کتاب «فرنگیس» نوشته «مهناز فتاحی» برگزیده هفدهمین دوره بهترین کتاب سال دفاع مقدس کشور شد

در آیین اختتامیه هفدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس برگزیدگان هر بخش مشخص شدند و جوایز خود را دریافت کردند.کتاب «فرنگیس» نوشته مهناز فتاحی موفق به کسب عنوان برگزیده شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه، در آیین اختتامیه هفدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب سال دفاع مقدس که بعد از ظهر روز سه شنبه، چهارم بهمن ماه در تهران برگزار شد، برگزیدگان بخش‌های مختلف معرفی و مورد تقدیر قرار گرفتند.

در گروه «کتاب‌های خاطره» کتاب «فرنگیس» اثر مهناز فتاحی، نویسنده و سرپرست اداره کل کانون استان کرمانشاه به عنوان اثر برگزیده معرفی شد و از کتاب «شماره پنج» تقدیر ویژه به عمل آمد.

همچنین کتاب‌های «آب هرگز نمی‌میرد»، «زندان موصول»، «عصرهای کریسکان» و «رانده شدگان» در هفدهمین جشنواره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس مورد تقدیر قرار گرفتند.

هفدهمین دوره کتاب سال دفاع مقدس به بررسی کتاب های منتشره در حوزه دفاع مقدس در سال های 1393 و 94 در کشور پرداخته است.

 کتاب «فرنگیس»، شامل خاطرات «فرنگیس حیدرپور» از زنان دلیر کرمانشاه و از اهالی روستای «اوهزین» است که در حمله نظامیان عراقی به روستای محل سکونتش با یک تبر از خود در برابر سربازان ارتش بعث عراق دفاع کرد.

مهمترین بخش این کتاب از سال ۱۳۵۹ پس از حمله عراق به روستای اوازین شروع می‌شود؛ زمانی که مردم به دره‌های اطراف فرار می‌کنند.

فرنگیس که در آن زمان ۱۸ سال داشت شب هنگام همراه برادر و پدرش جهت تهیه غذا به روستا باز می‌گردند. اما در طول راه پدر و برادر فرنگیس ضمن درگیری با عوامل عراقی کشته می‌شوند و فرنگیس در پی برخورد با دو سرباز عراقی بدون داشتن سلاح گرم، با تبر پدرش با سربازان درگیر شده، یکی را کشته و دیگری را با تمام تجهیزات جنگی اسیر می‌کند و به مقر فرماندهی ارتش ایران تحویل می‌دهد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در سفر خود به استان کرمانشاه بر تالیف و تدوین خاطرات این بانوی شجاع تاکید می‌کنند.

ایشان در دیدار با مردم گیلان غرب در مهر ماه سال ۹۰ درباره این شیر زن گیلان غربی می‌گوید: در شهر شما بانویی مسلمان و شجاع در مقام دفاع توانست سرباز دشمن را اسیر کند و نیروی مهاجم را به خاک و خون بنشاند. این را نگه دارید برای خودتان و حفظ کنید.

نگارنده کتاب «خاطرات فرنگیس حیدرپور» از زمان کودکی تا دوران جنگ و حتی خاطرات او در دوران پس از جنگ و دیدار او با مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۰ را در کتاب شرح داده است.

فتاحی، از نویسندگان خوب کودک و نوجوان و دفاع مقدس است که در کرمانشاه زندگی می کند و کتاب های فراوانی در این حوزه از وی به چاپ رسیده است. وی پیش از این برگزیده؛ کتاب فصل کشور، برگزیده جایزه پروین اعتصامی، برگزیده مطبوعات کودک و نوجوان کشور، و نامزد کتاب سال جمهوری اسلامی نیز بوده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =