تا بستر فرهنگی به وجود نیاید هیچ فعالیتی به ثمر نمی رسد

سعیدرضا کامرانی، معاون فرهنگی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان فارس، گفت: در جوامع مترقی کنونی، هر توسعه ای مستلزم توسعه فرهنگی است و تا توسعه فرهنگی، اتفاق نیفتد، توسعه در دیگر امور محقق نمی شود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس، معاون فرهنگی کانون فارس با حضور در کارگروه فرهنگی استان افزود: امروزه تأثیر فرهنگ بر زوایای مختلف زندگی فردی و اجتماعی، مسأله ای ثابت شده است و نفوذ عوامل فرهنگی بر رفتار انسان، امری قطعی است هر چند که مسائل فرهنگی در وجود انسان و اجتماع نهادینه می شود ولی این بدین معنا نیست که فرهنگ دچار تغییر و دگرگونی نشود بلکه فرهنگ هم همانند بسیاری از مسائل دیگر همواره مورد بازنگری قرار می گیرد و متحول می شود.

سعیدرضا کامرانی در ادامه گفت: بی تردید ما نیازمندیم که مشکلات فرهنگی جامعه خودمان را ریشه یابی و آسیب شناسی کنیم. با توجه به نظر صاحبان اندیشه و اصحاب فرهنگ، به درستی و به دور از هر گونه تعصب، آن ها را شناسایی و برای برطرف کردنشان با مدیریت جهادی و اندیشه و تفکر خیرخواهانه، گام برداریم. باید بپذیریم که ممکن است نقاط ضعف و تاریکی در فرهنگ ما وجود داشته باشد که برای روشن شدن و پذیرش نسل جوان باید آن را به طور صحیح تغییر دهیم و با نیازهای عصر حاضر منطبق کنیم.

معاون فرهنگی کانون فارس همچنین اظهار داشت: هر فرهنگی همواره نیاز به بازنگری و شناسایی نقاط ضعف دارد تا بتواند رشد و نمو پیدا کند. باید اعتراف کنیم که در راه بازنگری و شناسایی نقاط ضعف فرهنگی، هنوز اقدام اساسی و جدی صورت نگرفته است. برای جامعه ما شایسته نیست که اندیشه های بزرگانی چون: مولانا، سعدی و فردوسی در بیرون مرزهای ما مورد توجه قرار گیرد و اندیشه های اندیشمندان ایرانی در بیرون مرزهای ایران زمین سیر کند و دنیا را با خرد ناب خود سیراب کند اما کودکان و نوجوانان و مردم سرزمین خودمان از آن بی بهره و یا کم بهره باشند.  

کامرانی در این کارگروه که به میزبانی صدا و سیمای فارس برگزار شد افزود: با توجه به تغییر و تحولات بسیار سریع در زمینه های مختلف در دنیای کنونی به ویژه در ارتباطات، و شکاف بین نسل ها می طلبد که مربیان و خانواده ها با مطالعه و شناخت بهتر از جامعه از قافله عقب نمانند.

وی در پایان گفت: تا زمانی که باور و نگاه مسئولین نسبت به فرهنگ تغییر نکند در بر همین پاشنه می چرخد و بر مشکلات افزوده می شود. دنیا به این نتیجه رسیده که برای موفقیت در هر فعالیتی باید بستر فرهنگی آن را آماده و بدون زمینه سازی فرهنگی هیچ کوششی به سرانجام نخواهد رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =