بررسی ملاک‌های ارزشیابی فعالیت‌های فرهنگی در کانون سمنان

پودمان آموزشی «ملاک‌های ارزشیابی فعالیت‌های مراکز فرهنگی‌هنری» در کانون پرورش فکری سمنان برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان، پودمان آموزشی «ملاک‌های ارزشیابی فعالیت‌های فرهنگی مراکز فرهنگی‌هنری» ویژه ۱۷ مسئول مرکز فرهنگی‌هنری این استان با دعوت از زهرا اطهری رئیس موزه کودک و نوجوان آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری تهران در سمنان برگزار شد.  

فرهنگ، برنامه‌ریزی لازم دارد

مهدی جمال مدیرکل کانون پرورش فکری استان سمنان در ابتدای این دوره، اظهار داشت: آموزش بهینه نیاز به مدرسانی شایسته دارد و باید از عزیزانی دعوت شود که وجودشان کانونی است و کانون را می‌شناسند.

جمال یادآور شد: آموزش باید به محتوا اعتبار بخشد و پاسخی باشد برای روحیه پرسشگری مخاطب کودک و نوجوان و در واقع قصد نهایی ما با آموزش بهینه، محقق ساختن اهداف و آرمان کانون پرورش فکری است.

مدیرکل کانون پرورش فکری استان سمنان در ادامه با اشاره به سخن امیرالمؤمنین امام علی(علیه‌السلام) مبنی بر تجربه بالاتر و ارزشمندتر از علم است، تأکید کرد: بدون شک اگر تجربه نباشد، کار فرهنگی دچار چالش می‌شود و محصول کار فرد مجرّب، سالم، قابل اطمینان و دارای شرایط ایمن است.

وی همچنین بیان داشت: وقتی کودکان و نوجوانان در امان هستند که ما برای آنها زحمت بکشیم و اگر فعالیت و کار ما برای خدا انجام نشود، ضررش به خود ما باز می‌گردد.

جمال، کار فرهنگی را سخت و پیچیده و دارای فراز و نشیب بسیار عنوان و خاطرنشان کرد: فرهنگ، برنامه‌ریزی لازم دارد و مانند دیگر امور، زودبازده و ثمراتش به راحتی قابل مشاهده و لمس نیست؛ بلکه به مرور زمان اثرات خود را بر جامعه و افراد نشان می‌دهد.

جمال در بخش دیگر سخنانش تصریح کرد: امروز در زمینه‌ی کار فرهنگی که هم ارزش هزینه کردن و هم ارزش وقت صرف کردن دارد، هرچقدر تلاش شود باز کافی نیست.

وی در پایان از مسئولین مراکز فرهنگی‌هنری کانون استان خواست تا مطالب ارائه شده در این دوره را در مراکز خود، کاربردی و اجرا کنند.

فعالیت تا اجرا نشود ملاک ارزشیابی قرار نمی‌گیرد

رئیس موزه کودک و نوجوان آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری تهران پس از آشنایی با مسئولین مراکز فرهنگی‌هنری کانون استان سمنان، تأکید کرد: فعالیت‌ها در کانون پرورش فکری با کارکرد و نقش مشخصی، تعیین شده‌اند و تا اجرا نشوند ملاک ارزشیابی قرار نمی‌گیرند و در غیر این‌صورت، فعالیت‌ها یک عنصر به حساب می‌آیند و برای خود یک ساختار دارند که نیاز به تجزیه و تحلیل دارد.

اطهری با اشاره به تعریف فعالیت و مفهوم ارزشیابی در راستای اساسنامه‌ی کانون پرورش فکری اظهار داشت: مأموریت سازمان، رشد و پرورش فکری و ذوقی و شکوفایی استعداد کودکان و نوجوانان است و کانون پرورش فکری موظف است تمام کودکان و نوجوانان را با تولید کتاب، فیلم، بازی و سرگرمی و... مورد خطاب قرار دهد.

وی، رشد و پرورش فکری و ذوقی را تربیت و فرآیند تربیتی به شمار آورد و گفت: تربیت، ماحصل استمرار است و در واقع استمرار باعث ایجاد و شکل‌گیری تربیت می‌شود.

اطهری در ادامه با اشاره به سه ضلع اصلی «مربی»، «متربی» و «واسطه‌ی تربیتی» در مراکز فرهنگی‌هنری، خاطرنشان کرد: تجهیزات و وسایل، کتاب و منابع مطالعاتی، بازی و سرگرمی، امکانات محیطی و ساختمانی، فعالیت‌ها و... واسطه‌ی تربیتی را پوشش می‌دهند و در هیچ‌جا، هیچ فعالیتی بدون حضور مربی معنایی ندارد و نقش مربی در شکل‌گیری فعالیت‌ها بسیار تأثیرگذار است.

وی اثربخشی فعالیت‌ها و خروجی محتوا را ملاک اصلی در ارزیابی یک فعالیت عنوان و اضافه کرد: هدف، تعیین‌کننده یک فعالیت است و مربی با اجرای فعالیت، خواه عضومحور و خواه مربی‌محور از هر فرصتی برای انتقال مفاهیم آموزشی و پرورشی استفاده می‌کند.

گفتنی است؛ این دوره آموزشی در دو روز به مدت ۱۶ ساعت ویژه مربیان‌مسئول مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری استان در سالن کنفرانس مجتمع فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری سمنان در حال برگزاری است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =