قصه‌گویی بهترین فرصت برای ترویج فرهنگ است

قصه‌گویی یکی از بزرگ‌ترین ابزارها برای نفوذ به افکار و روحیه‌های تمامی آحاد جامعه است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، یک قصه‌گو معتقد است: «قصه‌ها همیشه نکته‌های تربیتی مهم را به خوبی برای مخاطبان تبیین می‌کنند، تا آنجا که قصه‌گو بهترین فرصت را برای ترویج فرهنگ در دست دارد.»

محسن ساجدی‌فر مربی کتاب‌خانه سیار شهری کانون پرورش فکری استان خراسان رضوی ادامه داد: «تاثیر قصه‌های نابی که سبب رشد و شکوفایی تمامی آرمان‌های یک جامعه می‌شود بر هیچ کسی پوشیده نیست. از آن طرف نمی‌توان تاثیر قصه‌هایی که سبب سوق دادن مخاطب به ورطه نابودی می‌شوند را انکار کرد.»

وی درباره‌ی شیوه‌ی مطالعاتی خود و جست‌وجوی فردی‌اش در این زمینه پاسخ داد: تنوع در بیان هر قصه و سبک اجرا و فراهم آوردن نیاز مخاطبان برای موفقیت یک قصه ضروری است، من نیز به تحقیق و تفحص از تمامی منابع اطلاعاتی می‌پردازم. منابعی که منجر به افزایش کیفیت بیان من شود.»

این قصه‌گو در عین حال تاکید کرد وجود منابع مکتوب و امکانات آموزشی برای قصه‌گویان ضروری است. ساجدی‌فر عنوان کرد: «برگزاری کلاس‌های آموزشی از سوی اساتید برجسته، ملی و چه بین‌المللی، دسترسی به کتاب‌های آموزشی و جزوه‌های راهنما و نیز تمامی امکانات مکتوب و غیرمکتوب راه‌کاری برای آموزش قصه‌گویان است. با این حال قصه‌گویان بیش‌تر نیازمند ایجاد فضایی مطلوب برای بیان این قصه‌ها در فضایی بکر هستند و مسوولان نباید پایش قصه‌گوها را از یاد ببرند.»

ساجدی‌فر ادامه داد: «لازم است که فعالیت‌های قصه‌گویی خارج از جشنواره دوام داشته باشد. قصه‌گویان رصد شوند و در طول سال فعالیت‌های آن‌ها مورد بررسی قرار گیرد. در همین راستا ایجاد فرصت‌های برابر برای تمامی قصه‌گویان که بتوانند اجراهایی در طول سال داشته باشند به نوبه خود نیاز قابل توجهی است.»

گفتنی است این قصه‌گو با داستان «دختر چهل گز قد، چهل گز مو» در بیستمین جشنواره‌ی بین‌المللی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان حضور خواهد داشت.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =