قصه‌گویی ابزاری مناسب برای ارتباط با کودکان دارای نیازهای ویژه

گسترش فرهنگ قصه‌گویی برای کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه، توجه به این مخاطبان و استفاده از استعدادهای آن‌ها در این راستا را طلب می‌کند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، سپیده ابراهیمی قصه‌گوی برتر بخش فراگیر بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی توجه بیشتر به این شیوه از قصه‌گویی را خواستار شد.

این قصه‌گو خاطرنشان کرد: «قصه‌گویی می‌تواند یکی از عوامل تاثیرگذار بر کودکان و نوجوانان دارای نیازهای ویژه باشد. با توجه به روحیه‌ی حساس و شرایط ذهنی، عاطفی و اجتماعی این گروه، قصه‌گویی به عنوان یک ابزار صحیح و اصولی برای این گروه به شمار می‌رود. از آنجا که این مخاطبان در روابط اجتماعی‌شان دچار چالش‌هایی هستند قصه و شنیدن آن به عنوان یک نفر سوم و یک دوست، یک ضرورت برای آن‌هاست.»

مربی کانون استان چهارمحال و بختیاری درباره‌ی ویژگی‌های این بچه‌ها عنوان کرد: «کودکان با نیازهای ویژه باید بتوانند با دنیای قصه همذات‌پنداری کنند. چون آموزه‌ها و پندها در خلال داستان به خوبی برای این کودکان قابل فهم و معنادار می‌شود و احتمال به کارگیری و تعمیم آن از سوی کودک افزایش می‌یابد. قصه به عنوان یک منبع غنی و ابزاری خلاق، آسان و لذت بخش برای آموزش به شمار می‌رود.»

وی درباره‌ی ویژگی‌های این نوع قصه‌گویی گفت: «این نوع قصه‌گویی روی شیوه اجرا و تلفظ کلمات، همچنین با تاکید بر حالت چهره و میمیک صورت بیش‌تر حالت نمایشی دارد. در این حرفه قصه‌گو علاوه بر تسلط کامل بر متن باید تمرکز کاملی بر شیوه اجرا و حرکات ایما و اشاره خود نیز داشته باشد تا به مخاطبان برای درک و فهم بیشتر قصه کمک کند.»

سپیده ابراهیمی امسال با داستان «دخترک موفرفری» در بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان حضور داشت.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =