نگاهی فرآیند محور به فعالیت‌های جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان به دبیری کانون  کلاله

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گلستان و به گفته زینب سنچولی مربی‌مسئول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان کلاله و دبیر جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان این شهرستان، جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان یک جشنواره کشوری هست که امسال برای دومین بار با همت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. در همین راستا امسال شهرستان کلاله در این جام شرکت نمود و ۳۵ باشگاه در سطح شهرستان و روستاهای اطراف تشکیل شد که ۱۴۰۰ نفر شامل اعضای کتاب‌خوان و مسئولان و خانواده ها در این جام فعالیت داشتند.

در واقع هر باشگاه متشکل از تعدادی کودک یا نوجوان بود که توسط یک مربی یا تسهیل‌گر هدایت می‌شد.

آغاز راه جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان در شهرستان کلاله

جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی در شهرستان کلاله از ۱۹ فروردین سال۹۶ در قالب ستاد جام باشگاه‌ها متشکل از فرماندار، ریاست اداره‌ فرهنگ ارشاد اسلامی، مدیریت آموزش و پرورش، مسئول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ریاست نهاد کتابخانه‌ها، شهرداری و ریاست بهزیستی در شهرستان تشکیل شد و اعضای این ستاد فرهنگی، کانون پرورش فکری را به عنوان دبیرخانه جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی انتخاب نمودند.

در این فرآیند فرهنگی زینب سنچولی به عنوان دبیر جام باشگاه‌ها در شهرستان کلاله فعالیت‌های ۳۵ باشگاه و ۱۴۰۰ نفر عضو و مسئول باشگاه را رصد نموده و جمع‌بندی این فعالیت‌های ۸ ماهه را در آذرماه ۹۶ به دبیرخانه مرکزی در تهران ارسال نمود.

کارگاه آموزشی جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان

کارگاه آموزشی جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان با حضور علی اصغر سید آبادی مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی و کتاب خوانی امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرماندار و جمعی از روسا و نمایندگان ادارات آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی، نهاد کتابخانه های عمومی، بهزیستی و صدا  و سیما در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان کلاله برگزار شد.

در این کارگاه آموزشی که با هدف فعال سازی باشگاه های کتاب خوانی به جهت ارتباط مطلوب و موثر کودکان و نوجوانان با مقوله کتاب و کتاب خوانی با حضور  جمعی از خانواده های اعضای ارشد کانون، مربیان و معلمان و علاقه مندان به مقوله کتاب و کتاب خوانی برگزار شد، سید آبادی نویسنده کودک و نوجوان و محمد خانی کارشناس فرهنگی به عنوان مدرسان این دوره، مباحثی را پیرامون شیوه نامه اجرایی جام باشگاه های کتاب خوانی کودک و نوجوان و راه کار های راه اندازی، چگونگی تاثیرات فردی و اجتماعی کتاب خوانی، نحوه گزارش مطالعات پرلز، ایجاد انگیزه در مخاطبان، بهره مندی از فن آوری نوین جهت ترویج کتاب خوانی و روش های مستند سازی و اطلاع رسانی به دیگر آحاد جامعه مطرح نمودند.

گفتنی است در این برنامه با نظر فرماندار و رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیری جام باشگاه های کتاب خوانی کودک و نوجوان کلاله به کانون پرورش فکری این شهرستان به عنوان نهادی متخصص در حوزه کودک و نوجوان واگذار شد.
باشگاه کتاب خوانی، گروه هایی متشکل از کودکان و یا نوجوانان است که در مقطع های سنی پیش دبستانی، ابتدایی و متوسطه اول زیر نظر یک هماهنگ کننده بزرگ سال در زمینه کتاب‌خوانی فعالیت می نمایند.

درخشش کودکان و نوجوانان کتاب‌خوان کلاله در اختتامیه جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی کشور

کودکان و نوجوانان کلاله در اختتامیه دومین جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی کشوری که در محل باغ کتاب تهران برگزار شد، خوش درخشیدند.

تعداد۵۰۰۰ هزار باشگاه از۱۰۰ شهر و روستای کشور در این جام حضور داشته که در این میان ۲ باشگاه کتاب‌خوانی از شهرستان کلاله در مرحله کشوری موفق به کسب مقام برگزیده شد.

در این رقابت فرهنگی، باشگاه بچه‌های آسمان از مرکز توان‌بخشی طلوع مهر و باشگاه اختر از کانون پرورش فکری شهرستان کلاله موفق به کسب مقام برگزیده در بخش "نامه به نویسنده" شده و در حضور جمعی از نویسندگان و شاعران کودک و نوجوان، تندیس و لوح تقدیر پر افتخار خود را به همراه جوایز نقدی و غیرنقدی از صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت نمودند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =