نمایش کودک هم شادی می‌خواهد هم محتوا

کارگردان نمایش «کلوچه‌های خدا» معتقد است نمایش کودک در کنار شادی، خنده و نشاط به محتوای مناسب با گروه‌سنی‌های مختلف نیز نیاز دارد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، آرش شریف‌زاده در این‌باره گفت:  این نمایش  در عین این‌که حال و هوای فانتزی دارد جدی است و با فضایی شاد و مورد پسند مخاطب کودک و نوجوان مفهوم و معنا نیز به دنبال دارد.

کارگردان  نمایش کلوچه‌های خدا  با اشاره به این‌که نمایش اقتباسی از کتاب «کلوچه‌های خدا» اثر «کلر ژوبرت»  است افزود: دلیل انتخاب این داستان را موضوع آن و ارتباط با خدا است چرا که همواره این دغدغه را داشتم که یک موضوع ماورایی که به خدا و اعتقادات ارتباط دارد را روی صحنه ببرم.

وی در ادامه اظهار داشت: در این نمایش کوشیده‌ام این تصمیم را با ترفندهای مختلف اجرایی چون رنگ، نور، لباس و... مناسب برای کودکان و خانواده‌ها به روی صحنه ببرم تا ملموس باشد.

شریف‌زاده هم‌چنین یادآور شد: کاردر حوزه کودک به نظر ساده می‌آید اما در واقع ‌چنین نیست چرا که در نمایش کودک، موزیکال بودن، دست‌زدن و خندیدن کافی نیست، بلکه در کنار فانتزی بودن نمایش، باید به محتوا هم توجه داشت.

وی به ویژگی بچه‌های امروز اشاره کرد و گفت: نوع نگاه و فکر کودک و نوجوان امروز با گذشته بسیار متفاوت است و این مهم می‌طلبد تا با علم و آگاهی برای تولید محتوا در حوزه نمایش حرکت کنیم.

او اعتقاد دارد: باید بچه‌ها را جدی بگیریم و نیازهای آنان را بشناسیم، درک کنیم و در عین حال دغدغه‌ها و حرف‌های‌مان  را در قالب هنر برای آن‌ها  بیان کنیم.

کارگردان نمایش کلوچه‌های خدا،  با اشاره به تاثیر تئاتر کودک و نوجوان به عنوان ابراز تربیتی مناسب در این حوزه اظهار امیدواری کرد توجه بیشتری به تئاتر کودک شود و بیشتر کارهای کودک و نوجوان را ببینیم و حمایت کنیم.  وی خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم موضوع‌هایی را روی صحنه ببریم که به رشد ذهنی و عقلی بچه‌ها کمک کند چرا که کودک به شادی و خنده، هیجان و تفریح نیاز دارد و در کنار آن نیاز به فکر کردن، پرسیدن، ترسیدن و گریه کردن دارد که تئاتر کودک باید به این مولفه‌ها  بپردازد.

نمایش«کلوچه‌های خدا» از جمله نمایش های این کارگردان خوش ذوق است که به مدت یک ماه از اول تا پایان بهمن 96 در سالن اداره کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مازندران در شهر ساری در حال اجراست.

گفتنی‌است «خروسک پریشان»، «بنیامین و بنتن»، «مبارک و صندوقچه استاد محمد»، «گروفالو»، «خروسی که می‌خواست شب را ببیند»  از دیگر نمایش‌هایی است که آرش شریف‌زاده کارگردانی‌ کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =