با فرزندان‌تان به زبان قصه سخن بگویید

داور بخش بین‌الملل بیستمین جشنواره قصه‌گویی معتقد است برای تاثیرگذاری بر روی کودکان‌تان در تمام زمان‌هایی که با هم سپری می‌کنید به زبان قصه سخن بگویید.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، جی منس قصه‌گوی فیلیپینی می‌گوید: «پدر و مادرها باید وقت زیادی را صرف قصه‌گویی برای فرزندان‌شان کنند. شاید بگویید در دنیای امروز وقتی وجود ندارد. اما من چنین اعتقادی ندارم.»

وی ادامه داد: «شما باید وقت خود را برای داستان گفتن صرف کنید. مهم نیست که کجا هستید، شاید شما در پارک یا رستوران هستید یا فقط در حال راه رفتن هستید، اما در همان زمانی که در کنار فرزندتان هستید داستانی را برای کودکان‌تان تعریف کنید.»

او که خود پدر چهار فرزند است، ادامه داد: «من و فرزندانم موقع خواب هم قصه‌هایمان را برای هم تعریف می‌کنیم. ما دراز می‌کشیم و آن‌ها سوال‌هایی را که در طول روز برای‌شان شکل گرفته می‌پرسند.»

این کارگردان ادامه داد: «در دنیای مدرن صحبت از گرایش بچه‌ها به فن‌آوری می‌شود. اما اگر شما به عنوان والدین گاهی اوقات تلفن خود را بررسی کنید؛ آن‌ها نیز یاد می‌گیرند که گاهی به سراغ تبلت و بازی‌هایشان بروند. می‌خواهم بگویم مشکل اصلی بچه‌ها نیستند، مشکل اصلی پدر و مادر است. اگر شما در کودکی فرزندتان و زمانی که به برخی وسایل نیازی ندارند این وسیله را به او معرفی کنید آن را مانند یک اسباب‌بازی می‌بیند.»

وی در مورد کاربرد تجهیزات مدرن در قصه‌گویی عنوان کرد: «اول از همه، اینترنت به من کمک می‌کند تا از خدمات بیشتری برخوردار شوم، باید در نظر بگیریم که دست‌یابی به داستان‌های قومی سخت است. اما اکنون به دلیل وجود اینترنت، ما در مورد قصه‌گویی می‌توانیم به بررسی و جست‌وجو بپردازیم و دامنه‌ی اطلاعات‌مان را در این راستا بالا ببریم.»

«دیالما مادلار منس» از سال 2002 قصه‌گویی را آغاز کرده است. او که با نام مستعار «جی منس» فعالیت می‌کند، موسس «خانه‌ی قصه‌گویی» در این کشور است. وی علاوه بر مجری‌گری، قصه‌گویی و کارگردانی به عنوان متخصص ارتباطات بین‌المللی در بانک فیلیپینی «مای» مشغول به کار است.

بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روز 5 بهمن 1396 در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری به کار خود پایان می‌دهد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =