قصه‌ای اثرگذار است که نخست بر دل راوی بنشیند

قصه‌زمانی بر مخاطب اثر می‌گذارد که داستان آن بر دل و جان راوی نشسته باشد.

به گزارش اداره کل روابط‌ عمومی و امور بین‌الملل کانون، زینب قمری از قصه‌گویان حاضر در بیستمین جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی درباره‌ی تاثیرهای این هنر بر مخاطبان کودک و نوجوان سخن گفت.

این قصه‌گوی بخش آزاد جشنواره عنوان کرد: «قصه بر پرورش نیروی تخیل و حافظه کودک تاثیر به سزایی داد، ‌توجه، دقت، صبر و تحمل او را تقویت می‌کند، قصه‌گو می‌تواند مخاطبش را با کلمه‌ها و واژه‌ها آشنا کند و زمینه‌ی مطالعه را ایجاد کند.»

این قصه‌گوی شرکت‌کننده از کرج در استان البرز افزود: «به واسطه‌ی این‌که مربی کودکان هستم بخشی از زندگی من با آن‌ها سپری می‌شود. پس هر آنچه که در ارتباط با آن‌هاست مهم است. قصه یکی از بهترین راه‌های انتقال مفاهیم است و من سعی می‌کنم عاشق قصه‌ای باشم که قرار است روایت کنم. در این شرایط است که می‌توانم تاثیر قصه را به قلب مخاطب منتقل کنم، چرا که معتقدم اگر قصه‌ای از دل برآید لاجرم بر دل نشیند.»

قمری ادامه داد: «قصه قادر است اخلاقیات را به مخاطب یاد بدهد. ابزاری برای تقویت حافظه است. ما را تشویق به آرامش می‌کند و تمایل ما را به گروه و ارتباطات افزایش می‌دهد. حال وظیفه‌ی قصه‌گو چیست؟ قصه‌گو با روایت درست می‌تواند ذهن را درگیر اثر کند و با تصویرسازی، مخاطب را به سفری مناسب ببرد، هم‌چنان که با یک رفتار نامناسب ارتباط با مخاطب را از دست می‌دهد.»

این قصه‌گو در پاسخ به این سوال که نیازهای قابل بحث در کیفیت بخشی به این هنر چه چیزهایی است، پاسخ داد: «قصه یک هنر است و هنر نیز بی‌انتهاست، نگاه ما به هنر باید همچون یک فرد تشنه باشد. یک قصه‌گو باید تشنه‌ی گفتن، شنیدن، یادگرفتن و آگاه شدن باشد، مخاطب هم همین‌طور. همین‌طور مسوولان نیز باید تشنه باشند. خیلی خوب است که با برگزاری جشنواره، قصه‌گوها در تعامل قرار می‌گیرند، اما این ارتباط باید ادامه داشته باشد و شرایط آن فراهم شود.»

گفتنی است که این هنرمند در روزهای برگزاری جشنواره اثر «معدن زغال سنگ کجاست؟» اثر محمدمهدی محمدی را در بخش ملی جشنواره روایت خواهد کرد.

بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی از 2 تا 5 بهمن در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =