بهره‌گیری از زیبایی‌های شأن نزول آیات در قصه گویی در سمنان

نشست تخصصی آموزشی قصه‌گویی با عنوان «بهره‌گیری از زیبایی‌های شأن نزول آیات در قصه‌گویی» ویژه قصه‌گویان راه‌یافته به جشنواره منطقه‌ای برگزار شد.

به گزارش اداره‌کل روابط‌عمومی و امور بین‌الملل کانون، نشست تخصصی «بهره‌گیری از زیبایی‌های شأن نزول آیات در قصه‌گویی» ویژه قصه‌گویان راه‌یافته به بیستمین جشنواره بین‌المللی حوزه‌ی پنج کشوری با حضور حجت‌الاسلام محمدجواد بهشتی مشاور وزیر آموزش و پرورش در سالن کنفرانس مجتمع فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری سمنان برگزار شد.

بهشتی در این نشست ضمن اشاره به فراوانی نکته‌ها و قصه‌های قرآنی و بازگو کردن آنها در سراسر دنیا، قرآن را برنامه زندگی مسلمانان دانست و افزود: خوشبختی ما در دنیا و آخرت در سایه عمل به برنامه‌های این کتاب آسمانی فراهم می‌شود.

مشاور وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: در روایات آمده است که قرآن در روز قیامت به صورت فرشته‌ای بر ما وارد می‌شود و از ما درباره کارهایی که برای قرآن انجام داده‌ایم پرسش می‌کند و بعد از پاسخ ما، از برخی شکایت و برخی را نیز شفاعت می‌کند.

بهشتی با بیان اینکه قرآن در مدت 23 سال بر پیامبر نازل شد، خاطرنشان کرد: پیامبر بزرگ اسلام درباره قرآن و عمل به پیام‌های قرآن سفارش‌های فراوانی به مسلمانان کرده است و در روز قیامت از مسلمانان درباره قرآن پرسش می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه باید مسلمانان در کتاب آسمانی قران تأمل کنند و نکات آن را در زندگی به‌کار گیرند، افزود: خداوند آیاتش را در قرآن به هفت شکل امرها، نهی‌ها، تشویق‌ها، هشدارها، قصه‌ها، مثل‌ها و گفت‌وگوها نازل کرده است.

این استاد علوم دینی در ادامه با بیان اینکه عمده مطالب و آیه‌های قرآن در قالب قصه بیان شده، اضافه کرد: قصه‌گویان باید تلاش کنند بیش از پیش از قصه‌های قرآن بهره بگیرند و مطالب و قصه‌های قرآنی را برای کودکان و نوجوانان بیان کنند.

بهشتی با اذعان به این‌که قصه‌های موجود در کتاب آسمانی قرآن به سه صورت است تصریح کرد: تعداد 300  قصه در قرآن از قصه‌هایی است که در متن آیات آمده و حدود 350 قصه دیگر همان رخدادها و حوادثی است که زمینه نزول این آیه را فراهم کرده‌اند و دیگر قصه‌ها هم ماجراهایی هستند که طی هزار و اندی سال برای انسان‌ها در رابطه با قران به وجود آمده است که تعداد این قصه‌ها به بیش از یک‌هزار قصه می‌رسد.


نقش مؤثر قصه‌گو در انتخاب قصه

مشاور وزیر آموزش و پرورش با اشاره به نقش بسیار مهم قصه‌گوها در انتخاب قصه افزود: قصه‌گویان تلاش کنند از قصه‌های قرآنی کمک گیرند و با کمک آیه‌های قرآنی و قصه‌های آن پیام آموزشی خود را به مخاطب بدهند.

بهشتی با اشاره به اینکه قصه تنها برای بچه‌ها نیست به کمبود قصه‌گو برای سنین 16 تا 18 سال در کشور اشاره و تأکید کرد: باید تلاش کنیم تا قصه‌گویی را برای این سنین را نیز مورد توجه قرار دهیم؛ چراکه می توان از طریق قصه بسیاری از مسائل و نکات آموزشی را به راحتی به مخاطب ارائه داد.

گفتنی است؛ در این نشست تخصصی آموزشی، قصه‌هایی از قرآن برای قصه‌گویان روایت شد.

بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی حوزه‌ی پنج کشوری به میزبانی استان سمنان و استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی، مازندران، گلستان، تهران و البرز برگزار شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =