تربیت نسل پویا، سبب‌ساز جامعۀ پویای آینده است

محمود سلیمانی با اعلام برنامه‌های کانون استان تهران در ایام دهه فجر، بر اهمیت مشارکت فعالانه کودکان و نوجوانان در شکل‌گیری جشن‌های سی و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی تأکید کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران، مدیرکل کانون استان ضمن اشاره  به ارزش‌ها و اهداف فرهنگی و اجتماعی انقلاب اسلامی، ویژه‌برنامه‌های گرامیداشت سی و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در ستاد و کلیه مراکز کانون استان را تشریح کرد.

محمود سلیمانی ابتدا بر لزوم انتقال مفاهیم و ارزش‌های فرهنگی و اجتماعی انقلاب، متناسب با درک و فهم مخاطبان کودک و نوجوان تأکید کرده و گفت؛ انسجام اجتماعی، وحدت، همبستگی، هویت، ایثار و شهادت و تعلقات ملی میهنی ازجمله مفاهیم موردنیاز نسل حاضر است، اما شناخت نیازهای کودکان و نوجوانان در انتخاب شیوه و زبان مؤثر می‌تواند ما را در تربیت و پرورش صحیح نسل حاضر یاری دهد.

وی با تشریح مفهوم ارزشمند ایثارگری و شهادت یادآور شد؛ ایثارگری یعنی منافع جامعه و کشور را بر منافع خود ترجیح دادن. ما باید در برنامه‌ها بچه‌ها را به سمتی سوق بدهیم که منافع ملی را بر منافع شخصی خود ترجیح بدهند و این کار بزرگ و ارزشمندی است. ضمن اینکه در رابطه با مفاهیمی همچون شهادت نباید انتظار داشت نسل حاضر نگاهی که نوجوان زمان جنگ به دفاع داشته او نیز داشته باشد. اما می‌توان با بهره‌گیری از شیوه‌های مناسب دلاورمردانی را به آنان معرفی کرد که برای حفظ ستون‌های جامعه و ارزش‌های ملی و دینی جان خود را فدا کردند.

سلیمانی اضافه کرد؛ نوجوانان باید بداند که دشمن امروز ما، برای نبرد دیگر پوتین به پا نمی‌کند و اسلحه به دست نمی‌گیرد بلکه سلاحش تغییریافته و نفوذش بر مرز اعتقادات و باورهای یک ملت است.

ایشان با اشاره به اهمیت مشارکت کودکان و نوجوانان در فعالیت‌های مختلف کتابخانه‌های کانون خاطرنشان کرد؛ یکی از تأکیدات ما بر حضور فعالانه اعضا و مشارکت آن‌ها در برنامه‌هاست. این مشارکت از دو جنبه بسیار مهم است. اول آنکه وقتی خود بچه‌ها به‌عنوان یک عنصر فعال در فعالیت‌ها حضورداشته و مشارکت کنند، به خودباوری رسیده و در شکل‌گیری شخصیت و تقویت اعتمادبه‌نفسشان مؤثر است. ضمن آنکه درروند این مشارکت بر مهارت‌های آن‌ها نیز افزوده می‌شود. دوم آنکه این مشارکت از جنبه اجتماعی دارای اهمیت است، یعنی از طریق این مشارکت، جامعه‌پذیری اتفاق می‌افتد.  

این مقام مسئول، مشارکت کودکان و نوجوانان را در برنامه‌ها، تمرینی برای حضور مؤثر در فعالیت‌های اجتماعی آینده عنوان کرد و اذعان داشت؛ داشتن نسل فعال و پویا در کشور، از تربیت در دوران کودکی آغازمی شود. در این فرایند تربیتی، افرادی پرورش پیدا می‌کنند که نسبت به جامعه و مسئولیت‌های اجتماعی خود احساس وظیفه کرده و به نقش خود در پیشرفت جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنند ایمان پیدا می کنند.

سلیمانی افزود؛ ما در تلاش هستیم از طریق اجرای برنامه‌هایی با مشارکت اعضا، بیش‌ازپیش آن‌ها را در شناخت هویت، فرهنگ و ارزش‌های ملی و دینی یاری دهیم، اما این امر محقق نخواهد شد مگر با شناخت نیازهای آنان و با استفاده از روش‌های متنوع و جذاب.

مدیرکل کانون استان در ادامه با تشریح برنامه‌های اداره کل و مراکز فرهنگی هنری کانون استان به مناسبت سی و نهمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی بیان داشت؛ سی و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در کانون تهران با برگزاری جشن‌ها و ویژه‌برنامه‌هایی به این مناسبت از روز ۱۲ بهمن در ۶۱ مرکز فرهنگی هنری آغاز خواهد شد.

وی ادامه داد؛ همچنین نمایشگاهی از آثار فرهنگی، هنری و ادبی اعضا و مربیان مراکز استان از روز ۱۴ بهمن‌ماه در نگارخانه آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون واقع در خیابان حجاب افتتاح خواهد شد. در این نمایشگاه فعالیت‌های شاخص مراکز در چهار بخش فرهنگی، هنری و ادبی در معرض دید علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت. این نمایشگاه تا ۲۱ بهمن‌ماه ادامه خواهد داشت.

از دیگر برنامه‌هایی که مدیرکل کانون استان از آن خبر داد برگزاری جشن انقلاب بود که در روز ۱۸ بهمن‌ماه برای کارکنان بخش ستادی با حضور مسئولان دیگر بخش‌های کانون برگزار خواهد.

به گفته سلیمانی علاوه بر این برنامه‌ها، دیدار با ایثارگران و خانواده شهدای کارکنان کانون استان جهت تکریم از عزیزان ایثارگر و خانواده معزز شهدا  و همچنین توجه به ارزش‌های والایی که شهدا، مدافع و مروج آن بوده‌اند در این ایام پیش‌بینی‌شده است که در چند نوبت صورت خواهد پذیرفت.

وی همچنین در تشریح دیگر برنامه‌های ایام مبارک فجر از ایستگاه کانون که به‌رسم هرساله در روز ۲۲ بهمن در چهارراه ولیعصر (عج) جنب پارک دانشجو برپا می‌شود خبر داد و افزود؛ ما طبق روال هرساله در تلاش هستیم با برپایی ایستگاهی به ابعاد ۱۵۰ متر پذیرای کودکان و نوجوانانی باشیم که به همراه والدینشان در راهپیمایی باشکوه روز ۲۲ بهمن‌ماه شرکت می‌کنند.

برپایی غرفه‌ نقاشی و کاردستی کاغذ و تا ، غرفه ادبی و نگارش دل نوشته‌هایی با مفاهیم ارزشمند انقلاب، دیوارنویسی و همچنین اجرای سرود توسط دو گروه از اعضای نوجوان مراکز که در فواصل مشخص بر روی استیج به اجرای برنامه می‌پردازند، برنامه پایگاه کانون در راهپیمایی ۲۲ بهمن‌ماه است که توسط ایشان عنوان شد.

گفتنی است کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران با ۶۱ مرکز فرهنگی و هنری در سی و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی از ۱۲ تا ۲۲ بهمن با اجرای برنامه‌ها و برگزاری جشن‌هایی به این مناسبت پذیرای کودکان و نوجوانان و دانش آموزان مدارس تهران و شهرستان‌های این استان است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =