قصه‌گویان ناقلان ارزش‌های اخلاقی‌اند

قصه‌گویان در عصر ما ناقلان هویت دینی و ملی و ارزش‌های اخلاقی‌اند و به کودکان‌، نوجوانان، جوانان و بزرگ‌سالان ما یادآور می‌شوند که هویت و تمدن خویش را دریابند و به آن افتخار کنند.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، دبیر بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی اذعان داشت: باید توجه داشته باشیم که تمدن اسلامی - ایرانی ما ریشه در مکتب مبین اسلام و تاریخ کهن سرزمین ایران باستان دارد و ما فرزندان این تمدن اصیل باید دوست‌دار و پاسدار این هویت باشیم.

رضا قمرزاده با بیان‌این‌که جهان قصه، جهان رنگ‌ها و درنگ‌ها، دانایی و روشنایی، زیستن با شادمانی، گریستن با اندوه است افزود: این قصه‌گوست که با جادوی کلمه‌ها جهان‌ گوناگون می‌آفریند.

قمرزاده هم‌چنین با اشاره به این‌که انسان امروزی در آیینه‌ی قصه، خود را می‌بیند خاطرنشان کرد: قصه بر علیه زشتی‌ها انقلاب نمی‌کند بلکه زشتی‌ها را چنان می‌نمایاند که تغییر آن‌ها اجتناب‌ناپذیر و خوبی‌ها را چنان نشان می‌دهد که تقویت آن‌ها در جامعه اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد.

قمرزاده در بیان ویژگی‌های قصه و قصه‌گویی نیز اظهار داشت: انسان‌ها در آیینه‌ی قصه‌هاخود را می‌نگرند و به معرفت نفس دست می‌یابند چنان‌که خداوند نیز در قرآن به ما دستور می‌دهد تا در سرگذشت پیشینیان دقت و آن‌را چراغ راه حیات خود قرار دهیم.

وی در ادامه با بیان این‌که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان 20 سال است که جشنواره قصه‌گویی برگزار می‌کند و از این هنر متعالی در جهت تربیت کودکان و نوجوانان در بیش از یک‌هزار مرکز فرهنگی‌هنری خود استفاده می‌کند، یادآور شد: امروز کانون در کشور به جایگاهی رسیده است که می‌تواند ادعا کند پرچم‌دار قصه‌گویی کتابخانه‌ای‌ است‌، که در آن، قصه در خدمت تربیت و هویت است.

قمرزاده در ادامه بیان داشت: کانون پرورش فکری زمینه تربیت و رشد کودکان و نوجوانان زیادی را در گودهای قصه‌گویی فراهم آورده است و امروز به این بهانه‌ دور همه جمع شده‌ایم تا در آیین پایانی بیستمین جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی اندوخته‌های خود را از قصه‌گوی هستی‌بخش جهان با هم به اشتراک بگذاریم.

وی در ادامه صحبت‌های خود به مرور فرآیند برگزاری جشنواره بیستم در کانون پرداخت و یادآور شد: زنگ این جشنواره‌ی از تیر 1396 به صدا درآمد و هم‌زمان در کانون 31 استان 6هزار و 737 قصه‌گوی‌ از طیف کانونی‌ها شامل مربیان و اعضای 14 تا 17 سال و غیرکانونی‌ها شامل پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها و عموم با هم به رقابتی زیبا و توام با رفاقتی دلنشین پرداختند و برای حدود 90هزار مخاطب قصه گفتند.

معاون فرهنگی کانون اضافه کرد: 184 قصه‌گو شرایط حضور در بخش منطقه‌ای - که در استان‌های آذربایجان شرقی، اصفهان، سمنان، مرکزی و یزد برگزار شد - راه پیدا کردند و از این میان 44 قصه‌گو به مرحله پایانی کشوری راه یافتند.

وی ادامه داد آنچه بر زیبایی جشنواره بیستم در سال 96 افزود، حضور پرشور و حیرت برانگیز 3هزار و 174 نوجوان عضو مراکز فرهنگی‌هنری کانون بود که موجب تجربه‌ای آموزنده شد که باید به مربیان‌شان دست مریزاد گفت که چنین مروجانی را تربیت کرده‌اند.

دبیر جشنواره بیستم هم‌چنین گفت: در سطح ملی این رویداد حضور ارزش‌مند پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها و مربیان فراگیر ارزیابی و رفاقت را جذاب‌تر و جشنواره را پویاتر کرد و در سطح بین‌المللی نیز دریافت 80 قصه از 43 کشور و راه‌یابی قصه‌گویان هشت کشور نشان از ارزش فرهنگی قصه و قصه‌گویی در پهنای جهان و جایگاه این هنر در سینه و فطرت انسان‌ها دارد.

وی در ادامه گزارش خود اظهار داشت: در این دوره از جشنواره ترویج فرهنگ قصه‌گویی، علاوه بر فرآیند اجرای آن در مراکز فرهنگی کانون بیش از پیش، بر مبنای مباحث علمی و پژوهشی با پیش‌بینی بخش مقالات و نشست‌ها برگ زرین دیگری به این رویداد بین‌المللی افزود.

معاون فرهنگی کانون اضافه کرد ارایه مباحث علمی برای علاقه‌مندان در اشاعه‌ی این فرهنگ به ویژه در جشنواره بیست و یکم موثر خواهد بود.

وی هم‌چنین ابراز داشت از میان 182 چکیده مقاله که به دبیرخانه جشنواره رسید، 69 مقاله تدوین و سه اثر برای رقابت در مرحله نهایی شایسته تقدیر شناخته شد.

قمرزاده افزود به منظور تجمیع و تمرکز بخشیدن به این فعالیت در مراکز کانون، بخش قصه‌گویی و داستان‌نویسی شانزدهمین جشنواره‌ی بین‌المللی امام رضا(ع) نیز در فراخوان جشنواره‌ی بیستم تقویت شد که حاصل این اقدام دریافت 75 داستان و حضور 255 قصه‌گوی رضوی بود که از این میان سه داستان و پنج قصه‌گو رتبه‌های برگزیده را به خود اختصاص دادند.

وی مبنای تغییرات در جشنواره بیستم را مرور پژوهش‌های دوره‌های قبل توجه به پیشنهادها و انتقادهای کارشناسان و مربیان در دوره نوزدهم عنوان کرد.

دبیر بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی اظهار امیدواری کرد کمیته فکری‌نظری جشنواره بیست‌ویکم با حضور پیش‌کسوتان، نویسندگان و صاحب‌نظران زیر نظر مدیرعامل کانون تشکیل شود.

قمرزاده گفت: کاروان جشنواره بیستم در حالی به مسیر خود ادامه می‌دهد که به نظر می‌رسد ثبت تجربه‌ها بر پایه‌ی مطالعه و مستندهای به دست آمده، هدف‌گذاری و تبیین سیاست‌های دور آتی جشنواره در دبیرخانه ضروری است.

دبیر بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در پایان از تلاش، همت و حمایت تمامی دست‌اندرکاران برگزاری این جشنواره در سراسر ایران اسلامی قدردانی کرد.

بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی روز پنجم بهمن 96 با معرفی و تجلیل از برترین‌های این دوره در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون به کار خود پایان داد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =