نگاهی به کارنامه‌ی کاری قصه‌گویان و داوران خارجی جشنواره قصه‌گویی

هشت قصه‌گو و دو داور خارجی -مهمانان بخش بین‌الملل بیستمین جشنواره‌ی قصه‌گویی- این روزها با حضور خود در کنار همتایان خود به نقل و بحث درباره‌ی قصه‌ و قصه‌گویی می‌پردازند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، اجراهای بخش بین‌الملل جشنواره‌ی قصه‌گویی سوم بهمن در حالی آغاز می‌شود که یک داور از فیلیپین و یک داور از کانادا در کنار حمید جبلی، ‌رضا فیاضی و حسن دولت‌آبادی قضاوت این آثار را بر عهده خواهند داشت.

بر اساس این گزارش «دیالما مادلار منس» از کشور فیلیپین از سال 2002 قصه‌گویی را آغاز کرده است. او که با نام مستعار «جی منس» فعالیت می‌کند، موسس «خانه‌ی قصه‌گویی» در این کشور است. وی علاوه بر مجری‌گری، قصه‌گویی و کارگردانی به عنوان متخصص ارتباطات بین‌المللی در بانک فیلیپینی «مای» مشغول به کار است. مادلار منس در کنار رخسانا خان از کانادا داوری بخش بین‌الملل این دوره از جشنواره‌ی قصه‌گویی را بر عهده دارند.

«رخسانا خان‌» نویسنده و قصه‌گوی پاکستانی از سه سالگی به کانادا مهاجرت کرده و طی سال‌ها فعالیت فرهنگی  هنری، جوایز متعددی را در پرونده‌ی حرفه‌ای خود ثبت کرده است.

تازه‌ترین کتاب رخسانا خان در حوزه‌ی کودک «آب نبات بزرگ قرمز رنگ» است که در سال انتشار از سوی نیویورک تایمز به عنوان یکی از 10 کتاب مصور برتر برگزیده شد و هر دو جایزه بهترین کتاب مصور آمریکا را از آن خود کرد. خان کتاب‌های تصویری متعددی همچون «مرغ نادان، وایکینگ»، «حاکم منطقه، وایکینگ» و «پادشاه آسمان‌ها» را تالیف و جوایزی همچون «بهترین کتاب مرکز کتاب کودکان کانادائی در سال 2010»، «جایزه افتخاری کتاب جامعه کتاب‌داران بین‌المللی مدرسه (2009)»، «زولوتو چارلوت 2010 برای بهترین تصویر متن کتاب» را در پرونده‌ی حرفه‌ای‌اش ثبت کرده است.

در کنار حضور این دو داور، هشت قصه‌گوی خارجی این روزها مهمان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هستند. با اعلام دبیرخانه‌ی این جشنواره پس از بررسی آثار اولیه 80 متقاضی خارجی،‌ 30 اثر به دبیرخانه‌ی جشنواره ارسال شد که هیات داوران هشت اثر را شایسته‌ی راه‌یابی به دور پایانی دانست.

باربارا آمارال از برزیل، ریچارد مارتین از آلمان، بانو رضایی از افغانستان، فاطمه فرحت از لبنان، جان تیتی نامی از کنیا، نور آذر اسحاق از مالزی، ریتوپارنا قوش از هند و بیزا آکیوز از ترکیه اسامی این قصه‌گویان است.

آمارال یکی از قصه‌گویان آزاد کشور برزیل است. وی هنرمند منتخب هفتمین جشنواره قصه‌گویی تاریخ در سال 2014 برزیل و نفر اول مسابقه‌های قصه‌گویی «همکلاسی» است. این قصه‌گو در جشنواره‌هایی همچون «فستیوال ادبیات سابارا»، «سی‌امین نشست داستان‌گویان تاریخ و افسانه‌ها، کلمبیا 2016»، «فستیوال ادبیات سانتا لوسیا» و... حضور داشته است.

ریچارد مارتین از کشور آلمان دیگر قصه‌گوی حاضر در این جشنواره است. او در شرح فعالیت‌های خود می‌گوید: «نمی‌دانم که این موضوع برایتان جالب باشد یا نه، اما بیش‌تر قصه‌های من درباره آموزش است. طی 30 سال تدریس انگلیسی در مدارس راهنمایی آلمان، روش‌های تدریس بسیاری در باره آموزش انگلیسی از طریق قصه ابداع کرده‌ام. در نتیجه کارگاه‌های تربیت معلم بسیاری را در کشورهای مختلف و در مدارس و دانشگاه‌ها برگزار کرده‌ام. وقتی به جشنواره‌ها می‌روم، معمولا از من می‌خواهند این را با اجرایم ترکیب کنم.»

بانو رضایی از افغانستان هشت سال است که قصه می‌گوید و قرار است در این جشنواره نیز داستان «مرغ دریایی و ماهیگیر» را برای مخاطبان نوجوان روایت کند.

قصه‌گوی لبنانی این جشنواره فاطمه فرحت است. او مدرک کارشناسی ارشد روان‌شناسی بالینی دارد و به عنوان مربی روان‌درمانی فعالیت می‌کند. او علاوه بر تدریس در دانشگاه‌، فعالیت قصه‌گویی را به صورت آزاد پی‌گیری می‌کند. او قصه‌گوی کتاب‌خانه شهرداری هاریت حرک و کتاب‌خانه رسمی نابیاتی در یک سال اخیر بوده است.

جان تیتی نامی از کنیا به ایران آمده است. او درباره‌ی خود می‌گوید: «من برای کودکان و نوجوانان در بیمارستان‌ها، مدارس، مراکز توان‌بخشی و کل جامعه برنامه اجرا می‌کنم. همچنین از سال 2013 تاکنون، برنامه‌های تبادلاتی مختلفی را با سازمان‌های بین‌المللی هنر و فرهنگ، بین کنیا و دانمارک رهبری کرده‌ام. من در سازماندهی ششمین جشنواره داستان‌سرایی بین‌المللی سیگانا و جشنواره سمسا به عنوان قصه‌گو با «زامالو اکت» شرکت کردم. همچنین در ششمین جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی «ما-کو- جادوی کلمات» در آراد، رومانی شرکت کرده‌ام، و پس از آن در دومین جشنواره قصه‌گویی در بخارست شرکت داشته‌ام.»

نورآذر اسحاق استاد تایید شده مربی‌گری دوره‌های آموزشی، استاد دوره‌های توسعه معلمی حرفه‌ای و کمک مربی تحصیلی و ارتباطات است. تخصص او در نویسندگی است و تا به حال برنده سه جایزه کتاب‌های کودکان در مالزی شده است. او همچنین یکی از قصه‌پردازان حرفه‌ای این کشور است.»

این قصه‌گو در «هفته کتاب کودک (می 2016)»، «جشنواره ادبیات کودکان (جون 2016)»، «جشنواره بین‌المللی قصه گوییپنانگ (اکتبر 2016)»، «جشن روز ملی موزه از سوی موزه هنرهای اسلامی مالزی (می 2017)»، «جشنواره بین‌المللی از سوی اتحادیه آموزشی (اکتبر 2017)» و «گردهم‌آیی قصه‌گویی در روز قدردانی (نوامبر 2017)» به اجرای قصه پرداخته است.

ریتوپارنا قوش از هند برای بزرگ‌سالان نیز قصه ‌می‌گوید. او موسس یک شرکت قصه‌گویی، آموزشی و مشاوره‌ای با عنوان «کیف قصه‌ی شما» است که با مخاطبان متنوعی کار می‌کند و به آن‌ها در «کشف بیان، احساسات و زندگی از طریق قصه» کمک می‌کند. از کودکان گرفته تا معلمان، حرفه‌ای‌ها، کارآفرینان و شرکت‌ها، «کیف قصه‌ی شما» به افراد کمک می‌کند تا قدرت داستان را به وسیله‌ی یافتن داستان‌پرداز آن مهار کنند.

ریتوپارنا معتقد است که در هر یک از ما یک قصه‌گوی درون وجود دارد. کودکان و بزرگ‌سالان نیازمند قصه و مهارت گفتن آن در تمام مراحل زندگی خود هستند تا بتوانند جهان را درک کنند و ایده‌های خود را شکل دهند. ریتوپارنا علاوه بر برگزاری کلاس‌های قصه‌گویی خود برای کودکان، به داستان‌سرایی در مدارس، کتاب‌فروشی‌ها و مراکز فعالیت جمعی دیگر می‌پردازد.

بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی میزبان قصه‌گوی کشور همسایه، ترکیه نیز خواهد بود. بیزا آکیوز به عنوان سردبیر و مشاور برای رادیو و تلویزیون ملی ترکیه فعالیت کرده است و بعدها نویسنده‌ی انیمیشن‌های گوناگونی همچون «گریل کوچک»، «برادر عزیزم»، «ذغال سنگ»، «سلابی و لک لک» بوده است. او هم‌اینک عضو انجمن قصه‌گویی بین‌المللی در شبکه اکیوز است.

گفتنی است اجراهای بخش بین‌الملل بیستمین جشنواره قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در روز سوم بهمن 1396 میزبان تمام علاقه‌مندان خواهد بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =