کد خبر: 275181
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۵
بازدید 1286
اختتامیه بیستمین جشنواره قصه‌گویی حوزه‌ی پنج کشور در سمنان

بیستمین جشنواره قصه‌گویی حوزه‌ی پنج کشور با معرفی و تجلیل برگزیدگان نهایی در سمنان به کار خود پایان داد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان، آیین اختتامیه بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی حوزه پنج کشور با حضور رضا قمرزاده معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کشور و دبیر بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، محمدرضا خباز استاندار سمنان، مدیران کل و رابطان استان‌های حوزه‌ی پنج کشور، جمعی از مقامات استانی و شهرستانی، مربیان و اعضا در تالار همایش مجتمع فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری سمنان برگزار شد.

قصه، قصه‌گو و قصه‌شنو، سه محور مهم در موفقیت قصه‌گویی

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کشور ضمن تبریک فرا رسیدن میلاد فرخنده حضرت محمد(ص)، قصه، قصه‌گو و قصه‌شنو را سه محور مهم در موفقیت قصه‌گویی عنوان کرد و  گفت: قصه‌هایی که از نگار و ضمیر نویسنده نوشته می‌شود، قصه‌های خوب و تأثیرگذار است.

دبیر بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، قصه خوب را تراوش فطرت نویسنده عنوان و اظهار کرد: فطرتی که خداوند به انسان‌ها داده، زیبایی و خوبی است و هنگامی که این فطرت از انسان تراوش می‌کند، انسان آن را می‌نویسد که همان قصه است.

قمرزاده در ادامه افزود: هر چقدر قصه‌گو زیبایی قصه را بفهمد و هر قدر فهم و معرفت قصه‌گو نسبت به محتوایش عمیق‌تر باشد تأثیرش بر قصه‌شنو بیشتر می‌شود.

وی با بیان اینکه قصه‌گو باید خودش را در متن قصه بپروراند، گفت: هر چقدر قصه از دل نویسنده بیرون آمده باشد تأثیرش در این شنونده بیشتر است.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کشور اظهار داشت: بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی به دلیل استقبال از جشنواره قصه‌گویی و تعداد بالای شرکت‌کنندگان و همچنین داوری زنده، نسبت به دوره‌های قبل بسیار متفاوت در حال برگزاری است.

قمرزاده، ترویج فرهنگ قصه‌گویی را از مهم‌ترین اهداف بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی برشمرد و خاطرنشان کرد: قصه‌گویی به‌عنوان یک ابزار موثر در عصر دیجیتال در ترویج فرهنگ و ارزش ایرانیان نقش بسزایی دارد و هدف از قصه‌گویی باید بیدارسازی کودکان باشد.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کشور همچنین گفت: قصه‌گویی یک ابزار تربیتی است که به شنونده منتقل می‌شود و ۹۰ درصد شرکت‌کنندگان تلگرام از همین افراد هستند.

قمرزاده گفت: قصه‌گویی ریشه در جامعه ما داشته و بر رفتار کودکان و نوجوانان تأثیر بسزایی دارد.

استاندار سمنان: قصه‌گویان، انسان‌های فرهیخته در انتقال مفاهیم تربیتی

محمدرضا خباز ضمن قدردانی از برگزارکنندگان بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی حوزه‌ی پنج کشوراظهار داشت: خداوند در قرآن مهم‌ترین مسائل تربیتی را با زبان قصه برای انسان‌ها بیان کرده است.

خباز در ادامه افزود: قرآن فقط کتاب آسمانی یک ملت نیست و برخلاف کتب آسمانی دیگر ملت‌ها تا روز قیامت، جامعه بشریت را هدایت می‌کند.

وی گفت: در این کتاب انسان‌ساز که به ما یاد می‌دهد چگونه زندگی کنیم، قصه‌های فراوانی وجود دارد و کسی که ما را خلق کرده می‌دانسته هدایت انسان‌ها از راه قصه است.

استاندار سمنان تصریح کرد: قصه‌گویان به‌عنوان انسان‌های فرهیخته در انتقال مفاهیم تربیتی، نقش بسزایی دارند. خباز خاطرنشان کرد: قصه‌گویی، هنر است و هرکس نمی‌تواند در این عرصه موفق باشد.

وی گفت: قلم قصه‌گویان در مسیر انسان‌سازی است و از اهمیت بالایی برخوردار است.

خباز همچنین بیان داشت: هنر قصه‌گویی باید طوری باشد که روحیه انسان‌سازی و روحیه آزادی بیان و اندیشه را در وجود کودکان و نوجوانان زنده کند.

استاندار سمنان در بخش دیگری از سخنانش به هفته پژوهش هم اشاره و اضافه کرد: قصه‌گویان وظیفه دارند روحیه پژوهشگری را با قصه‌های خود را در وجود کودکان زنده کند.

وی راه نجات کشور را پژوهش دانست و گفت: اگر بتوانیم امر پژوهش را از دوران کودکی در کودکان و نوجوانان زنده کنیم، بسیاری از گره‌ها و مشکلات کشور به‌وسیله پژوهش گشوده می‌شود.

محمدرضا خباز همچنین خاطرنشان کرد: کسی‌که قصه می‌گوید در راستای ذات اقدس الهی قرار گرفته است.

استاندار سمنان گفت: پیامبر اسلام هم قصه‌های بیداری برانگیز و هدایت‌گر می‌گفت و امر قصه‌گویی در این‌باره بسیار مهم است.

وی عنوان کرد: امیدواریم قصه‌های ایرانیان با بهره‌گیری از فرهنگ غنی قرآنی به دیگر کشورها هم فرستاده شود.

محور کار کانون پرورش فکری، کتاب است

مهدی جمال مدیرکل کانون پرورش فکری استان سمنان هم با بیان اینکه قالب قصه‌گویی امروز مثل دو دهه قبل نیست، اظهار داشت: کانون پرورش فکری با قدمت ۵۰ ساله افتخار می‌کند که توانسته مخاطبین بسیاری را جذب کند و روش قصه‌گویی در حال حاضر بسیار متفاوت و با متدهای جدید به کودکان و نوجوانان ارائه می‌شود.

جمال با بیان اینکه محور کار کانون کتاب است، گفت: کانون پرورش فکری توانسته با یک روش غیر مستقیم کودکان را با فرهنگ غنی کتاب و کتاب‌خوانی آشنا کند و با نگاه تربیتی در کنار آموزش و پرورش در ترویج فرهنگ قصه‌گویی تلاش می کند.

وی ترویج فرهنگ کتاب وکتاب‌خوانی را به‌وسیله قصه‌گویی، مهم و تأثیرگذار دانست و گفت: قصه‌های کانون پرورش فکری در راستای کلام وحی است.

مدیرکل کانون پرورش فکری استان سمنان با بیان اینکه اگر در کار قصه‌گویی ابزار تربیتی نباشد؛ تاثیرگذار نیست، افزود: ۴۱ قصه‌گو از استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی، مازندران، گلستان، تهران، البرز و سمنان در بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی حوزه‌ی پنج کشور در سمنان شرکت کردند.

وی حضور یک قصه‌گوی نابینا را در جمع قصه‌گویان از مهمانان ویژه این جشنواره دانست و گفت: در آیین اختتامیه، از این قصه‌گوی روشن‌دل هم تقدیر می‌شود.

جمال در پایان تصریح کرد: استان سمنان توانست در برگزاری بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی حوزه‌ی پنج کشور خوب و شایسته بدرخشد و فرصت مناسبی بود تا پتانسیل و ظرفیت های فرهنگی به سطح جامعه قصه گویی بین المللی معرفی شود.

گفتنی است؛ بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی حوزه‌ی پنج کشور بهمن ماه سال جاری با حضور قصه‌گویان ۱۳ کشور دنیا برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =