پودمان آموزشی "شعر کودک" برگزار شد

پودمان آموزشی " شعر کودک" ویژه مربیان ادبی مراکز فرهنگی هنری کانون کرمان در سیرجان برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره کل کانون کرمان، ۳۰ مربی ادبی مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان، ساختار شعر کودک را با حضور غلامرضا بکتاش شاعر کودک و نوجوان و مدرس این دوره فرا گرفتند.

بکتاش با بیان این‌که هنر بیان متعالی احساس، اندیشه و عاطف انسانی است، گفت: اگر هنر در قالب کلمه بیاید ادبیات را شکل می‌دهد.

وی دسته‌بندی ادبیات کودک را به دو نوع" برای کودکان" و "درباره کودکان" عنوان و خاطر نشان کرد: زمانی که شاعر یا نویسنده از کودکی خود می‌گوید و منِ کودکی در اثرش وجود دارد، در واقع  درباره کودکی می‌گوید و ممکن است چنین آثاری برای کودک امروز ملموس نباشد.

مدرس این دوره آموزشی افزود: زمانی ادبیات برای کودکان است که از نگاه کودک به دنیا بنگریم؛ در همه‌ی شعرها و داستان‌هایی که برای کودکان خلق می‌شود نگاه و تخیل کودکانه وجود دارد.

بکتاش خطاب به مربیان ادبی مراکز کانون پرورش فکری گفت: برای خلق یک اثر ادبی نگاه نو و خلاق داشته باشیم؛ تازه باشیم و به تازگی احترام بگذاریم و از کلیشه‌ها دست بکشیم.

وی با اشاره به این‌که عبارات و اصطلاحاتی در ادبیات کودک وجود دارد مانند" یکی بود یکی نبود" که کلیشه فُرم شده است، خاطرنشان کرد: ادبیات بایستی خودش را روز به روز تازه کند، آدم تکراری تولیدات تکراری دارد، گاهی ذهنتان را خالی کنید و تازه شوید.

این شاعر کودک و نوجوان ادامه داد: آزمایشگاه ادبیات کلمات هستند، به این اصل معتقدم باید در ادبیاتِ کودکان کلماتی را به کار برد که کودک را وادار به پژوهش برای یافتن معنا کلمه کند و پژوهش کردن را از کودکی به بچه‌ها بیاموزد.

بکتاش با بیان این‌که شعر همانند جاده‌ایست که باید ابتدا زیرسازی شود، تصریح کرد: در طرح‌های ادبی به احترام مخاطب نقطه‌چین بگذاید و اجازه دهید واژهایی که به ذهن بچه‌ها می‌رسد به کار ببرند.

مدرس پودمان آموزشی "شعر کودک" شعر را ربط منطقی واژه‌ها عنوان کرد و افزود: برای آنچه در شعر می‌آورید دلیل شاعرانه داشته باشید.

وی خطاب مربیان ادبی کانون یادآورشد: شعر خوب بخوانید و حفظ کنید، برای نوشتن بایستی سوالی در ذهن شما شکل بگیرد؛ تمین و ممارست در نوشتن اصل موفقیت در خلق اثر ادبی است و وقتی اثری را خلق می‌کنید آن را کنار نگذارید گاهی در صورت لزوم تغییرش دهید.

پودمان آموزشی شعر کودک به مدت ۴ ساعت با حضور مربیان ادبی مراکز فرهنگی هنری کانون کرمان و با همکاری کانون پرورش فکری و شرکت صنعتی گل گهر سیرجان برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =