برگزیدگان نهایی جشنواره منطقه‌ای قصه‌گویی حوزه‌ی ۵ کشوری معرفی شدند

آیین اختتامیه بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی -حوزه‌ی پنج کشوری- در ۱۴ آذرماه برگزار و برگزیدگان نهایی معرفی و تجلیل شدند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، برگزیدگان نهایی و قصه‌گویان شایسته تقدیر بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی حوزه ۵ کشوری در سه بخش کانونی، رضوی و آزاد از سوی داوران اعلام و تجلیل شدند.  

بر اساس این گزارش، حسن دولت‌آبادی، محمد سیمزاری و مجید قناد هیئت داوران بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی حوزه‌ی پنج کشور پس از بررسی اجرای ۴۰ قصه در سه بخش کانونی، رضوی و آزاد توسط قصه‌گویان استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی، مازندران، گلستان، تهران، البرز و سمنان، برگزیدگان نهایی و شایسته تقدیر را معرفی کردند.

براساس نظر داوران، در میان منتخبین این جشنواره، محسن ساجدی‌فر مربی کتابخانه سیار شهری شماره۱ مشهد با قصه «دختر چهل گز قد و چهل گز مو» عنوان برگزیده این جشنواره را از آن خود کرد و سیداحمد مصطفوی قصه‌گو و مربی کتابخانه سیار شهری شماره۲ مشهد با قصه «مرید امام رضا(ع) شایسته تقدیر شناخته شد.

حسن دولت‌آبادی داور بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی حوزه‌ی پنج کشوری در آیین اختتامیه این جشنواره که صبح سه‌شنبه ۱۴ آذرماه ۹۶ در تالار همایش مجتمع فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری سمنان برگزار شد، به نمایندگی از سوی هیئت داوران این جشنواره، راز ماندگاری قصه را ارتقای بینش و آگاهی، عنوان و خاطرنشان کرد: علت تأثیرگذاری قصه بر همگان، فطری بودن حس کنجکاوی َآدمی و جستجو برای دانستن بیشتر است.

وی در ادامه افزود: این توان فطری از ابتدای هوشمندی انسان شناسایی شده و آدمی با به وجود آوردن قصه آن را به گنجینه‌ای برای ثبت، ضبط و انتقال هر آنچه که مطلوب جامعه است، قرار داد.

دولت‌آبادی اظهار داشت: قصه در ساختاری که انتظار ایجاد می‌کند و مخاطب را منتظر نگه می‌دارد به مدد تحریک حس کنجکاوی، هر آنچه را که هدف قرار داده است در جان مخاطب می‌نشاند و از این منظر، قصه امکانی برای ارتقای بینش و آگاهی به حساب می‌آید و به مؤثرترین قالب آموزشی تبدیل می‌شود و راز ماندگاری قصه هم جز این نیست.

داور جشنواره قصه‌گویی حوزه‌ی پنج کشور تأکید کرد: کانون پرورش فکری به‌عنوان بنیادی‌ترین مرکز پرورش کودکان و نوجوانان کشور با شناخت همه‌جانبه از توان قصه کوشید این امکان بالقوه را برای ارتقای شخصیت نسل امروز و فردای جامعه به خدمت گیرد.

هیئت داوران بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی حوزه‌ی پنج کشور ضمن ارج‌نهادن به تلاش همه‌ی مربیان راه یافته به جشنواره، انتخاب قصه با محتوای مناسب کودک و نوجوان و نیز برخورداری از توانمندی‌های تکنیکی به‌عنوان نخستین ضرورت‌های قصه‌گویی، بهره‌گیری از راه و روش‌های قصه‌گویی ازجمله پرده‌خوانی، نقالی و نیز قصه‌گویی به سبک عاشق‌های آذربایجان و تأکید بر پرداختن به دیگرگونه‌های قصه، شناخت تفاوت قصه با نمایش‌های یک نفره همراه با امکانات صوتی و تصویری، تولید قصه‌های دینی، رضوی و عاشورایی با تحقیق مبتنی بر منابع موثق را از ملاک‌ها و معیارهای انتخاب قصه‌گویان برشمردند.

گفتنی است؛ محمود خرقانی، داود ریحانی، زهره اکبرآبادی، معصومه موسویان، سیدقاسم محتشمی از خراسان رضوی نیز به عنوان برگزیدگان مرحله استانی در این جشنواره حاضر و در رقابت شرکت کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =