قصه‌گویی باید انسان‌ساز باشد

استاندار سمنان گفت: هنر قصه‌گویی باید انسان‌ساز باشد و آزادی بیان و اندیشه را در وجود کودکان و نوجوانان زنده کند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، محمدرضا خباز در آیین پایانی بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی حوزه‌ی پنج کشور ضمن قدردانی از برگزارکنندگان جشنواره با بیان این مطلب افزود: خداوند در قرآن مهم‌ترین مسایل تربیتی را با زبان قصه برای انسان‌ها بیان کرده است.

وی گفت: قرآن فقط کتاب آسمانی یک ملت نیست و تا روز قیامت، جامعه بشریت را هدایت می‌کند.

وی گفت: در این کتاب انسان‌ساز که به ما یاد می‌دهد چگونه زندگی کنیم، قصه‌های فراوانی وجود دارد و کسی که ما را خلق کرده می‌دانسته هدایت انسان‌ها از راه قصه است.

استاندار سمنان تصریح کرد: قصه‌گویان به‌عنوان انسان‌های فرهیخته در انتقال مفاهیم تربیتی، نقش به‌سزایی دارند. خباز با بیان اینکه قصه‌گویی، هنر است و هر کس نمی‌تواند در این عرصه موفق باشد، گفت: قلم قصه‌گویان در مسیر انسان‌سازی بوده و از اهمیت بالایی برخوردار است.

استاندار سمنان در بخش دیگری از سخنانش اضافه کرد: قصه‌گویان وظیفه دارند روحیه پژوهش‌گری را با قصه‌های خود در وجود کودکان زنده کند.

وی با اشاره به هفته پژوهش، راه نجات کشور را پژوهش دانست و گفت: اگر بتوانیم امر پژوهش را از دوران کودکی در کودکان و نوجوانان زنده کنیم، بسیاری از گره‌ها و مشکلات کشور گشوده می‌شود.

خباز همچنین خاطرنشان کرد: کسی‌که قصه می‌گوید در راستای ذات اقدس الهی قرار گرفته است.

وی عنوان کرد: امیدواریم قصه‌های ایرانیان با بهره‌گیری از فرهنگ غنی قرآنی به دیگر کشورها هم فرستاده شود.

قصه، قصه‌گو و قصه‌شنو، سه محور مهم در موفقیت قصه‌گویی

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز در این مراسم، قصه، قصه‌گو و قصه‌شنو را سه محور مهم در موفقیت قصه‌گویی عنوان کرد و گفت: قصه‌هایی که از نگار و ضمیر نویسنده نوشته می‌شود، قصه‌های خوب و تأثیرگذار است.

دبیر بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، قصه خوب را تراوش فطرت نویسنده عنوان و اظهار کرد: فطرتی که خداوند به انسان‌ها داده، زیبایی و خوبی است و هنگامی که این فطرت از انسان تراوش می‌کند، انسان آن را می‌نویسد که همان قصه است.

قمرزاده در ادامه افزود: هر چقدر قصه‌گو زیبایی قصه را بفهمد و هر قدر فهم و معرفت قصه‌گو نسبت به محتوایش عمیق‌تر باشد تأثیرش بر قصه‌شنو بیشتر می‌شود.

وی با بیان این‌که قصه‌گو باید خودش را در متن قصه بپروراند، گفت: هر چقدر قصه از دل نویسنده بیرون آمده باشد تأثیرش در این شنونده بیشتر است.

معاون فرهنگی کانون اظهار داشت: بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی به دلیل استقبال و تعداد بالای شرکت‌کنندگان و همچنین داوری زنده، نسبت به دوره‌های قبل، بسیار متفاوت برگزار شد.

قمرزاده، ترویج فرهنگ قصه‌گویی را از مهم‌ترین اهداف بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی برشمرد و خاطرنشان کرد: قصه‌گویی به‌عنوان یک ابزار موثر در عصر دیجیتال در ترویج فرهنگ و ارزش ایرانیان نقش به‌سزایی دارد و هدف از قصه‌گویی باید بیدارسازی کودکان باشد.

قمرزاده گفت: قصه‌گویی ریشه در جامعه ما داشته و بر رفتار کودکان و نوجوانان تأثیر به‌سزایی دارد.

گفتنی است؛ بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی بهمن سال 1396 با حضور قصه‌گویان ایرانی و خارجی برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =