جنبه‌های آموزشی قصه‌گویی را نادیده نگیریم

قصه‌گوی کرمانشاهی که در بخش قصه‌گویی رضوی بیستمین جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی با قصه‌ی «مرام کریمان» حضور داشت، معتقد است با توجه به ویژگی آموزشی قصه‌گویی باید از این ویژگی برای آموزش نکته‌های تربیتی و اخلاقی به بهترین شیوه بهره گرفت.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، فرزانه لطیفی از سال 1380 در کانون فعالیت می‌کند. او چهار سال مربی هنری بوده و بعد از آن از سال 1386 به صورت تمام وقت و به عنوان مربی فرهنگی مشغول به کار بوده است.

این مربی می‌گوید به دلیل علاقه‌اش به فعالیت قصه‌گویی در دورانی که مربی هنری هم بوده در جشنواره شرکت کرده اما امکان حضور را به دلیل شرایط جشنواره نداشته است.

او از سال 86  به‌صورت حرفه‌ای نیز فعالیت قصه‌گویی را دنبال کرده است هرچند به عنوان یکی از فعالیت‌های اصلی‌ کانون پرورش فکری در مراکز حتی ممکن است در روز چند قصه را برای اعضا اجرا کند اما به گفته‌ی خودش با حساسیت فراوان قصه‌ها را برای اجرا انتخاب می‌کند و هر قصه‌ای را نمی‌پسندد.

این مربی گفت: کتاب‌های زیادی را برای انتخاب قصه خوانده‌ام و می‌خوانم. همچنین قصه‌های ملل دیگر مانند قصه‌های رومی و یونانی یا حتی قصه‌های بومی و محلی کرمانشاهی و همچنین قصه‌های قرآنی و شفاهی را می‌خوانم و دنبال می‌کنم.

او ادامه داد: اما در پایان برای انتخاب قصه گاهی از چندین قصه بهره می‌گیرم و آن‌ها را با هم ترکیب و بازنویسی می‌کنم. شاید تنها قصه‌ای که تغییرهای آن خیلی جزیی بود قصه‌ی «شب معراج» و درباره‌ی حضرت محمد(ص) بود. هر چند به صورت کلی متن قصه را کمی پردازش کردم.

به گفته‌ی این قصه‌گو بهترین تجربه‌اش از اجرای قصه نیز در این سال‌ها ارتباط با قصه «شب معراج» بوده است که یکی از مربیان بعد از اجرای او در جشنواره‌ای به سراغش می‌آید و از تاثیر قصه بر روحیه‌اش گفته است.

لطیفی با تاکید بر جنبه‌ی آموزشی قصه‌ و قصه‌گویی توضیح داد: هر آن‌چه از نکته‌های آموزشی، تربیتی و اخلاقی را که فکر کنیم می‌توانیم از طریق قصه به بچه‌ها آموزش بدهیم. نباید این ویژگی را نادیده گرفت بلکه فرصتی برای استفاده‌ی مناسب از هنر قصه‌گویی است.

بیستمین جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی از 2 تا 5 بهمن در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =