خوب دیدن و شنیدن گام اولیه برای شروع نویسندگی است

غلامرضا بکتاش خطاب به کودکان و نوجوانان علاقمند به نویسندگی گفت: نگاه‌تان را به اطراف متفاوت‌تر کنید، خوب دیدن و شنیدن گام اساسی برای آغاز نوشتن است.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌ کل کانون کرمان، نشست ادبی دوپنجره این‌بار با حضور غلامرضا بکتاش شاعر کودک و نوجوان در فضایی متفاوت‌تر در دبستان تشکیلاتی مهدیه شهرستان سیرجان برگزار شد و دانش‌آموزان این مدرسه کتاب "رونویسی از بهار" را نقد و تحلیل کردند.

بکتاش در این نشست خوب دیدن و خوب شنیدن را گام‌های اولیه و اساسی برای شروع نوشتن عنوان کرد و گفت: برای شعر سرودن هرآنچه را که در کلام عموم مردم رایج است کنار بگذارید چراکه در شعر بایستی چیزی را بگوییم که دیگران نمی‌دانند، متفاوت‌تر نگاه کنیم و متفاوت بگوییم.

این شاعر کودک و نوجوان با تاکید بر این‌که دقت اگر در حواس جمع شود از آن معجون خوبی به دست می‌آید، خطاب به کودکان علاقه‌مند به نویسندگی اظهار داشت: لحظاتی را به فکر کردن اختصاص دهید، وقتی که فکر می‌کنیم، کمتر حرف می‌زنیم و به کشف‌های زیادی می‌رسیم.

بکتاش خاطرنشان کرد: خیالات کودکانه‌تان را دنبال کنید، به جای تلف کردن وقت‌تان با تلویزیون و گوشی تلفن همراه، خیالات‌تان را پرورش دهید و از ساده‌ترین اتفاقات زندگی‌تان بنویسید.

وی با اعتقاد بر این‌که کودکان و نوجوانان راه زیادی را در زندگی در پیش دارند و بایستی کارهای بزرگی انجام دهند، از آن‌ها خواست:زیاد کتاب بخوانند، خودشان را مشغول برنامه‌ها و بازی‌های تلفن همراه نکنند چرا که با این کار برنامه زندگی‌شان را به هم می‌ریزند.

این شاعر کودک و نوجوان در پاسخ به این سوال که چگونه شعرسرودن را آغاز کرده است، اظهار داشت: قصه‌های مادربزرگم باعث شد به سمت شعر بروم، از ۱۴ سالگی شعر گفتن را شروع کردم و اولین شعر را برای مادر سرودم.

بکتاش ادامه داد:در کودکی زندگی روستایی داشتم و هنوز هم اسیر زندگی شهری نشده‌ام، تلاش دارم در شعرهایم توصیف نکنم بلکه معنا بیافرینم زیرا معتقدم هر شعری که می‌گویم همچون یک باغچه یا گیاهی در طبیعت است.

در ادامه این نشست دختران دبستان مهدیه سیرجان شعرهای غلامرضا بکتاش را در حضور این شاعر خواندند و به نقد و بررسی اشعار کتاب "رونویسی از بهار" پرداختند.

آهنگ شعرها، بیان متفاوت اتفاقات ساده زندگی و تصویرهای بکار رفته در کتاب از جمله مواردی بود که کودکان حاضر در این نشست درباره آن گفت‌وگو کردند.

نشست ادبی دوپنجره به همت مرکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با نقد کتاب " رونویسی از بهار" سروده‌ی غلامرضا بکتاش با حضور دانش‌آموزان پایه اول تا سوم دبستان مهدیه در سیرجان برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =