گفت‌وگو با نوجوان راه‌یافته گلستانی به مرحله نهایی بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون

در آستانه حضور مریم علیمردانی عضو نوجوان مرکز فرهنگی‌هنری شماره ۲ کانون گرگان به مرحله نهایی بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، گفت‌وگویی مختصر پیرامون چگونگی علاقه‌مندی ایشان به روایت هنرمندانه روایت داستان صورت گرفت.

لطفا از زمان آشنایی با کانون و فعالیت‌های مورد علاقه خود برایمان بگویید؟

ده سالی است که افتخار عضویت در کانون پرورش فکری را دارم. در این ده سال در فعالیت‌های مختلف شرکت کرده‌ام. مجری‌گری، نقالی، پرده‌خوانی، بازی در فیلم سینمایی دختر سفر، همکاری با صدا و سیما گوشه‌ای از فعالیت‌هایی است که در این سال‌ها انجام داده‌ام.

مهارت قصه‌گویی را به چه شکل در خودت تقویت کردی؟

در ابتدا برای اعضا کودک در کانون قصه می‌گفتم. پس از آن در جشنواره‌های داخلی و استانی شروع به قصه‌گویی کردم و با ادامه‌ی این فعالیت در برنامه‌های صدا و سیما به مهارت‌های بیشتری دست یافتم و اکنون نیز به شکر خداوند مهربان توانستم به مرحله بین‌المللی بیستمین جشنواره قصه‌گویی راه پیدا کنم.

چطور شد که به این فعالیت تا این حد علاقه‌مند شدی؟

به خاطر قابلیت‌های قصه و قصه‌گویی و اینکه از طریق آن توانستم مفاهیم مهم تربیتی را غیرمستقیم به مخاطب منتقل کنم.

به نظر شما، قصه‌گویی چه تاثیری در زندگی کودکان و نوجوانان دارد؟

یکی از تاثیرات مثبت شنیدن قصه برای کودکان و نوجوانان هم‌ذات‌پنداری با شخصیت‌های آنان است. قصه برای ما تجربه‌ای از موفقیت‌ها و شکست‌ها را به‌دنبال دارد. در واقع قصه‌ها و افسانه‌ها در رشد ذهن و خلاقیت انسان‌ها تاثیر فراوانی دارد و به همان نسبت نقش مهمی در فرهنگ و باور آدمیان داشته و دارد.

بیشتر علاقه‌مندی در قالب چه موضاعاتی به روایت داستان بپردازی؟

بیشتر گرایش طنز، کودکانه، و قصه های بومی و محلی مورد علاقه من است.

به نظر شما یک قصه‌گوی خوب چه ویژگی‌هایی را باید داشته باشد؟

قصه‌های فرهنگ‌های مختلف را خوانده و گوش داده باشد. دایره لغات گسترده‌ای را در ذهن ایجاد کرده باشد و به نظرم ضمن برقراری ارتباط مناسب با مخاطبان بر فنون بیان و حرکات بدن تسلط کافی داشته باشد.

در پایان اگر صحبتی دارید بفرمایید:

از پدر و مادرم و سرکار خانم آریافر مربی‌مسئول سابق مرکز شماره ۲ کانون گرگان به عنوان مشوق خوب و دلسوزم و تمامی مربیان کانون تشکر می‌کنم.

تهیه شده در مرکز فرهنگی‌هنری  شماره ۲ کانون گرگان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =