مخاطب باید چشمان قصه‌گو را باور کند

سلطانعلی دریادل پدربزرگ قصه‌گو معتقد است: مخاطبان کودک و نوجوان به قصه‌گویانی نیاز دارند که قصه بر دل و قلب خود آن‌ها نشسته باشد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، پدربزرگ قصه‌گوی برگزیده‌ی بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی به ضرورت توجه به این رویدادها برای ترویج فرهنگ قصه‌گویی اشاره داشت.

دریادل گفت: «بچه‌های ما باید با قصه آشنا شوند و والدین و مربیان ما باید قصه‌هایی را انتخاب کنند که خود بتوانند با آن ارتباط بگیرند. آموزش این ملزومات در جشنواره‌ای مثل قصه‌گویی ممکن است.»

او ادامه داد: «زمانی کودک با قصه ارتباط می‌گیرد که قصه‌گو اثر را در دل و جان خود حس کرده باشد. کودک به چشمان قصه‌گو می‌نگرد و حس واقعی او را درک می‌کند. به خاطر همین، ارتباط چشمی قصه‌گو با مخاطبش در موفقیت داستان بسیار مهم است.»

وی به نقش قصه‌گویی در تشویق کودکان به مطالعه اشاره داشت: «وقتی کودک قصه‌ای را می‌شنود در واقع طرز زندگی کردن را یاد می‌گیرد. او با هم‌ذات‌پنداری یاد می‌گیرد در مشکلات چطور عمل کند. اما چطور قصه در دل و جان او می‌نشیند؟ زمانی که کنجکاوی او برانگیخته شود. چطور کنجکاوی او برانگیخته می‌شود؟ با روایت قصه‌های دنباله‌دار.»

دریادل رمز موفقیت قصه‌گویان گذشته را استفاده از تعلیق دانست: «پیش‌تر قصه‌ها دنباله‌دار بودند و در سه چهار بازه‌ی زمانی تعریف می‌شدند. کودکان کنجکاو می‌شدند تا ادامه‌ی قصه را بدانند و به همین دلیل پای صحبت‌های قصه‌گو می‌نشستند.»

بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روز 5 بهمن 1396 در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری به کار خود پایان می‌دهد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =