قصه‌های قدیمی را به دنیای ذهنی کودکان امروز نزدیک کنیم

رضا فیاضی، از داوران بخش بین‌الملل این دوره از جشنواره‌ی قصه‌گویی معتقد است کودکان امروز هنوز هم قصه‌های قدیمی را دوست دارند و «یکی بود، یکی نبود» همچنان برای آن‌ها جذاب است. فقط کافی است تا حدی قصه‌های قدیمی را به دنیای ذهنی کودکان امروز نزدیک‌تر کنیم.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، رضا فیاضی، از داوران بخش بین‌الملل بیستمین جشنواره‌ی قصه‌گویی است که در کنار حمید جبلی، حسن دولت‌آبادی، دیالما مادلار منس از فلیپین و رخسانا خان‌علی از کانادا آثار پنج قصه‌گوی ایرانی و هشت قصه‌گوی خارجی را داوری کردند.

فیاضی در حاشیه‌ی این جشنواره درباره‌ی روند قصه‌گویی و اهمیت چنین جشنواره‌ای در بیستمین دوره‌ی برگزاری آن گفت: خیلی خوب است که چنین جمعی را برای قصه‌گویی داشته باشیم. قصه‌گویی علاوه بر این که در کشور ما یک سنت کهن است؛ بلکه در دنیا نیز سنتی دیرینه بوده و بشر با قصه‌گویی کارش را آغاز کرده و نمایش را پدید آورده است. برای مثال با قصه شکار و شیوه و راه رسم زندگی‌اش را بیان کرده است. از همین روی روایت کردن و قصه‌گویی اهمیت به‌سزایی دارد.

او افزود: ما نیز در ادبیات فارسی آثار بسیاری در زمینه‌ی قصه داریم. قصه‌های هزار و یک شب و شهرزاد قصه‌گو و دیگر حکایت‌ها از این جمله هستند.

فیاضی با تاکید بر این‌که امسال به صورت جدی متوجه ماجرای جشنواره‌ی قصه‌گویی شده است، ادامه داد: به نظرم این جشنواره حرکت بسیار خوبی است و امیدوارم بتوانیم در این جشنواره قصه‌های خوبی بشنویم و ببینیم و با قصه‌گوهای خوبی آشنا شویم.

دومین روز جشنواره‌ی قصه‌گویی به اجرای قصه‌گویان بخش بین‌الملل اختصاص داشت. او درباره‌ی نحوه‌ی واکنش کودکان به اجراهای قصه‌گویی در این بخش توضیح داد: بچه‌ها ارتباط خیلی خوبی با قصه‌گوها برقرار کردند. با وجود آن‌که فاصله‌ای برای ترجمه و درک زبان قصه وجود داشت. فراموش نکنیم که بچه‌ها عاشق قصه و قصه‌گویی هستند.

داور بخش بین‌الملل بیستمین جشنواره‌ی قصه‌گویی در پاسخ به این سوال که آیا باتوجه به برقراری چنین ارتباط‌هایی می‌توان گفت قصه‌گویی یک زبان بین‌المللی است که حتی بدون زبان مشترک با لحن و زبان بدن هم ارتباط میان قصه‌گو و مخاطب برقرار می‌شود، اظهار داشت: به این صراحت نمی‌توان چنین چیزی را گفت. اما وقتی برای مثال قصه‌گوی کنیایی در اجرای قصه‌اش با تکرار شعری توانست بچه‌ها را با خودش همراه کند می‌بینیم که چنین اتفاقی ممکن و البته تکرار در این شیوه خیلی مهم است.

او افزود: در دومین روز جشنواره هنوز به‌طور کامل آثار را ندیده‌ام اما به‌نظرم برخی از آثار خیلی طولانی بود و همین مساله از جذابیت آن‌ها کم می‌کرد.

ادبیات فارسی چه مکتوب و چه شفاهی، گنجینه‌ای غنی از قصه‌های ایرانی است اما ممکن است کودکان امروز چندان با این قصه‌ها ارتباط برقرار نکنند. به‌ویژه این‌که در عصر حاضر شاهد حضور اینترنت و سرگرمی‌های مدرن برای کودکان هستیم.

فیاضی درباره‌ی این مساله تاکید کرد: باور کنید هنوز هم بچه‌ها همان قصه‌های قدیمی را دوست دارند و با آن‌ها بیگانه نیستند. همچنان «یکی بود، یکی نبود» را دوست دارند و برای‌شان جذاب است. هرچند اینترنت و دنیای جدید قالب کار را تا حدی تغییر داده است اما اگر بتوانیم قصه‌ها را به دنیای ذهنی آن‌ها نزدیک کنیم می‌توانیم در این حوزه هم موفق باشیم.

رضا فیاضی متولد پانزدهم تیرماه ۱۳۳۲، بازیگر، نویسنده، صداپیشه، کارگردان و مجری ایرانی است.

بیستمین جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی با حضور 44 قصه‌گوی ایرانی و هشت قصه‌گوی خارجی در دو بخش ملی و بین‌الملل از دوم تا پنجم بهمن 1396 در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حال برگزاری است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =