والدین برای جلوگیری از به خطر افتادن کودکان در فضای مجازی آگاه باشند

پژوهشگر سواد رسانه‌ای گفت: آگاهی والدین از جنبه‌های مختلف استفاده از تکنولوژی و کسب درک عمیق از چگونگی حفظ امنیت سایبری کودکان، یکی از بهترین راه‌حل‌ها برای جلوگیری از به خطر افتادن کودکان در فضای مجازی است.

به گزارش  روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان هرمزگان، حسین غفاری در کارگاه آموزشی صیانت از کودکان آنلاین در مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان  با اشاره به  اینکه استفاده از رسانه نیاز به مهارت آموزی دارد، بیش از ۷۵ درصد از نوجوانان دارای یک گوشی هوشمند شخصی هستند و حدود ۷۵ درصد از نوجوانان حداقل عضو یک رسانه اجتماعی می باشند.

وی با اشاره به پیامدهای منفی فضای مجازی، با گسترش استفاده از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، اختلال در خواب شبانگاهی، افت تحصیلی شدید، انزوای اجتماعی و دوری از خانواده، چاقی و مشکلات جسمی، تقویت رفتارهای پرخطر، فراهم سازی مزاحمت‌های سایبری و لطمه به حریم خصوصی را از آُسیب‌های دسترسی کودکان به فضای مجازی عنوان کرد.

این پژوهشگر حوزه رسانه با طرح این سوال که چرا دسترسی کودکان به فضای مجازی را باید محدود کرد، گفت: در کشور ما از هر دو ایرانی یک نفر در شبکه‌های اجتماعی عضو است، سالانه ۱۴.۶ میلیارد ساعت صرف بازی‌های رایانه‌ای و موبایل  در کشور ایران می شود، ۹۰ درصد از کودکان والدین خود را در جریان مزاحمت‌های آنلاین مجازی قرار نمی‌دهند.

غفاری بیان کرد: قرار دادن یک کودک در مقابل کامپیوتر به امید اینکه کارهای بزرگ انجام خواهد داد اشتباه بزرگی است چون به جای حل کردن ریاضی بازی‌های مثل انگری بردز بازی خواهد کرد.

وی عنوان کرد: جهل طبیعی آُسیبی است که مردم ایران به خصوص نوجوانان و جوانان دچار آن شده اند، جهل صرفا نداشتن اطلاعات نیست بلکه پردازش نکردن اطلاعات نیز نوعی جهل است.

پژوهشگر سواد رسانه ای با بیان اینکه کارهایی که از کودکان امروزی در اینترنت برمی‌آید را دست کم نگیرید، گفت: مطالعه و آگاهی والدین از جنبه ‌ای مختلف استفاده از تکنولوژی و کسب درک عمیق از چگونگی حفظ امنیت سایبری کودکان، یکی از بهترین راه‌حل‌ها برای جلوگیری از به خطر افتادن کودکان در فضای مجازی است.

غفاری در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص از نظام جامع تربیت رسانه برای محدود کردن فضای مجازی و استفاده صحیح از اینترنت برای کودکان به شیوه رفتاری سه قوه مقننه، مجریه و قضاییه تعبیر کرد و ادامه داد: در وضع قانون استفاده از فضای مجازی همچون قوه مقننه بیان قانون به صورت شفاف و با خرد جمعی باشد.  

وی گفت: در ادامه این مسیر باید همچون قوه مجریه اعمال قانون به صورت تدریجی، با محبت و جدی باشد تا مدل تربیت ما بر روی کودک اثرگذار باشد.

این پژوهشگررسانه خاطرنشان کرد: برخورد جدی، عدم غفلت از تغافل سازنده و دادن پاداش نیز نوعی از رفتارهای ما در برخورد با کودکان‌مان خواهد بود که اگر درست اجرا شود اثرگذاری سازنده‌ای دارد.

تاکید بر رده بندی سنی در تماشا و بازی‌های ویدئویی و فیلم‌ها به کودکان، جایگزین کردن یک محتوای اثرگذار و مناسب برای از بین بردن وسوسه مصرف و نیازشناسی و مدیریت پاسخ به نیازها از مواردی بود که غفاری در این همایش به والدین آموزش داد.

همایش صیانت از کودکان آنلاین توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان با هدف آشنایی مربیان فرهنگی کانون پرورش فکری با نحوه صحیح استفاده کودکان و نوجوانان از شبکه‌های مجازی، شناخت و بکارگیری روش‌های استفاده صحیح کودکان و نوجوانان از شبکه‌های مجازی، نظارت والدین بر محافظت و استفاده صحیح کودکان و نوجوانان از رسانه و معرفی شبکه های اجتماعی داخلی و مرتبط با حوزه فرهنگ کودکان و نوجوانان برای نخستین بار ویژه مربیان مراکز و خانواده‌ها و عموم در کانون پرورش فکری کودکان در بندرعباس برگزار شد.  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =