نمایش کودک هم شادی می‌خواهد هم محتوا

آرش شریف زاده، کارگردان نمایش کلوچه های خدا در گفتگویی گفت: نمایش کودک در کنار شادی، خنده و نشاط به محتوا هم نیاز دارد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان مازندران، نمایش «کلوچه‌های خدا» به کارگردانی "آرش شریف‌زاده" همزمان با روزهای مبارک دهه‌ فجر انقلاب اسلامی در سالن سینما کانون  این اداره کل اجرا می شود.

بر این اساس، اداره کل کانون مازندران همزمان با دهه فجر و بهمن ماه سال جاری، این نمایش را در سه سانس: صبح ‌ها 30/8 تا  30/ 9-  10 تا   11  وعصرها   14 تا  16 و همچنین سانس ویژه عموم وخانواده های محترم : ساعت   18به روی صحنه می برد.

"آرش شریف زاده" یکی از کارگردان‌های نمایشی حوزه کودک ونوجوان است که از سال 72 فعالیت خود را با کانون آغاز کرده است.

وی تا کنون نمایش‌های جالب توجهی را به عنوان کارگردان به ثبت رسانده است که می توان از «خروسک پریشان»، «بنیامین و بنتن»، «مبارک و صندوقچه استاد محمد»، «گرو فالو»،«خروسی که می‌خواست شب را ببیند»  و «کلوچه‌های خدا» نام برد.

این نمایش ها دارای حال و هوای فانتزی و در عین حال جدی هستند که در عین داشتن فضایی شاد و مورد پسند مخاطب کودک ونوجوان به دنبال مفهوم و معنا نیز می باشند. در واقع این رویکرد از مهمترین دغدغه‌های "آرش شریف زاده" در پرداختن به نمایش‌هایش است.

نمایش" کلوچه های خدا" از جمله نمایش های این کارگردان خوش ذوق است که به مدت یک ماه از یکم تا پایان بهمن ماه امسال در کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان مازندران در حال اجراست.

خود او دراین مورد می گوید: این نمایش اقتباسی از کتاب «کلوچه‌های خدا» به نویسندگی "کلر ژوبرت" از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است.

این تئاتر، داستان بچه خرسی را روایت می‌کند که می‌خواهد برای تشکر از خدا به خاطر همه‌ زیبایی‌هایی که خلق کرده، هدیه‌ای ببرد اما نمی‌دانست چه‌طور این کار را انجام بدهد. او در این راه با کلاغی همسفر می‌شود و...

شریف زاده از حضور این اثر در بیست و سومین جشنواره بین المللی کودک و نوجوان اشاره نمود و افزود: نمایش، برنده ۶ جایزه از در بخش‌های: جایزه ویژه هیات داوران - بهترین نویسنده - بهترین کارگردانی - بهترین بازیگر زن- بهترین بازیگر مرد و  بهترین موسیقی است و به عنوان یک نمایش فاخر می تواند به معرض دید کودکان، نوجوانان و عموم خانواده‌ها قرار گیرد.

کارگردان کلوچه های از دلیل آنکه این کتاب را برای تولید نمایش انتخاب نمود، اظهار داشت: نکته مهم برای من آن بود که موضوع کتاب  در ارتباط با خدا است. همیشه این دغدغه را داشتم که یک موضوع ماورایی که به خدا و اعتقادات ارتباط دارد را روی صحنه ببرم.

 در این نمایش کوشیده‌ام این تصمیم را با ترفندهای مختلف اجرایی چون رنگ، نور، لباس و... برای کودکان و خانواده آنهابه صخنه ببرم تا ملموس باشد که خوشبختانه مورد توجه مخاطب قرار گرفت.

از وی در خصوص اهمیت کار با کودک ونوجوان سوال شد و بیان داشت: کاردر حوزه کودک به نظر ساده می آید؛ اما در واقع این‌چنین نیست.در نمایش کودک، موزیکال بودن، دست زدن، خنده کردن کافی نیست، بلکه در کنار فانتزی بودن می بایست به محتوا هم توجه داشت.

شریف زاده به از ویژگی خاص بچه های امروز صحبت کرد و یادآور شد: نوع نگاه و فکر کودک ونوجوان امروز با دهه‌های قبلی بسیار متفاوت است و این می طلبد تا با علم و آگاهی برای تولید محتوا در حوزه نمایش حرکت کنیم.

او اعتقاد دارد: باید بچه ها را جدی بگیریم و نیازهای آنان را بشناسیم، درک کنیم و در عین حال دغدغه‌ها و حرف‌هایمان  را در قالب هنربرای آنها  بیان کنیم.

کارگردان نمایش کلوچه‌های خدا، تاثیر  تئاتر کودک ونوجوان را بسیار مهم دانست و با اشاره به اینکه تئاتر ابراز تربیتی مناسبی در حوزه کودک است، تصریح کرد:امیدوارم بیشتر توجه بیشتری به تئاتر کودک شود. بیشتر کارهای کودک و نوجوان را ببینیم، حمایت کنیم  و موضوع‌هایی را روی صحنه ببریم که به رشد ذهنی و عقلی بچه‌ها کمک کند نه اینکه بیاییم یک سری کارهای سنگین انجام دهیم که بچه اصلا نفهمد. کودک به شادی و خنده نیاز دارد او نیاز به هیجان و تفریح دارد و در کنارش نیاز به فکر کردن،پرسیدن،ترسیدن و گریه کردن دارد که تئاتر کودک باید به این مولفه‌ها  بپردازد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =