برای کشف تازه به طبیعت نزدیک‌ شوید

نویسنده و شاعر کودک و نوجوان به بچه‌های اسفراینی توصیه کرد هرچه به طبیعت نزدیک‌تر شوید کشف‌های نو و لحظه‌های تازه‌تری را تجربه می‌کنید که می‌تواند دست‌مایه خلق آثار هنری شود.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، حسین تولایی در میان اعضای ادبی مرکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اسفراین در استان خراسان‌ شمالی با بیان این مطلب گفت: تمام آفریده‌ها در دنیا با یک‌دیگر ارتباط دارند و باید این روابط را کشف کرد من نیز تلاش کرده‌ام در آثارم به این کشف‌ها دست پیدا کنم. وی افزود در واقع این ارتباط‌ها همان مهربانی و دوستی است که حتی به دنیای موجودات بی‌جان مانند رابطه چاقو و کیک هم کشیده می‌شود.

تولایی با اشاره به این که شعر گفتن برای کودک و نوجوان هر یک سختی‌های خودش را دارد یادآور شد: هر رده‌ی سنی وابسته به یک دنیای جداگانه‌ای است و برای سرودن شعر برای هر گروهی باید به دنیای ‌آن‌ها نزدیک شویم تا بتوانیم اثری خلق کنیم که دوست دارند.

وی با بیان این که طنز یکی از ویژگی‌های آثار اوست خاطرنشان کرد: شعر طنز سرودن به مراتب دشوارتر از شعر جدی است چرا که در شعر طنز علاوه بر جدیت و حقانیت باید به این اندیشید که آن‌چه گفته‌می‌شود موجب ناراحتی کسی شود.

شاعر «پشت صحنه دلم» با بیان این که از ۹ سالگی عضو کانون بوده است، افزود: نخستین شعرم را در وصف کانون سرودم و این زمینه‌ای شد تا به صورت جدی به شعر بیاندیشم.

تولایی توجه به انجمن‌های ادبی را یکی از  جدی‌ترین نیازهای مراکز کانون عنوان  کرد و گفت: انتظار می‌رود این انجمن‌های آفرینش در مراکزی که ظرفیت لازم را دارند تشکیل شود تا اعضا پس از گذراندن کارگاه‌ها بتوانند به صورت جدی‌تری در این زمینه فعالیت کنند.

تولایی هم‌چنین در هفتمین نشست تخصصی ادبیات کودک استان خراسان شمالی نیز که با موضوع روایت‌گری در ادبیات کودک و نوجوان برپا شد عنوان کرد: تمام زندگی بشر روایت است و در این میان شعر به عنوان یک روایت اندیشمندانه و خیال‌انگیز از جهان انگاشته می‌شود.

خالق کتاب «درخت عاشق پرنده است»، با بیان این که در حوزه ادبیات کودک روایت، ویژگی‌هایی دارد که شاعر و نویسنده آگاهانه آن را انتخاب می‌کند، خاطر نشان کرد: شاعری موفق است که راه روایت را در ذهن مخاطب ادامه دهد.

به گفته وی روایت در داستان، گونه‌های متفاوت‌تری دارد، ولی آن چه در حال حاضر شاهد آن هستیم انتخاب نوعی از روایت‌گری است که چندان مورد توجه کودکان و نوجوانان نیست، کودکان این عصر دیگر علاقه‌ای به خواندن داستان یا روایت خطی ندارند.

وی هم‌چنین به توجه کودکان به کتاب‌های ترجمه شده و تمایل آنها به خواندن ژانر وحشت گفت: این توجه و علاقه به دلیل انتخاب مناسب شیوه‌ی روایت‌گری است به همین دلیل با توجه به جهش‌های خوبی که در زمینه ادبیات کودک و نوجوان داشته‌ایم باید بگوییم که با ادبیات جهان فاصله داریم.

به عقیده شاعر کتاب«دمپایی خورشید» به تعداد بچه‌های روی زمین، عقیده و نظر برای پرداختن به روایت وجود دارد، این روزها دیگر حتی بچه‌های یک کوچه و محله با هم فرق دارند هر کدام‌شان سلیقه و نظری دارند.

وی با تاکید بر این‌که تخیل در شعرهای کودک کم‌رنگ شده است، ادامه داد: آسیب‌ها، چالش‌ها و نقدهای ادبیات کودک کم‌تر مورد بررسی و شاعران کم‌تر در جریان آن‌ها قرار می‌گیرند.

گفتنی است حسین تولایی به منظور شرکت در جشن امضای کتاب «درخت عاشق پرنده است» به استان خراسان شمالی سفر کرده بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =