر دست اندرکاران این حوزه به احیای بازی‌های بومی و محلی ایران و تولید اسباب‌بازی‌های فکری و مهارتی شد.

محمدپارسا فضلی عضو مرکز 21 کانون تهران نیز ضمن بیان دیدگاه‌های خود خواستار تولید بیشتر اسباب‌بازی‌های الکترونیکی بود.

تبسم چناری دیگر نوجوان حاضر نیز بیشتر اسباب‌بازی‌های ایرانی عرضه شده در نمایشگاه‌ها و فروشگاه‌ها را کپی‌برداری از نمونه‌های خارجی دانست و خواستار محصولات فکری و خلاق جدید از تولیدکنندگان این حوزه شد.

نازنین رجبی دیگر عضو مرکز شماره 33 کانون گفت: اسباب‌بازی‌های هیجانی و فکری و بازی‌های پرتحرک و پرجنب‌وجوش را بیشتر دوست دارم و از تولیدکنندکان و طراحان درخواست دارم محصولاتی تولید کنند که چیزهای تازه‌ای به بچه‌ها بیاموزد.

ملینا بریسم عضو مرکز 39 کانون نیز اظهار داشت عروسک‌های ایرانی با لباس‌های بومی و محلی را به انواع خارجی ترجیح می‌دهم به شرطی که جذاب‌تر طراحی شود، ویژگی‌های دخترانه آن‌ها بیشتر و اندام‌های حرکتی آن‌ها انعطاف‌پذیر باشد.

توجه به پیوست فرهنگی اسباب‌بازی‌ها، ساخت فیلم و پویانمایی، تولید کتاب و بروشور معرفی آن‌ها، افزایش تنوع، بالابردن کیفیت، قیمت‌گذاری مناسب، استفاده بیشتر از وسایل الکترونیکی در تولید محصولات این حوزه و... از دیگر درخواست‌های نوجوانان حاضر در این نشست بود که از سوی آن‌ها مطرح شد.

در ادامه این نشست نیز برخی از تولیدکنندگان اسباب‌بازی در کشور به بیان برخی موانع و مشکلات سر راه خود در این حوزه پرداختند و به پرسش‌های مطرح شده از سوی بچه‌ها نیز پاسخ گفتند.

تولیدکنندگان حاضر در این نشست ضمن قدردانی از نکته‌بینی خوب بچه‌ها، توجه به کیفیت خوب محصولات از یک سو و شمارگان پایین تولید آن از سوی دیگر را دلیل اصلی بالا بودن قیمت محصولات خود در مقایسه با انواع خارجی آن عنوان کردند.

کم‌توجهی به این صنعت اسباب‌بازی در سال‌های گذشته در کشور و نبود شبکه‌ی توزیع مناسب از دیگر مشکلاتی بود که از سوی تولیدکنندگان در این نشست مطرح شد.

هم‌چنین دست‌اندرکاران حوزه اسباب‌بازی به کودکان و نوجوانان قول دادند از تمامی نقطه‌نظرها، پیشنهادها و دیدگاه‌های مطرح شده از سوی بچه‌ها در زمینه‌ی طراحی، تولید و برگزاری جشنواره ملی اسباب‌بازی استفاده کنند.

در ابتدای این نشست محسن حموله رییس دبیرخانه شورای نظارت براسباب‌بازی با ارایه گزارشی از پیشینه سه دوره برگزاری جشنواره‌ی ملی اسباب‌بازی و با اشاره به این‌که مهم‌ترین مخاطبان و جامعه مصرفی صنعت اسباب‌بازی کودکان و نوجوانان هستند از بچه‌ها خواست تا دیدگاه‌های خود در زمینه برگزاری بهتر جشنواره و راه‌کارها و پیشنهادهای‌شان به طراحان و تولیدکنندگان بیان کنند.

در ادامه عادل بزدوده کارگردان، بازیگر و عروسک‌ساز تئاتر نیز در سخنانی کوتاه از بچه‌ها خواست همواره مسوولیت‌پذیر باشند و با ایده‌های خوب خود دست‌اندرکاران حوزه اسباب‌بازی را کمک کنند.

بزدوده با بیان این‌که ایده دادن و ایده گرفتن مانند یک جاده دوطرفه است گفت: در این مسیر اگر درست حرکت کنیم هم تولید کننده و هم مصرف کننده سود خواهند برد، پس تلاش کنیم با ارایه ایده‌های سازنده و مشاوره به یک‌دیگر به راه‌حل‌های اجرایی بهتری دست پیدا کنیم.

امیرحسن سلام‌زاده معاون مرکز سرگرمی‌های سازنده کانون نیز در سخنانی گفت: شاید در دوره‌های گذشته برگزاری جشنواره ما از موضع تفاخر و بر اساس خط و مشی‌های تعیین شده خودمان با مخاطب برخورد کرده باشیم اما در دوره‌های آتی تلاش داریم با باز گذاشتن فضا برای طراحان، تولیدکنندگان و مخاطبان ضمن بهره‌گیری از دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرهای‌شان آن‌ها را با هم بیش‌تر تطبیق دهیم تا بهتر بتوانیم اهداف را دنبال کنیم.

نشست هم‌اندیشی و نیازسنجی اسباب‌بازی کودکان با حضور بیش از 20 کودک و نوجوان، طراحان، تولیدکنندگان، کارشناسان، مسوولان و دست‌اندرکاران از سوی دبیرخانه شورای نظارت بر اسباب‌بازی روز 7 آذر 96 در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در خیابان حجاب تهران برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =