«گروفالو» به جشنواره‌ی قصه‌گویی رسید

راوی قصه‌ی «گروفالو» در جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی معتقد است عدم تطابق نگاه قصه‌گو با نیازهای مخاطبان می‌تواند یکی از دلایل عدم استقبال مخاطبان از قصه و هنر قصه‌گویی باشد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، یکی از برگزیدگان بخش نوجوان جشنواره‌ی قصه‌گویی با داستان شناخته شده‌ی «گروفالو» در جمع مخاطبان حاضر خواهد شد.

محمدرضا برومند نوجوان 17 ساله‌ای است که قصه‌گویی را از جشنواره‌ی رضوی آغاز کرده است، او درباره‌ی انتخاب قصه‌ی گروفالو گفت: «مخاطب این داستان کوچک‌ترها و بزرگ‌ترها هستند. گروفالو داستانی است که بارها خوانده شده و یا عده‌ای نمایش آن را در کانون دیده‌اند.»

او افزود: «این داستان به دلیل این‌که لایه‌های مختلف دارد برای خود من جذاب بود. زمانی که تصمیم گرفتم در جشنواره شرکت کنم این داستان مد نظرم بود. بخش‌هایی را به داستان اضافه کردم و برایم مهم بود به دلیل شناخت مخاطبان از شخصیت اجرای متفاوتی داشته باشم.»

برومند از تجربه‌های خود از قصه‌گویی در جمع‌های عمومی و میان کودکان سخن گفت: «اولین بار در دوران ابتدایی قصه گفتم. بعد از آن قصه گفتن در جمع‌های مختلف را ادامه دادم. مثلا برای بچه‌های کوچک‌تر یا در برخی برنامه‌ها قصه گفتم. قصه‌ها گاهی با استقبال روبرو می‌شدند و گاهی هم نه. دلیل آن هم مشخص است. قصه باید متناسب با سن، سلیقه و نیاز مخاطب باشد. قصه‌گو باید قصه‌ی درستی را انتخاب کند.»

این قصه‌گوی تهرانی از دیدگاه خود نسبت به تاثیر ابزارهای مدرن در عدم استقبال از کتاب و قصه سخن گفت: «همه چیز به سمت دنیای مدرن پیش می‌رود و به نظر بعضی افراد اینترنت و موبایل در عدم توجه کودک و نوجوان به مسایل فرهنگی موثر هستند اما من فکر می‌کنم این قضیه به قصه‌گو هم ربط دارد. یک قصه‌گو باید چیز جدیدی به مخاطب بدهد. شاید قصه‌گوها خودشان را با دنیای مدرن و پیشرفته تطبیق نمی‌دهند و نمی‌دانند شنونده چه چیزی می‌خواهد. بعضی از قصه‌گوها در دنیای قدیم می‌مانند و نمی‌توانند برای مخاطب جذابیت ایجاد کنند.»

این قصه‌گوی نوجوان ادامه داد: «استفاده از میمیک صورت، داشتن واکنش، تغییر لحن، داشتن حرکت‌های نمایشی باعث جلب توجه می‌شود و مخاطب را با کار درگیر می‌کند. این‌ها تنها بخشی از کارهایی هستند که یک قصه‌گوی حرفه‌ای باید بلد باشد.»

گفتنی است در بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان 10 نوجوان برتر کشور حضور دارند و هر یک به نقل داستانی خواهند پرداخت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =